Aviseringar
Rensa alla

Hur tar man sig ur en depression?


Ämnesstartare

Vad är kbt och ssri?
Tack för svaren!


   
SvaraCitera

svenn:

Vad är kbt och ssri?

kbt är en psykologisk teknik
ssri är antidepressiv medicin


   
SvaraCitera

Vet inte. Är också deprimerad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag hade också en sån period för några år sen. min mamma ringde bup och hade tur att den första kuratorn jag träffade var någon som jag klickade med. hon hjälpte mig väldigt mycket och var förstående. hon påstod att jag har tidvis depression.
det är ett stort första steg att kunna be om hjälp, och det är ju trots allt dom som vet bäst. man blir inte bättre genom att själv gå och handskas med sina problem. lycka till! [y]


   
SvaraCitera

svenn:

om någon känner igen sig

Ja, känner igen mig mycket. Jag var aldrig klassens clown, men jag brukade ha en personlighet. Nu är man bara...jag vet inte.


   
SvaraCitera

makemeproud:

man blir inte bättre genom att själv gå och handskas med sina problem.

Varför skulle man inte kunna klara det själv? Visst, psykologer har utbildning, men den enda man kan lita på i slutändan är sig själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dansanattenlång:

Varför skulle man inte kunna klara det själv? Visst, psykologer har utbildning, men den enda man kan lita på i slutändan är sig själv.

absolut kan man klara sig själv. men ungdomar har tyvärr en väldigt dålig bild av kuratorer och dylikt, det jag försöker säga är att det är bättre att be om hjälp än bara sitta och försöka handskas med det själv i flera år.


   
SvaraCitera

makemeproud:

min mamma ringde bup och hade tur att den första kuratorn jag träffade var någon som jag klickade med. hon hjälpte mig väldigt mycket och var förstående.

Hur var det? Och hur fick det dig att må bättre? Bara pratade du ut eller fick du något läkemedel? Eller löste ni det på något annat vis?
Har funderat länge på att gå till en kurator eller dylikt, men det känns så främmande att prata om mina problem med någon. Plus att jag inte riktigt vet vad jag ska förvänta mig av situationen.


   
SvaraCitera

makemeproud:

det jag försöker säga är att det är bättre att be om hjälp än bara sitta och försöka handskas med det själv i flera år.

absolut [smile]


   
SvaraCitera

det låter verkligen som om du observerar dig själv utifrån, som om du har slutat känna...


   
SvaraCitera

svenn:

Känns så jävla svårt att öppna upp sig eller "släppa loss"

Det är ju det som är själva grejen. Tänk dig att du lever upp i en miljö någonstans i sydamerika där du ska pussa varje släkting och vän du går förbi, dom ler och är positiva 24/7 varesig det är krig utanför... allt för att dom har lärt sig att vara så sociala inom familjer.

Tänk om du skulle leva upp i en sådan miljö du skulle lika mycket prata och vara social som dem.

Det handlar om vad du har tänkt och gjort med dina tankar som gör dig såhär som du är.
Vare sig du gör bort dig skämmer arslet av dig, så kan det bara leda till bättre...och ärligt talat när du gör bort dig eller känner dig deprimerad då kan du verkligen känna att du lever ... och det roliga är när det positiva kommer så kommer livet vara så jävla skönt.

Släpp dina tankar, fan nästan så att man vill putta ut dig framför en stor publik och så skulle du göra bort dig, då finns det 2 val antingen mår du skit, helt i onödan eller så tar du nytta av det och tänker "dog jag, gick jorden under" om du skulle se dig själv från publiken skulle du kanske skratta... men efteråt vem fasen bryr sig egentligen om dig som person? Det är inte så att människor kommer stå och banka på din dörr för att dom vill skratta åt dig. Vi är alla människor och vi alla (nästan) kan känna hur det känns när man skäms/gör bort sig...
Du har ett liv, ett liv som kommer gå i kanske 60 år till... vad vill du göra med dessa år på denna jord, i detta universum .. ska verkligen dessa tankar stoppa dig från att LEVA?

Jag skulle tänka fuck that, och ärligt om jag gör bort mig så skulle jag bli glad för jag får erfarenhet och jag kan skratta åt det senare .. och det leder till bättre självkänsla för när du har gjort bort dig så kan det antingen bli 'värre' eller bättre .. i längden är det bättre för som sagt du får erfarenhet och du lär dig att det är inte så farligt.

Varje människa som blir utskrattad eller beter sig konstigt borde man tacka för utan dem skulle jorden vara en tråkigare plats.

Ett klipp som jag tycker du ska titta på;

Se hur personen i mitten dansar... jag skratta i början tills jag fick tårar... och det enda jag känner är kärlek för denna person, tack gud för att alla är inte gjorde av plast och ska se ut som andra osvosv...

Om du känner att du inte kan få hjälp ifrån vänner familj eller någon annan leta upp och testa på KBT terapeuft eller liknande, ungdommottagning kan vara en startpunkt/kurator kanske... Lycka till.


   
SvaraCitera