Aviseringar
Rensa alla

Hylla svensk historia = rasism?


Ämnesstartare

passaro:

Rasiststämpeln.

"Im proud of being an american" Säg i USA ofta av alla sorters folk oavsett hudfärg. [wink]

passaro:

Vad jag vet har Sverige aldrig riktigt firat sin nationaldag så starkt som vissa andra och det finns det en förklaring till. Den finner du i historien.

Jag har faktiskt kollat på detta men ändå inte fått någon bra förklaring till detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Om jag, däremot, som svensk, skulle hävda inför ett gäng svenska 7-åringar att Sverige är en nation byggd på våra förfäders mod, deras envishet i strid och deras kärlek till oss - de kommande släktena - skulle jag spärras in för rasism.

Inte rasism men det låter väldigt löjligt.

DeathOrGlory:

Men hur kommer det sig då att skolor tagit bort t ex nationalsången och svenska flaggan ifrån skolavslutningar? Skolor är ju en plats där de pratar om människors lika värden och rättigheter.

För alla vill inte ta del av det? Jag har ingen lust att fira Sveriges nationaldag eller sjunga nån nationalsång iaf. Patrioter får gärna vara stolta över sitt land men jag är inte ett dugg stolt över Sverige och vill inte bli påtvingad en massa dumheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Om jag, däremot, som svensk, skulle hävda inför ett gäng svenska 7-åringar att Sverige är en nation byggd på våra förfäders mod, deras envishet i strid och deras kärlek till oss - de kommande släktena - skulle jag spärras in för rasism.

Jo visst. [tired][tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Se ovan.

Vad har det med fängelsestraff att göra? Dessutom är det fan bara korkat med nationalism, det leder bara till grupperingar och konflikter, och det enda det ger är en känsla av samhörighet. Kul ju. Folk ska själv få välja om de vill sjunga nationalsången, hissa svenska flaggan eller sjunga psalmer i kyrkan. Jag tror inte att de fått bort kyrkoavslutningen än, men förhoppningsvis kommer den dagen snart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

de kommande släktena

Vad fint att tro så [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, men så har det varit länge.
Du får ju inte ens ha en svensk flagga på dig utan att vara rasist/nazist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

Ja, det är rasism tyvärr. Ingen människa fårlov avv varas å elark.

[cry]

filulilus:

Kan det ha nått å göra med att vi är ett så multikulturellt land?

Men vi bor väl ändå alla i Sverige?

filulilus:

SERIÖST?! [bigsmile][mad] är ju fan skratt retande, jag är INTE rasist på något sett! [no-no] men man måste ju kunna hissa svenska flaggan å sjunga dess nationalsång utan att det ska bli nå problem! shit alltså...

Det är inte jag heller. Jag gillar bara Sverige [smile]

Link:

Är väl klart att det inte är rasism, den som skulle påstå det vore en ignorant idiot.

Jag vill mena detta men ändå är det så.

Compton GangztaH:

R.I.P Sverige [sad]

R.I.P. [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

"Im proud of being an american" Säg i USA ofta av alla sorters folk oavsett hudfärg. [wink]

passaro:

Ja, men det är inte jämförbart. Kollar du på deras historia så ser du varför. Allt möjligt folk invandrare till USA. Frihetskriget från det brittiska väldet har spelat en så stor roll i dagens firande vid fjärde juli.

Något av en sådan karaktär hittar du inte i Sveriges historia.

Vad gäller Norge så har de både stått under den svenska och danska kronan. Just att de fick stort inre självstyre kom att betyda mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Jag vill mena detta men ändå är det så.

Svenskar är så rädda för att bli rasiststämplade.

Liksom just det där var överdrivet löjligt, men sen finns det andra saker så som invandringsbegränsningen när det gäller Sverigedemokraterna tillexempel - som många hävdar är rasism vilket är så åt skogens fel. Sverige tar in överdrivet mycket invandrare, är man på något underligt vis rasist för att man vill att Sverige inte ska bli överbefolkat? Isåfall kan man kalla alla andra länder för rasister eftersom de inte tar in lika mycket invandrare som Sverige gör.

Rasism är när man dömmer någon endast pga utseendet. Att man ogillar personer pga deras kultur eller levnadssätt är inte att vara rasist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BreakTheAuthority:

Inte rasism men det låter väldigt löjligt.

Men det är ju trots allt bara ett exempel

BreakTheAuthority:

För alla vill inte ta del av det? Jag har ingen lust att fira Sveriges nationaldag eller sjunga nån nationalsång iaf. Patrioter får gärna vara stolta över sitt land men jag är inte ett dugg stolt över Sverige och vill inte bli påtvingad en massa dumheter.

Men eftersom att vi bor i Sverige så borde detta vara en tradition. Sen att alla inte vill ta del av allt kan man ju förstå.

z i n:

Jo visst. [tired][tired]

Är som sagt bara ett exempel.

Mawns:

Vad har det med fängelsestraff att göra?

Inget egentligen med som sagt är det ett exempel.

Mawns:

essutom är det fan bara korkat med nationalism, det leder bara till grupperingar och konflikter, och det enda det ger är en känsla av samhörighet

Att gilla landet man bor i borde väl egentligen leda till gemenskap bland alla Sveriges invånare?

Mawns:

Kul ju. Folk ska själv få välja om de vill sjunga nationalsången, hissa svenska flaggan eller sjunga psalmer i kyrkan. Jag tror inte att de fått bort kyrkoavslutningen än, men förhoppningsvis kommer den dagen snart.

Finns väl ingen som tvingar någon till att sjunga, hissa flaggan eller sjunga psalmer. Har du en anledning så tror jag faktiskt att man kan få avstå det. Finns ju folk som inte behöver gå i kyrkan där man har avslutningar i kyrkan.

Unexpected:

Vad fint att tro så [smile]

Vill du inte tro på det då? Att folk nu sliter för de kommande generationerna?

Stronghold:

Ja, men så har det varit länge.
Du får ju inte ens ha en svensk flagga på dig utan att vara rasist/nazist.

Jag vet och det är förjävligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Är som sagt bara ett exempel.

Vad är det för mening med att ta exempel helt utan verklighetsförankring? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Vill du inte tro på det då?

Jo, det vore ju fint om det var så [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Jag vet och det är förjävligt.

Japp. Äckligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om man tycker om Sverige är man rasist. Så är det. Å ingen vågar göra något åt det, för påpekar man att det är så är man rasist.

Säg inte till någon att jag skrev så, då blir jag säkert nerslagen [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Men det är ju trots allt bara ett exempel

Jojo, sant. [crazy]

Men skulle du säga så till ett par sjuåringar skulle nog folk snarare skratta åt dig än att de skulle bura in dig. [wink]

DeathOrGlory:

Men eftersom att vi bor i Sverige så borde detta vara en tradition. Sen att alla inte vill ta del av allt kan man ju förstå.

Tradition för de som vill fira det ja. Men skolan ska inte påtvinga folk traditioner. Skolan ska vara så neutral som möjligt och inte påtvinga folk en viss livsstil.


   
SvaraCitera