Aviseringar
Rensa alla

Hur vill ni man ska tro på gud?


Misael

nrg89:

Men, hur lär vi känna någon som en vän om vi inte ser något bevis på att den existerar?

Kort svar: omständighetsbevis och att inse att djur och natur, rymden, universum, ja allt är så extremt komplicerat uppbyggd och välanpassat så att det över huvud taget ska kunna finnas liv på jorden. Bibeln är en väldigt bra källa för att lära känna Gud. Den som uppriktigt vill lära känna Gud kommer att göra det. Gud kan läsa våra hjärtan. Gud lovar oss att om vi närmar oss honom kommer han att närma sig oss. (Jak 4:8)

(Romarna 1:20) "Hans [Guds] osynliga egenskaper ses nämligen tydligt alltifrån världens skapelse, ja, hans eviga makt och gudomlighet, eftersom de uppfattas genom de ting som är gjorda – så är de då utan ursäkt."

nrg89:

Så, man använder bara ordet "tro" när man talar om verkligheter som man inte ser?

Nej, det talas också om en säker förväntan. Hur blir man säker och övertygad? Jo, man införskaffar sig exakt kunskap om Gud och hans Son, däri ligger övertygelsen om det hopp man hyser inför framtiden att Gud ska ta bort all ondska från jorden och låta dom som, av Jehova Gud, befunnits rättfärdiga få leva kvar på jorden.

(1 Tim 2:3, 4) "Detta är utmärkt och välbehagligt i Guds, vår Räddares, ögon, 4 han vars vilja är att alla slags människor skall bli räddade och komma till exakt kunskap om sanningen."

Utan exakt kunskap om Guds vilja, hur skulle vi kunna tjäna och tillbe honom på det sätt som han vill? Många människor gör misstaget att nöja sig med att tro lite som dom själva bekvämt vill.

nrg89:

Men, grejen är den, att bara för att vi är skapta för andlighet betyder inte det att vi borde vara andliga.

Jo, det är just det det betyder. Däremot är det snarare ett personligt val om man väljer att försöka ära Gud och tacka honom för att vi finns och att vi får möjligheten att odla en nära vänskap med honom, att få bli kallad Guds vän.

Emmy95:

Tror knappast det räcker för mig att läsa bibeln etc, kommer inte kunna ta det till mig ändå.

Precis. Det räcker inte med att läsa Bibeln, det krävs lite mer djupgående, att studera Bibeln, lära känna hans avsikter med människan och framtiden, hans vilja och vad det innebär för dig t ex.

Precis som när du lär känna en kärleksfull, barmhärtig, rättvis, ärlig och omtänksam människa och lär dig att uppskatta dennes personlighet så kommer du att uppskatta Gud ju mer du lär känna hans goda egenskaper och personlighet. Det enda sättet att lära känna Gud idag är just genom att studera Bibeln. Men det räcker självklart inte bara att mata in en massa fakta i skallen och tro att det räcker. Man måste ju visa att man tar till sig detta genom att man gör ändringar i sitt liv.

För dom som uppriktigt lärt känna och uppskattar Gud så faller det sig naturligt att man vill göra hans vilja.

Don't knock it til you try it


   
SvaraCitera
Emmy95
Ämnesstartare

Misael jag är inte riktigt med på vad du menar om jag ska vara helt ärlig. Det är liksom inte gud som gud som jag har problem med, jag har inte problem med hans avsikter och jag kan förklara för mig själv varför ondska i världen finns. Så jag skulle mycket väl kunna ha "faith". Men jag kan bara inte TRO på det, alltså believe i detta fallet, och sålänge jag inte kan tro på det så kan jag inte ha faith heller.

Jag vill inte ge upp mitt sökande efter gud men jag vet bara inte riktigt vad jag ska göra 😛


   
SvaraCitera
nrg89

Misael:

Kort svar: omständighetsbevis och att inse att djur och natur, rymden, universum, ja allt är så extremt komplicerat uppbyggd och välanpassat så att det över huvud taget ska kunna finnas liv på jorden.

