Aviseringar
Rensa alla

Husregler för fantasyrollspel - fummel med formler, dramatiska effekter!


Ämnesstartare

BreakTheAuthority:

Varför inte bara hitta på ett nytt spel? [cute]

Jo, det är väl lite det jag gör... Eller, det blir lite en mix mellan D&D och EON men det är lättare att utgå från något, man behöver inte skriva lika mycket då XD Jag är ändå uppe i tjugo skrivna sidor, och då har jag inte börjat med formelkonvertering än...

Fan, tror jag ska skrota BAB, PK, och klasser med. Använda EON's system som grund, där du har stridsfärdigheter istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Jo, det är väl lite det jag gör... Eller, det blir lite en mix mellan D&D och EON men det är lättare att utgå från något, man behöver inte skriva lika mycket då XD Jag är ändå uppe i tjugo skrivna sidor, och då har jag inte börjat med formelkonvertering än...

Haha okej. 😛

Stringburka:

Fan, tror jag ska skrota BAB, PK, och klasser med. Använda EON's system som grund, där du har stridsfärdigheter istället.

Vet inte vad EON är. [blush] Enda D&D 3.5 jag spelat är NWN2. :$ Eller är 1an 3.0 eller 3.5?


   
SvaraCitera

Alltså... Det här är verkligen nördsnack på hög nivå. [bigsmile] Fattar inte ett jävla skit av vad ni pratar om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

5. Ett hål i världen skapas, alla nära trollkarlen riskerar att sugas in.

Sen kan vi alla gå hem och sova [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BreakTheAuthority:

Vet inte vad EON är. [blush] Enda D&D 3.5 jag spelat är NWN2. :$ Eller är 1an 3.0 eller 3.5?

NWN1 är D&D 3.0, och NWN2 är D&D 3.5. Men skillnaderna är små, mycket mindre än mellan D&D 1 (som bara hette D&D) och D&D 2 (som hette Advanced D&D)...

Suck, förändringarna blir bara mer massiva ju mer jag arbetar på det. Jag har alltid gillat D&D, nu känns det som att jag misshandlar det genom att göra det något så när realistiskt...

Den största skillnaden blir väl dödligheten... Du som spelat NWN2 vet ju hur stor skillnad det är i kraftfullhet mellan grad 1 och 20, eller bara mellan 5 och 10. En tionde gradens karaktär kan bara svepa genom arméer av vättar utan att ens bli ansträngd, eller ramla nedför ett tjugometersstup och bara resa sig upp och gå därifrån.

Så kommer det INTE att vara nu... hehehe.
Vill dock inte ha det som i EON, där varje krigare över tjugo år lär ha förlorat båda öronen, ha hälften av sina benpipor söndertrasade, minst ett öga utpetat, och vara förlamad i halva kroppen. Blir lite FÖR jobbigt då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Vill dock inte ha det som i EON, där varje krigare över tjugo år lär ha förlorat båda öronen, ha hälften av sina benpipor söndertrasade, minst ett öga utpetat, och vara förlamad i halva kroppen.

Det var ju lite så medeltida Europa såg ut.


   
SvaraCitera

En gud ser trollkarlen göra magi, blir vredgad och straffar denne

Igenom sitt misstag kommer trollkarlen på ett nytt sätt att göra den sortens magi, bonus i skillen

Trollkarlen får ett enormt behov av att dricka vatten, och dör om han inte får i sig stora mängder med jämna mellanrum.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nwgwr:

Det var ju lite så medeltida Europa såg ut.

