Aviseringar
Rensa alla

Hur tycker du att föräldrar bör agera med alkohol för minderåriga barn?


Kitkat
Ämnesstartare

Hur tycker du att föräldrar bör agera med alkohol för minderåriga?

Berätta gärna hur din familj hanterar det och vad du tycker om det.

Själv får jag göra lite vad jag vill så länge det inte går överstyr.


   
Citera

Vågar inte yttra mig såmycket i denna fråga, tyvärr. 


   
SvaraCitera

Min  familj  så  får  inte  minderåriga  dricka  alkohol 


   
SvaraCitera

tänk om jag är en förälder och suger på att agera inom alkoholmissbruk och blir sårad?


   
SvaraCitera

mina låter mig dricka men dem vet att jag dricker alkoholfritt


   
SvaraCitera

Inte okej och man bör ha seriösa konsekvenser om man upptäcker de använda det. Alkohol är grunden till så många problem i det svenska samhället. Aldrig varit bra och kommer aldrig att vara. 


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

Detta är en svår fråga som inte har ett självklart svar. Alkohol ligger inbeddat hårt i nästan varje kultur. Jag anser att Sveriges hårda lagar runt alkohol skapar tre problem:

1. Illegal försäljning till minderåriga, oftast extrema överpriser. 
2. Alkohol drickande blir "coolt" eftersom det ses som en cool sak att vara rebelisk.
3. Olika barer och klubbar som säljer alkohol tar extrema priser som skrämer bort unga ifrån "säkra" områden där man kan dricka.

Min lösning, sänk gräns till samma som de har i grannlandet danmark, låt föräldrar bjuda sina barn på alkohol redan vid 16-17 för att kunna få blir berusad på ett säker sätt. Och det två grejorna som är absolut viktigast: LÅT de unga tappa kontrollen när de dricker hemma, låt dom känna konsekvenserna av att dricka för mycket. LÅT de unga ALDRIG köpa alkohol från langare då man stödjer kriminella verksamheter. Köpe hellre ut en mindre mängd alkohol som du vet att din ungdom kan kontrollera.

Och det var just detta mina föräldrar gjorde, det började med en öl nån gång på en fredag till maten och kanske en snaps på jul. 


   
SvaraCitera

Alkohol är inge vidare farligt, drick på du, men om du förstö levern din så bli det jobbigt.
Inge är bra i för stora mängder.


   
SvaraCitera