Aviseringar
Rensa alla

Hur vanligt var det med autotune under 90-talet?


Ämnesstartare

Nuförtiden så används ju autotune till nästan allting (och ofta på ett sätt så att det verkligen märks att det har använts) och såvitt jag vet så var Cher en av de första artisterna som använde den där effekten i sin hitlåt "Believe".
Men borde inte den här effekten ha använts i en del låtar även innan den låten blev känd?
Jag brukar höra ganska mycket på eurodance-låtar från 90-talet, och jag får ibland en känsla av att flera av de låtarna kanske har använt vissa ljudjusteringar, även om det verkar ha skötts mycket snyggare i de låtarna.
Eller använde de kanske bara olika reverb-effekter för att maskera de där eventuella felaktiga tonerna?

Här är några exempel på eurodance-låtar från 90-talet, där jag ibland tycker att jag kan ana att sångrösterna har blivit justerade på ett eller annat sätt - men som sagt, det är i så fall väldigt snyggt justerat, så att man inte hör några väldigt märkbara spår av det:




   
Citera
Ämnesetiketter

Inte autotune kanske, men mycket produktion med kompressor och så


   
SvaraCitera

autotune är väl mer av en polerad vocoder


   
SvaraCitera
Zsasz

Inte överdrivet vanligt, den ända låten jag kan komma ihåg på rak arm från 90-talet är väll Cher's "Believe", och den kom i slutet av 90-talet, auto-tune själv kom ju inte ut mer än något år innan dess, så det fanns självklart, men det var inte överdrivet använt, och definitivt inte som det används idag med bred variation av pitch-ändringen (med Cher's låt som undantag så klart).


   
SvaraCitera

Du menar Melodyne


   
SvaraCitera