Aviseringar
Rensa alla

Hur vet man att man älskar en kompis?


Ämnesstartare

Jag behöver hjälp!?

Jg kanske borde ta det från början.. Jag har en kompis, låt oss kalla henne Anna. Vi är "typ" bästavänner. (hon kallar mig sin bästavän) MEN hon kallar också typ 5 andra för bästavän också. Hon skriver att hon älskar mig, att jag är den enda för henne osv. Det har blivit allt mer nu på senare tid eftersom hon varit borta 95% av sommarlovet. Då hon spenderat tiden hos hennes pappa. Och då har jag blivit frånvarande, eftersom jag känner mig som ett andrahandsval. Plus att hon älskar typ 20 andra kompisar. Och jag vet inte ens om jag älskar henne, och då blir hon sur eftersom jag inte svarar på sms:et hon skickade...

så till min fråga, hur vet man egentligen att man älskar en kompis.. ? (på kompis sätt såklart!)


   
Citera

man känner det.

hon verkar jobbig.


   
SvaraCitera

tror hon är en fjortis som skriver så till alla sina kompisar


   
SvaraCitera

Det låter som att det är en ganska ytlig kompis? Jag tycker inte man säger till 20 olika att man älskar dem.

Men man känner väl bäst själv om man älskar någon. Tänk t.ex såhär "Skulle jag sakna Anna om hon inte hörde av sig?" Kan du vara dig själv med henne, och känner du dig trygg i hennes närhet?


   
SvaraCitera

En kompis tycker om en i alla lägen, oavsett om man svarat på ett sms eller inte. Bråkar man någonsin med en riktigt bra kompis så vill han eller hon lösa det, inte bara spotta på en.
Tror du att hon skulle bli ovän med dig om du av misstag gjorde något fel eller pinsamt? Om ett missförstånd ledde till att ni blev ovänner, skulle Anna säga att hon hatar dej och inte vill se dej mer? I så fall kanske du ska börja fundera på varför och om hon är så viktig för dej.


   
SvaraCitera

Jag vet inte om du kan känna dig nedprioriterad bara på grund av att hon tillbringade mycket tid med sin pappa, familjen kommer ju för det mesta först, men jag vet å andra sidan inga detaljer...

Om du älskar henne? Det är egentligen ingen fråga som du borde ställa. Hon borde inte behöva få det bekräftat hela tiden, hon verkar ganska osäker på sig själv... Kanske du kan prata igenom det istället, och försöka hjälpa henne?

En vänskap ska inte byggas upp på om man älskar varandra eller inte... Att "älska" någon är ju ett samlingsnamn på en massa saker, inte en status som man uppnår efter att ha känt varandra en viss tid.

Förlåt, detta blev rörigt, lycka till med att få ut något vettigt av det! [cool]


   
SvaraCitera

Jag tror inte man "vet" när man älskar någon, jag tror inte ens på begreppet. Det är så fånigt att sätta ord på det.
Haka inte upp dig på att du måste älska henne, hon säger det antagligen bara för att säga det.
När man har en kompisrelation att älska, då vet man det.


   
SvaraCitera

emapema:

så till min fråga, hur vet man egentligen att man älskar en kompis.. ? (på kompis sätt såklart!)

låter som att din kompis missbrukar frasen "jag älskar dig" ganska hårt då hon går runt och strösslar runt med det till alla hon känner.


   
SvaraCitera