Aviseringar
Rensa alla

hur vet man om man är manodepressiv?


Ämnesstartare

OF 5:

bra de

nej frågar ju hur man vet. så säger du att man gör självdiagnos. sjukt dåligt svar imo [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mitt ex va det och han betedde sig som en äkta galning. överlag brukar man väl säga att manodepression är en sådan sjukdom som omvärlden verkligen uppfattar som äkta "galenskap".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

nej frågar ju hur man vet. så säger du att man gör självdiagnos. sjukt dåligt svar imo

förlåt då


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

mitt ex va det och han betedde sig som en äkta galning. överlag brukar man väl säga att manodepression är en sådan sjukdom som omvärlden verkligen uppfattar som äkta "galenskap".

okej, så om man bara känner sig ledsen eller glad utan anledning skiftande så äre inte manodepressiv [blush]


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

okej, så om man bara känner sig ledsen eller glad utan anledning skiftande så äre inte manodepressiv [blush]

Haha, nä. Det är rätt jävla mycket mer än att vara glad i de maniska perioderna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

okej, så om man bara känner sig ledsen eller glad utan anledning skiftande så äre inte manodepressiv

Det brukar betraktas som normalt. Men kan berätta att mitt ex först var djupt deprimerad i flera månader, hade vanföreställningar och var helt låst. Han kunde inte göra något. Sedan över en dag vände det och han blev världens festprisse som strödde pengar omkring sig. Brände 20 000 kr på en fest, var otrogen, ljög som en mytoman och fick tillslut psykos och trodde att han var djävulen [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Haha, nä. Det är rätt jävla mycket mer än att vara glad i de maniska perioderna.

väldigt glad då? [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

Det brukar betraktas som normalt. Men kan berätta att mitt ex först var djupt deprimerad i flera månader, hade vanföreställningar och var helt låst. Han kunde inte göra något. Sedan över en dag vände det och han blev världens festprisse som strödde pengar omkring sig. Brände 20 000 kr på en fest

okej okej förstår poängen... men varför är min känsla inte kopplad med rationalitet stör mig [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

okej okej förstår poängen... men varför är min känsla inte kopplad med rationalitet stör mig

för att du är ung? kanske t.o.m. i tonåren?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

Brände 20 000 kr på en fest,

Hur gör man då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rodja:

Hur gör man då?

Köper en flaska av "rätt" champagne?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

okej, så om man bara känner sig ledsen eller glad utan anledning skiftande så äre inte manodepressiv

Manodepressivitet handlar om längre tid än så; om du är manisk en dag och deprimerad en annan så gör det dig inte manodep. Man brukar tala om månader eller åtminstone veckolånga perioder. Och ja, man kan ha manodepressiva drag utan att vara diagnostiserad med själva psykosen.

Jag tror du har missuppfattat det där med hur det är att vara manisk i det här sammanhanget; det handlar inte om att vara glad, det handlar om att vara produktiv, inte bara positivt, utan ofta är det negativ produktivitet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

nej frågar ju hur man vet. så säger du att man gör självdiagnos. sjukt dåligt svar imo [no-no]

Tyckte det var ett bra svar, man vet ju inte för att det står "manodepressiv" i pannan på en, man kan ju alltid träffa en psykolog eller något som kan utvärdera, men annars så är nog självdiagnos en väldigt bra metod att ta till


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man går till en psykiatrier och ber dem göra en psykiatrisk utredning. Om de diagnostiserar en med manodepression så vet man att man är manodepressiv.

notfallingapart:

kan man inte ha manodepressiva drag då?

Åtta:

Så om man är deprimerad så är man alltså manodepressiv? Smart tänkt.

Vadå? Man kan ha sjukdomar inom det biopolära spektrat som inte är specifikt manodepression.

http://en.wikipedia.org/wiki/Current_diagnostic_criteria_for_bipolar_disorder


   
SvaraCitera