Eftersom livet utvecklats den här planeten för den här planeten är det verkligen inte konstigt. Allt liv som inte är anpassat för den här planeten dör.

Misael:

Bibeln är en väldigt bra källa för att lära känna Gud.

Kan det vetenskapligt bevisas?

Misael:

Nej, det talas också om en säker förväntan. Hur blir man säker och övertygad? Jo, man införskaffar sig exakt kunskap om Gud och hans Son, däri ligger övertygelsen om det hopp man hyser inför framtiden att Gud ska ta bort all ondska från jorden och låta dom som, av Jehova Gud, befunnits rättfärdiga få leva kvar på jorden.

Så, man tror först när man fått bevis som kan kritiskt och vetenskapligt granskas? För, det är inte annan kunskap du talar om, va? Kan du ge exempel på bevis som kritiskt och vetenskapligt granskats?

Misael:

Utan exakt kunskap om Guds vilja, hur skulle vi kunna tjäna och tillbe honom på det sätt som han vill? Många människor gör misstaget att nöja sig med att tro lite som dom själva bekvämt vill.

Ja, som alla dem som inte dödar bögar, trots att det står i Tredje Moseboken klart och tydligt att man skall göra det. Vilka jäkla mesar som skiter i att den heligaste boken på Jorden uttryckligen säger att man skall döda homosexuella. Tur att du inte är sådan, eller hur?

Misael:

Jo, det är just det det betyder.

Vi killar har oidipuskomplexet också, betyder det att vi borde gifta oss med våra mammor när vi är barn också? Det finns en massa funktioner som var bra förr, så som oidipuskomplexet som gjorde oss väldigt fästa vid våra mammor, men idag är de helt och hållet onödiga i ett modernt samhälle.


   
SvaraCitera
Misael

Emmy95:

Men jag kan bara inte TRO på det, alltså believe i detta fallet, och sålänge jag inte kan tro på det så kan jag inte ha faith heller.

Just därför undersöker man och stärks i sin övertygelse genom att studera Bibeln. Du kan ju inte tro på Gud på det sättet han vill om du inte har kunskap om vad hans vilja är, hur han vill att du ska tillbe honom t ex.

nrg89:

Kan det vetenskapligt bevisas?

För femtioelfte gången: Bibeln är inte en vetenskaplig bok. Du kan inte använda dig av det argumentet ens då Guds ord inte ska begrundas vetenskapligt utan andligt. [tired]

(1 Korinthierna 2:14) "Men en själisk människa tar inte emot det som kommer från Guds ande, ty det är dårskap för henne; och hon kan inte fatta det, eftersom det skall bedömas på ett andligt sätt."

nrg89:

Ja, som alla dem som inte dödar bögar, trots att det står i Tredje Moseboken klart och tydligt att man skall göra det.

Den lagen gällde Israels folk, inte de kristna. På den tiden var Israel fortfarande Guds folk och dom hade striktare krav på sig i och med att dom just var Guds egen nation och ansågs vara heliga och förbundna med Gud. Sen står det inte att man skulle döda en homosexuell just bara för att denne var det, utan ifall h*n utförde en sådan sexuell handling.

nrg89:

Vi killar har oidipuskomplexet också ... men idag är de helt och hållet onödiga i ett modernt samhälle.

Guds principer och höga normer är inte tidsbundet, dvs omodernt. Dom är i alla högsta grad aktuella. Att tillämpa dessa principer och höga moralnormer är till gagn för oss fortfarande. Gud är evig, så är också hans principer.

Men det handlar inte bara om det.. vi får också möjligheten att ta del av Guds löften om att få bo för evigt på en paradisisk jord utan våld, krig, död, sjukdomar, orättvisa och en massa annat otrevligt.


   
SvaraCitera
Emmy95
Ämnesstartare

Misael:

Just därför undersöker man och stärks i sin övertygelse genom att studera Bibeln. Du kan ju inte tro på Gud på det sättet han vill om du inte har kunskap om vad hans vilja är, hur han vill att du ska tillbe honom t ex.

