Aviseringar
Rensa alla

Hylla svensk historia = rasism?


Ämnesstartare

Jag läste precis detta och undrar hur det kan vara så fel att hylla sina förfäder och svensk historia. Ska man inte få säga att Sverige är bra utan att anses främlingsfientlig?

Vart fan blev det fel?

Om en amerikan kan lite grand om G Washington anses han vara av "bra familj" i USA.

En britt som friskt citerar Churchill efter 8 pints anses vara en loyal member of the British Empire.

Om jag, däremot, som svensk, skulle hävda inför ett gäng svenska 7-åringar att Sverige är en nation byggd på våra förfäders mod, deras envishet i strid och deras kärlek till oss - de kommande släktena - skulle jag spärras in för rasism.

Diskutera!


   
Citera
Ämnesstartare

Nej, det är det inte. Beror på i vilket sammanhang man sätter det i. Använder man historia i det syfte att nedvärdera anda folk och liknande så, ja då kan man börja prata i det spåret. Men rent allmänt - att hylla sitt lands historia är inte alls rasistiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Om jag, däremot, som svensk, skulle hävda inför ett gäng svenska 7-åringar att Sverige är en nation byggd på våra förfäders mod, deras envishet i strid och deras kärlek till oss - de kommande släktena - skulle jag spärras in för rasism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, jag håller helt med dig. Det är sjukt fel.

Bara en sådan sak som Amon Amarth (death metal-band vars texter nästan uteslutande handlar om vikingar och/eller asagudarna) ofta beskrivs som främlingsfientliga. Man bara, nej?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Men rent allmänt - att hylla sitt lands historia är inte alls rasistiskt.

Men hur kommer det sig då att skolor tagit bort t ex nationalsången och svenska flaggan ifrån skolavslutningar? Skolor är ju en plats där de pratar om människors lika värden och rättigheter.

Mawns:

Se ovan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Nej, jag håller helt med dig. Det är sjukt fel.

Ja det är det verkligen.

Budolicious:

Bara en sådan sak som Amon Amarth (death metal-band vars texter nästan uteslutande handlar om vikingar och/eller asagudarna) ofta beskrivs som främlingsfientliga. Man bara, nej?

Jo jag vet, har faktisk sett dom live [wink] Bästa är dock att folk skrev att de sjöng om korståg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Men hur kommer det sig då att skolor tagit bort t ex nationalsången och svenska flaggan ifrån skolavslutningar? Skolor är ju en plats där de pratar om människors lika värden och rättigheter.

För att Sverige som land har en tendens att göra sådana saker. Rädsla för att bli stämplade. Skulle jag våga påstå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Orka bry sig, det är obildade trångsynta idioter som säger sånt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

För att Sverige som land har en tendens att göra sådana saker. Rädsla för att bli stämplade. Skulle jag våga påstå.

Vad är det egentligen man ska vara rädd för att bli stämplad som då undrar jag? Det är ju knappast så att Sverige skulle vara ensamma om att hylla sin historia och sitt land. Kolla bara på våra norska grannar och deras firande på nationaldagen och kolla på vårat; NSF marsch och AFA attacker, vart tog folkfesten vägen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ad Hominem:

Orka bry sig, det är obildade trångsynta idioter som säger sånt.

Ja det är klart man orkar bry sig [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Vad är det egentligen man ska vara rädd för att bli stämplad som då undrar jag?

Rasiststämpeln.

Vad jag vet har Sverige aldrig riktigt firat sin nationaldag så starkt som vissa andra och det finns det en förklaring till. Den finner du i historien.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, det är rasism tyvärr. Ingen människa fårlov avv varas å elark.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Diskutera!

Kan det ha nått å göra med att vi är ett så multikulturellt land?

DeathOrGlory:

att skolor tagit bort t ex nationalsången och svenska flaggan ifrån skolavslutningar?

SERIÖST?! [bigsmile][mad] är ju fan skratt retande, jag är INTE rasist på något sett! [no-no] men man måste ju kunna hissa svenska flaggan å sjunga dess nationalsång utan att det ska bli nå problem! shit alltså...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är väl klart att det inte är rasism, den som skulle påstå det vore en ignorant idiot.


   
SvaraCitera

R.I.P Sverige [sad]


   
SvaraCitera