Aviseringar
Rensa alla

hur vet man om man har ätstörningar?


Ämnesstartare

oh, de här känns så stelt att skriva men ja.

jag är 14 år 170 cm och väger xx kilo. jag tänker på mat helaa tiden räknar kalorier helaa tiden och tränar mycket. men jag äter fortfarande ibland och i perioder äter jag INGET vet inte, är jag sjuk eller inte? är jag bara störd?


   
Citera
Ämnesetiketter
time
 time

paraknas:
oh, de här känns så stelt att skriva men ja.

jag är 14 år 170 cm och väger xx kilo. jag tänker på mat helaa tiden räknar kalorier helaa tiden och tränar mycket. men jag äter fortfarande ibland och i perioder äter jag INGET vet inte, är jag sjuk eller inte? är jag bara störd?

Ja, jag skulle nog säga att du har ätstörningar. Vissa säger olika när det kommer till när ett beteende går över till en sjukdom - några säger att det är när man tvångsmässigt börjar svälta eller träna, andra när nästan all ens tankekraft går till att fundera över mat, eller kalorier, eller förbränning. Ätstörningar sitter inte i vikten utan i huvudet och beteendet.

Det som är positivt är att det går att ta sig ur, med råge! Jag hade under en väldigt lång period i mitt liv ätstörningar och är nu hundra procent frisk. Du får gärna skicka ett PM till mig om du har några frågor om det. Är friskhet något du strävar efter?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Ja, jag skulle nog säga att du har ätstörningar. Vissa säger olika när det kommer till när ett beteende går över till en sjukdom - några säger att det är när man tvångsmässigt börjar svälta eller träna, andra när nästan all ens tankekraft går till att fundera över mat, eller kalorier, eller förbränning. Ätstörningar sitter inte i vikten utan i huvudet och beteendet.

Det som är positivt är att det går att ta sig ur, med råge! Jag hade under en väldigt lång period i mitt liv ätstörningar och är nu hundra procent frisk. Du får gärna skicka ett PM till mig om du har några frågor om det. Är friskhet något du strävar efter?

det jag strävar efter är att bli smal, hur fel de än låter.


   
SvaraCitera
SOMBI

paraknas: det jag strävar efter är att bli smal, hur fel de än låter.

då rekommenderas träning istället, då kan du äta nästan vad du vill och du känner dig duktig + frisk + smal + tränad + snygg + stolt över dig själv. 


   
SvaraCitera
time
 time

paraknas:

det jag strävar efter är att bli smal, hur fel de än låter.

Antagligen är du redan alldeles tillräckligt smal. En stor del av sjukdomen går ut på att din hjärna lurar dig att tro att du är större än vad du är. Om du är frisk slipper du sådana tankar.


   
SvaraCitera
time
 time

SOMBI:

då rekommenderas träning istället, då kan du äta nästan vad du vill och du känner dig duktig + frisk + smal + tränad + snygg + stolt över dig själv. 

Funkar inte så med ätstörningar. En anorektiker ska inte heller uppmuntras till träning förrän hen blivit av med de tvångsmässiga beteendemönstren som sjukdomen innebär.


   
SvaraCitera
SOMBI

time: Funkar inte så med ätstörningar. En anorektiker ska inte heller uppmuntras till träning förrän hen blivit av med de tvångsmässiga beteendemönstren som sjukdomen innebär.

de tvångsmässiga beteendemönstren behöver inte alls ha ett speciellt mönster som alltid följer i samma riktning, eller? borde hon inte försöka andra sätt att bli smal istället för att svälta sig själv? hon kanske rent av kan bli frisk av sig själv om hon börjar träna och äta. och om de inte fungerar så gör det ju inte det.


   
SvaraCitera
time
 time

SOMBI:

de tvångsmässiga beteendemönstren behöver inte alls ha ett speciellt mönster som alltid följer i samma riktning, eller? borde hon inte försöka andra sätt att bli smal istället för att svälta sig själv? hon kanske rent av kan bli frisk av sig själv om hon börjar träna och äta. och om de inte fungerar så gör det ju inte det.

Alltså. Såhär funkar det. Om det fortfarande är på en nivå där man inte är sjuk och hela tiden håller tabs på kalorier och förbränning kan ditt förslag vara okej - förutsatt att personen du tipsar faktiskt behöver gå ner i vikt. Har personen man pratar med däremot redan fallit i träsket och gör ovannämnda saker ska man absolut inte, under några omständigheter, försöka ge tips på viktnedgång eftersom det då lägger mer och mer fokus på vikten. Ätstörningar är inte något som kan fixas till med att bara "fixa till träningen och dieten". Det är inte en livsstil eller en bantningsmetod, det är en psykisk sjukdom. 

Någon som håller på att insjukna eller redan har insjuknat ska få stöd och hjälp att få tankesättet i ordning, inte träningstips eller ogenomtänkta, om än välmenande, råd om kosten. Jag hoppas jag uttryckt mig tydligt nog. 


   
SvaraCitera
SOMBI

time: Jag hoppas jag uttryckt mig tydligt nog.

du uttrycker dig alldeles utmärkt och är mycket duktig!


   
SvaraCitera

Du tränar efter att ha ätit, just för att smalnas till och få bort det du har stoppat i dig.
Din hud drabbas av mjäll.
Du blir svagare i kroppen.
Du drabbas av näringsbrister.
Du blir spinkig.
Dina klädstorlekar förminskas.
Du blir mer fixerad vad du äter, ser ut och hur mycket du väger.

M.m..


   
SvaraCitera