Jag tror inte du förstår vad mitt problem är [crazy]

Du säger att man undersöker och stärks i sin övertygelse, men min övertygelse är icke existerande. Min övertygelse ligger på att det bara är hokus pokus.
Så hur ska det kunna hjälpa mig att veta vad hans vilja är när jag inte ens kan tro på att han existerar från första början?


   
SvaraCitera
nrg89

Misael:

För femtioelfte gången: Bibeln är inte en vetenskaplig bok. Du kan inte använda dig av det argumentet ens då Guds ord inte ska begrundas vetenskapligt utan andligt. [tired]

Skall den eller skall den inte anses som ett vetenskapligt faktum? Skall den det måste den ha vetenskapliga bevis, för andlighet ser vi inga bevis på alls, bara att vi har en gen som ger oss ett behov av att komma i kontakt med andlighet.

Misael:

Den lagen gällde Israels folk, inte de kristna.

Men de tio budorden ges också till israeliterna, varför är de då viktiga? Och varför har Gud i sådana fall olika lagar för olika människor? Varför säger han inte heller "just det, den där lagen gäller inte längre för mina följare"?

Misael:

Guds principer och höga normer är inte tidsbundet, dvs omodernt. Dom är i alla högsta grad aktuella.

Varför är den andliga genen en av Guds principer, och vad var det för vetenskapligt bevis som fastställde att den andliga genen var det och inte oidipuskomplexet?


   
SvaraCitera
Emmy95
Ämnesstartare

Snälla sluta argumentera om gud finns eller inte, det finns redan 185 trådar rörande det nämnet håll er till dom.


   
SvaraCitera
nrg89

Emmy95:

Snälla sluta argumentera om gud finns eller inte, det finns redan 185 trådar rörande det nämnet håll er till dom.

Men de lägger ju fram argument som enbart fungerar om Gud finns. Skall de backa upp sitt argument måste de bevisa att Gud finns.


   
SvaraCitera
leafar

Emmy95:

Nå, snälla någon hjälp mig förstå så hade jag varit evigt tacksam.

Jag har ställt mig samma fråga själv faktiskt. När någon påstår att jag inte tror på Gud för att jag inte vill tro på Gud så vill jag bara ge personen en snyting. Jag anser att jag inte kan tro på Gud.

Och precis som du säger. Som ateist är man fast om man vill tro på Gud. För att få "bevis" för hans existens måste man tro på honom, men för att tro på honom måste jag få bevis för hans existens. Cach 22


   
SvaraCitera
leafar

Misael:

Just därför undersöker man och stärks i sin övertygelse genom att studera Bibeln.

Men det där är bara nonsens. Jag har själv läst och funderat mycket kring Bibeln, framför allt nya testamentet. Det har bara fått mig mer övertygas om att det är nonsens.

Vad jag tror att du menar är att man ska radera sitt kritiska tänkande och sedan läsa Bibeln och svälja allt med hull och hår. Då kan jag tänka mig att man blir kristen.


   
SvaraCitera
Emmy95
Ämnesstartare

nrg89:

Men de lägger ju fram argument som enbart fungerar om Gud finns. Skall de backa upp sitt argument måste de bevisa att Gud finns.

Men var inte meningen att det skulle argumenteras i denna tråden. Ville bara veta vad religösa tycker jag ska göra för att "hitta gud". Eller ja, inte bara jag utan alla andra som är ateister.

Poängen är väl lite det som både jag sa innan och leafar sa nu. Det är moment 22 om man är ateist. Jag tror inte att jag någonsin kommer KUNNA tro på gud även fast jag vill, för jag vill tro mig.


   
SvaraCitera
leafar

Emmy95:

Jag tror inte att jag någonsin kommer KUNNA tro på gud även fast jag vill, för jag vill tro mig.

