Aviseringar
Rensa alla

Hyr en livmoder! - en tråd om surrogatmödraskap


Ämnesstartare

isola:

ja bäst att lämna vulgariteterna åt proffsen

Ja men exakt, här ska man inte ta sig vatten över huvudet.

player one:

man kan arbeta sig runt problemet på andra sätt än att reglera marknaden också. med sociala skyddsnät som fungerar bra så uppnår man samma sak.

Jag vet inte vad du lägger för värdering i "sociala skyddsnät" eller att "reglera marknaden" men sociala skyddsnät är ju att störa marknaden om jag ska spela djävulens advokat.


   
SvaraCitera
Draug

Människor gör väll som de själva vill med sina kroppar, så länge ingen far illa ser jag inget direkt problem. Men skulle nog själv hellre vara barnlös än att ta till sådana invecklade och kostsamma metoder. Antingen blir det på naturlig väg eller inte alls för min räkning.


   
SvaraCitera

dazed: Jag vet inte vad du lägger för värdering i "sociala skyddsnät" eller att "reglera marknaden" men sociala skyddsnät är ju att störa marknaden om jag ska spela djävulens advokat.

ja, men i likhet med typ militärtjänstgöring och prostitution så anser jag inte att man ska tvinga folk till att hyra ut sin kropp för avelsverksamhet bara för sin överlevnad. gör de det av girighet, absolut, kör på, men inte om det sker av nödvändighet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

ja, men jag skulle inte säga åt en man att "nu får du/får du inte göra såhär med din kropp för enligt mina moraliska värderingar är det rätt"

Det spelar väl ingen roll vilket kön personen har? Tycker du att kvinnor får berätta för dig vad du skall göra med din kropp?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Det spelar väl ingen roll vilket kön personen har? Tycker du att kvinnor får berätta för dig vad du skall göra med din kropp?

jo, eftersom vi inte lever i en jämställd värld spelar det roll. att någon som aldrig kan ha förståelse för hur det är att ha det motsatta könets funktioner och dylikt ska bestämma hur den ska brukas är fel. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one:

ja, men i likhet med typ militärtjänstgöring och prostitution så anser jag inte att man ska tvinga folk till att hyra ut sin kropp för avelsverksamhet bara för sin överlevnad. gör de det av girighet, absolut, kör på, men inte om det sker av nödvändighet.

Visst å andra sidan kan man hävda att det etablerar ett tvivelaktigt slags maktförhållande där beställaren har rätten till barnet som är i kvinnans kropp och på så sätt har beställaren tagit kontroll, rätten över den biologiska moderns kropp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ser ungefär samma problematik som med prostitution; även om jag principiellt är för att alla människor ska få göra vad de vill med sina kroppar så länge de ej skadar någon annan, så finns risken för exploatering. Är därför väldigt tveksam. Om det fanns ett sätt att reglera det så att man garanterar att ingen kommer till skada och att allt sker på rätt sätt - så fine. Det är dock tveksamt. Ledsen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man kan ju hävda att kontrollen över fostret, avkomman är själva patriarkatets kärna och det argumentet kan ju förfäktas både för och emot det här fenomenet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi: jo, eftersom vi inte lever i en jämställd värld spelar det roll. att någon som aldrig kan ha förståelse för hur det är att ha det motsatta könets funktioner och dylikt ska bestämma hur den ska brukas är fel.

Så man ska inte få ha åsikter som gäller saker man själv inte har? För det skapar jämställdhet?


   
SvaraCitera

Zymba:
Jag ser ungefär samma problematik som med prostitution; även om jag principiellt är för att alla människor ska få göra vad de vill med sina kroppar så länge de ej skadar någon annan, så finns risken för exploatering. Är därför väldigt tveksam. Om det fanns ett sätt att reglera det så att man garanterar att ingen kommer till skada och att allt sker på rätt sätt - så fine. Det är dock tveksamt. Ledsen

Instämmer. Ett klasslöst samhälle och störtandet av patriarkala strukturer vore ju en bra start tycker man.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

så, vad är kruxet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Edinburgh: Ett klasslöst samhälle och störtandet av patriarkala strukturer vore ju en bra start tycker man.

images?q=tbn:ANd9GcSF4xAgUGhPdbIMNNme4DG

Tillägg: jag gillade det du skrev, alltså.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärta

Tickstart:
så, vad är kruxet?

Man kan å ena sidan hävda att surrogatmödraskapet på ett sätt kan ses som kvinnan har rätt att göra vad hon vill med sin kropp å andra sidan kan man hävda att den reduceras till en handelsvara och att hon inträder i ett skevt maktförhållande. Det är en diskussion som liknar men ändå inte liknar den om prostitution.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Uh så svårt jag hade haft att ge ifrån mig barnet sedan. Tänker även att man som förälder till detta barn kan vilja ställa krav på kvinnan, vad hon ska äta, hur hon ska leva under graviditeten etc, vilket ju kanske blir lite konstigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
Uh så svårt jag hade haft att ge ifrån mig barnet sedan 

Ibland kan det också beroende på hur avtalen sett ut (bara där känns hela fenomenet lite sjukt, avtal liksom) vara så att beställaren häver köpet när det tex visar sig att avkomman haft downs syndrom varpå barnet aborterats bort mot den biologiska moderns vilja då beställaren har rätt till fostret enligt juridiken.


   
SvaraCitera