Aviseringar
Rensa alla

Hyr en livmoder! - en tråd om surrogatmödraskap


Ämnesstartare

Hej på er kära jävlar

Har idag suttit och läst en del om det här med surrogatmödraskap och den debatt
som förs i den frågan (att låta surrogatföda eller icke låta surrogatföda) där människor som likt många på det här forumet har en feministisk analys tycks stå på båda sidor stängslet. Det är en intressant fråga där vi å ena sidan har ett förfarande som kan hjälpa par eller individer som mot sin vilja står barnlösa men å andra sidan kanske det vore nyttigare att adoptera och framförallt så kan ju den kommodifiering  av kvinnokroppen som följer med detta ifrågasättas. Kajsa Ekis Ekman exempelvis diskuterar ju frågan inom ramen för en prostitutionsdiskussion. Är livmodern en vara?
   Även om surrogatmödrabranschen i dag är en miljardbransch så kan det ju också röra sig vänner och släktingar som av god vilja vill hjälpa en medmänniska säger då någon annan.
  Komplicerat värre, själv blir jag likt röven ganska delad i frågan men jag lutar åt att man bör förhålla sig kritisk till iaf en viss grad. Det vore intressant att höra folk här resonerar.

Vad tycker ni?


   
Citera

jag tycker att man ska låta folk göra vad de vill med sina egna kroppar, men jag tycker att man ska utforma det på ett sätt som ser till att personer i en utsatt situation inte tvingas göra det av finansiella skäl mot sin egentliga vilja. lite som jag ser på prostitution, vill säga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spontant tycker jag att man hellre borde adoptera, men det är nåt jag får fundera på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one:
jag tycker att man ska låta folk göra vad de vill med sina egna kroppar, men jag tycker att man ska utforma det på ett sätt som ser till att personer i en utsatt situation inte tvingas göra det av finansiella skäl mot sin egentliga vilja. lite som jag ser på prostitution, vill säga.

Väldigt svårt att kontrollera dock inte sant? När det gäller traditionell prostitution så kan man ju dessutom diskutera om inte själva den finansiella aspekten i sig gör den prostituerade till utsatt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vet inte 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är emot d principiellt för d handlar om kapitalism och lvinnokroppen är redan en vara vilket är fel

å andra sidan får man välja sj elr får man d...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är som sagt en klurig jävel till fråga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tkr inte heller att män har något att säga till om då det gäller kvinnors kroppar 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du borde haft med en poll! 

Jag är rätt kluven.. kanske borde det inte tillåtas att rika västerländskar åker ned till fattiga länder för att hyra sig en livmoder? Men jag vet inte.. det är ju iaf bättre än att den kvinnans familj svälter och hens barn behöver arbeta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi: tkr inte heller att män har något att säga till om då det gäller kvinnors kroppar

Tycker alla får ha åsikter oavsett kön.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
Du borde haft med en poll! 

För det första är pollar din grej, för det andra blir det vulgärt i nån mening, jag är mer intresserad av att se olika resonemang.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker att frågan blir en annan om man gör det gratis för en närstående. Fast man kan väl göra det gratis för någon okänd också iof, men det är nog rätt sällsynt.
Vet att en kompis var beredd att föda ett barn åt sin syster som inte lyckades bli gravid. Dock blev systern gravid sedan så det blev inget av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

För det första är pollar din grej, för det andra blir det vulgärt i nån mening, jag är mer intresserad av att se olika resonemang.

ja bäst att lämna vulgariteterna åt proffsen


   
SvaraCitera

dazed:

Väldigt svårt att kontrollera dock inte sant? När det gäller traditionell prostitution så kan man ju dessutom diskutera om inte själva den finansiella aspekten i sig gör den prostituerade till utsatt.

man kan arbeta sig runt problemet på andra sätt än att reglera marknaden också. med sociala skyddsnät som fungerar bra så uppnår man samma sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Tycker alla får ha åsikter oavsett kön.

ja, men jag skulle inte säga åt en man att "nu får du/får du inte göra såhär med din kropp för enligt mina moraliska värderingar är det rätt"


   
SvaraCitera