Hur kommer det sig att du vill tro på Gud? Bara nyfiken.[smile]


   
SvaraCitera
Emmy95
Ämnesstartare

leafar:

Hur kommer det sig att du vill tro på Gud? Bara nyfiken.[smile]

Min idé är väl lite sådär att vissa religösa människor är 100% övertygade om att de dom tror på är sant. Precis som dom varit med om något som inte vi andra har. En uppenbarelse eller nått liknande.
Tänk om det vore så att gud egentligen finns, men han har hittat på allt det här med dinosaurier o grejer för att få oss att inte tro på honom av någon anledning, eller för att testa vår tro eller whatever.
Det låter riktigt långsökt men tänk om?
Min tanke var att om jag kan tro på gud, att om jag kan få en sådan uppenbarelse så kanske jag kan privat få en fullständig övertygelse om vad som är sant. Tyvärr är det väl så att även fast jag inte hittar gud bevisar det inte att han inte finns 😛

Men samtidigt som ja funderat på det här har jag insett att det inte är möjligt för en människa med så pass mycket kunskap inom biologi och astronomi som jag har att tro på bibeln och gud.
Man kan inte påverka vad man tror på. Man kan inte välja vad man tror på. Och tror jag inte på gud behöver jag något som får mig att börja göra det. Och det är saker som jag enligt religösa inte kan få om jag inte redan tror på honom. Moment 22.


   
SvaraCitera
leafar

Emmy95:

Min idé är väl lite sådär att

Hmm... jo. Min fråga borde kanske egentligen vara: Vill du att Gud ska existera i någon form? Om ja: Varför?


   
SvaraCitera
Misael

nrg89:

Skall den eller skall den inte anses som ett vetenskapligt faktum? Skall den det måste den ha vetenskapliga bevis, för andlighet ser vi inga bevis på alls, bara att vi har en gen som ger oss ett behov av att komma i kontakt med andlighet.

Nej den måste inte ha vetenskapliga bevis, så fail! Jag har sagt det jag vill ha sagt. Resten är upp till dig. Jag har visat dig vägen, sen är det upp till dig om du vill ta reda på vem Gud är eller inte.

nrg89:

Men de tio budorden ges också till israeliterna, varför är de då viktiga? Och varför har Gud i sådana fall olika lagar för olika människor? Varför säger han inte heller "just det, den där lagen gäller inte längre för mina följare"?

Gud har inte olika lagar för olika människor. Dessa lagar som israliterna hade behövdes för att då var det inte lika självklart att man inte skulle mörda eller stjäla t ex. Jesus sade själv att han inte hade kommit för att ta bort lagen utan för att uppfylla den, men genom att han förenklade lagen genom att förkorta den till två lagar.

Lukas 10:25-28 "Och se, en lagkunnig reste sig för att sätta honom [Jesus] på prov och sade: ”Lärare, vad skall jag göra för att ärva evigt liv?” 26 Han sade till honom: ”Vad står skrivet i lagen? Hur läser du?” 27 Till svar sade han: ”’Du skall älska Jehova, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela din styrka och med hela ditt sinne’ och ’din nästa som dig själv’.” 28 Han sade till honom: ”Rätt svarade du; ’håll i med att göra detta, så skall du få liv’.”"

Däremot tillämpar vi en massa bibliska principer. Kortfattat kan man säga att judarna hade Mose lag, de kristna (efter Jesu död) behövde följa just de här två lagarna i Lukas 10:25-28 och även sitt samvete uppövat genom bibliska principer.

nrg89:

Varför är den andliga genen en av Guds principer, och vad var det för vetenskapligt bevis som fastställde att den andliga genen var det och inte oidipuskomplexet?

Va? Jag snackar inte om någon andlig gen.

leafar:

Men det där är bara nonsens. Jag har själv läst och funderat mycket kring Bibeln, framför allt nya testamentet. Det har bara fått mig mer övertygas om att det är nonsens.

Det är bra att du ägnat tid åt det, men det räcker inte med att man gjorde det vid några tillfällen. Du kan knappast förvänta dig att du på egen hand kommer att fatta hela konceptet utan någon som vägleder dig i bibelstudier. Hur vet du som är oinsatt om du kommit fram till rätt slutsats kring ett skriftställe i Bibeln t ex?

leafar:

Vad jag tror att du menar är att man ska radera sitt kritiska tänkande och sedan läsa Bibeln och svälja allt med hull och hår. Då kan jag tänka mig att man blir kristen.

Så fördomsfullt skrivet av dig.


   
SvaraCitera