Jupp, men detta är fantasy ändå. Eon vill vara superrealistiskt, och det är väl beundransvärt, men inte vad jag söker med fantasyrollspel. Oavsett skulle det ju inte riktigt se ut så eftersom det finns magiskt helande (även om detta har begränsats kraftigt).

jojOzZz:

En gud ser trollkarlen göra magi, blir vredgad och straffar denne

Jättebra! Jag gör den lite mer allmän, till ett kraftfullt övernaturligt väsen (lite osannolikt att en gud agerar när byhäxan lagar en kastrull, men kanske ett illvilligt spöke i närheten dras till känslan av magiska energier i rörelse...)

jojOzZz:

Igenom sitt misstag kommer trollkarlen på ett nytt sätt att göra den sortens magi, bonus i skillen

[y]

jojOzZz:

Trollkarlen får ett enormt behov av att dricka vatten, och dör om han inte får i sig stora mängder med jämna mellanrum.

Bra exempel på svag/medelstark negativ effekt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag fattar ingenting. Jag känner mig dålig [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Oavsett skulle det ju inte riktigt se ut så eftersom det finns magiskt helande (även om detta har begränsats kraftigt).

Du kan ju alltid ha så att helningsformer kan gå fel och ge en bölder eller mysiga sjukdomar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nwgwr:

Du kan ju alltid ha så att helningsformer kan gå fel och ge en bölder eller mysiga sjukdomar?

Ja, just sådana saker kan ju hända om man misslyckas katastrofalt. Men största skillnaden kommer att vara i hur det fungerar - i D&D så ger helande en direkt återställning, och även en nyutexaminerad präst kan läka en döende soldat till full hälsa så att han kan resa sig och gå därifrån.
Här kommer ju dels riskerna med magi att finnas, och dels så fungerar helningen (rent tekniskt) som så att man tvingar kroppen att läka såren så snabbt som möjligt. Detta är ju naturligtvis slitsamt för kroppen, så för varje poäng dödlig skada som försvinner får man 1t3 poäng utmattning - vilket i sig kan leda till döden om man är osäker. Man kan helt enkelt överbelasta kroppen så att patienten dör av utmattning. Därför kommer man bara vilja använda helande på riktigt folk som är riktigt illa däran - småsår läker bäst naturligt. Dessutom kommer risk för permanenta skador att finnas från varje attack, som endast de absolut ovanligaste och mest avancerade formler kan råda bot på.

I Eon har man ett system där alla träffar kan leda till permanenta men såsom utpetade ögon eller punkterade hjärtan. Det senare har ju även en drastisk förmultningseffekt 🙂
I D&D har man ett system med fatala träffar "critical hits". Jag tänker slå ihop dem, så att man kan få permanenta men, men bara av just critical hits. Dessa extraskador kan ibland läka naturligt, såsom ett brutet revben, men det tar tid och finns inte mycket man kan göra åt dem på magisk väg (som enbart påverkar muskelvävnad, blodproduktion och sånt).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad är det för kampanj som kräver en sådan här regelomarbetning?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nwgwr:

Vad är det för kampanj som kräver en sådan här regelomarbetning?

Jag gör aldrig en hel kampanj innan, sällan ens mer än riktlinjerna för ett uppdrag... Jag vet ju hur medspelare alltid har en förmåga att göra tvärtemot vad äventyret går ut på [rolleyes]. Men jag ska försöka mörka ned spelet, få det lite mer allvarligt... Något som vi har stora problem med nu. När spelare lungt kan säga "Jaja, men jag gör en tjurrusning mot draken - jag har tillräckligt med HP kvar så elden är ingen fara" blir det svårt att få den rätta stämningen. Det kommer ju vara mycket mindre välstånd än i vanliga D&D - varenda småstadsbandit kommer inte springa omkring med ett +2 Flaming Greatsword, utan snarare kommer majoriteten av befolkningen arbeta hårt för sin överlevnad, inte minst spelarna.

Jag vill att "räddar ni mig från utpressarna så får ni bo gratis på mitt värdshus hur länge ni vill!" ska locka mer än de rakt igenom altruistiska rollfigurerna.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Jättebra! Jag gör den lite mer allmän, till ett kraftfullt övernaturligt väsen (lite osannolikt att en gud agerar när byhäxan lagar en kastrull, men kanske ett illvilligt spöke i närheten dras till känslan av magiska energier i rörelse...)

Du är spelmästaren 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera