Aviseringar
Rensa alla

Hurdana är finländare?


Ämnesstartare

Hej! Jag är en tjej från Finland. Jag och mina kompisar vill veta era tankar: Vad tycker ni om oss?


   
Citera
Ämnesetiketter

Hm vet inte. Ser er väl som vanliga svennar fast ni har väldigt konstigt språk. Hyvvä joulua 😛 


   
SvaraCitera

Finnar gillar bastu och lakupiippu. Minttu


   
SvaraCitera

tjo min finska broder


   
SvaraCitera

Anton_pj:
tjo min finska broder

Faktiskt finska syster-.-


   
SvaraCitera

Är rätt lika oss Ålänningar fast ni har ju en konstigt språk till skillnad från oss som bara pratar svenska.
Hyvää yötä


   
SvaraCitera

minttufrånfinland:
Hej! Jag är en tjej från Finland. Jag och mina kompisar vill veta era tankar: Vad tycker ni om oss?

Alltså ni finnar  verkar vara mer blonda och blåögda möjligen. Det störta problemet är väl det språkliga för de finnar som inte talar svenska eller engelska. Tycker inte illa om er men en del finnar verkar tycka att man ska sluta med att lära ut svenska i skolorna vilket jag tycker är fel, då skulle vi i Sverige göra likadant, jag tror bara att det kommer att riva upp sår för våra båda folk.
Jag skriver med en finsk tjej på E-mejl ibland vilket är trevligt, jag skaffar mig gärna kompisar från Finland. Glad


   
SvaraCitera

Jag tycker om finnarna, inte för att jag känner någon där eller har någon förknippning mer än finlandsbåtar


   
SvaraCitera
L Y S

Jag brukar inte döma folk efter etnicitet eller landstillhörighet, snarare individuellt beteende. Men med det sagt, tycker att finländarna allmänt är mer "rakt på sak" med hög känsla av integritet vilket jag gillar. Många metalband jag lyssnat på genom åren är från Finland: Nightwish, Stratovarius, Sonata Arctica, Amorphis...


   
SvaraCitera

Med bakgrund av att Finland tillhörde Sverige under nästan hela förra årtusendet, eller mellan 1100-talet fram till 1809, så har jag svårt att tänka mig att det skiljer så där extremt mycket mellan en svensk och en finländare. Åtminstone inte i stora drag kulturellt. Däremot är det ju lite märkligt att inte Sverige kunde, eller lyckades, få hela Finland svenskspråkigt. Språket är ju onekligen en akilleshäl mellan våra nationer.

Tre fördomar som svenskarna har om Finland. Glad

Finnarna badar mer bastu än vad svenskarna gör
Finnarna dricker mer vodka (per person och år) än vad svenskarna gör.
Finnarna ställer enbart upp i ishockey-VM för att kunna slå Sverige.

Mycket glad


   
SvaraCitera