Aviseringar
Rensa alla

Hyllning till Hermann Hesse


Ämnesstartare

Paranormal_Cannabis:

jag bara gissar, men tvivlar starkt på att du klarar 100 kilo på din ena axel[crazy]

Lyfte fetaste trädgrenen på ena axeln för några dagar sedan. Den vägde säkert hundra miljarder!!!1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antrax:

Lyfte fetaste trädgrenen på ena axeln för några dagar sedan. Den vägde säkert hundra miljarder!!!1

den var säkert helt ihoptorkad och vägde ingenting[cute][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mycket OT i den här tråden?

Jag har läst Siddharta och Steppenwolf i nämnd ordning för ett bra tag sedan, sistnämnda av suget som skapades efter Siddharta. Steppenwolf var inledningsvis helt okej, karaktärsutformningen är tacksam för disillusionerade tonåringar trots att Hesse menade att boken var ämnad för äldre vuxna. Den började bra men mot bokens klimax tycker jag verkligen att den tappade sin charm, det känns som att Hesses sätt att skriva inte riktigt är det bäst lämpade för såna surrealistiska kapitel. Kommer att tänka på Haruki Murakami som skriver stilren "magisk realism" *ordbajs*.

Nä tacka vet jag Siddharta, det är en verkligen magisk bok som hans poetiska sävliga tyska är perfekt för, jag har bara läst den i dess svensköversättning men jag tyckte åtminstone mig känna av hur tyskans grammatik påverkade uttrycket! Fett nice bok, kan tänka mig att läsa den på tyska någon gång när mina kunskaper är uppvärmda igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymbaline:

Glaspärlespelet

Är denna läsvärd? Vad gör det till en bra bok?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nasir:

Är denna läsvärd? Vad gör det till en bra bok?

På samma sätt som Stäppvargen skildrar boken både den dikotomiska och dualistiska sidan hos människan, att man har flera sidor hos sig själv att de kan både samspela och förstöra för varandra. Jag gillar Hesses tankegångar kring det, så det är en orsak.

Eftersom du läst Hesses böcker tidigare kan jag säga att det är samma tema, handlar mycket om människans djupsinne och förstånd. Man blir inspirerad, fångad, på samma sätt som t ex Siddharta - boken berikar ens liv på något sätt.

Men nu när jag sagt så mycket så kommer du förmodligen att tycka den är dålig, då jag höjt upp den till skyarna. Men tycker absolut du ska läsa den!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymbaline:

boken

Okej, tack. Jag kollade även upp den på annat håll och låter den nog vara. [smile] Min Hesse-ålder är över.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har bara läst Stäppvargen, men den var nog lite för avancerad för mig. Men ändå good stuff[love]


   
SvaraCitera

Stäppvargen är definitivt bland det bästa jag läst, däremot blev jag rätt besviken på Siddharta så det har tyvärr inte blivit av att läsa något mer av Hesse. Men det är altså värt att ge sig på ett nytt förtsök?


   
SvaraCitera