Aviseringar
Rensa alla

Hyr en livmoder! - en tråd om surrogatmödraskap


Ämnesstartare

Z0dd:
Folk borde få göra som de vill med sina kroppar. Jag har inget emot detta.

Det här kan vara ett ganska starkt argument tycker jag personligen, vill du motivera ytterligare (är mest intresserad av resonemang i den här tråden)


   
SvaraCitera
oats
 oats

kör på 
däremot dessa damer som har en klubb där de konsumerar sin egen moderkaka är pretty nasty, hittar på massa recept osv bland annant hur man gör smoothie av sin moderkaka yeah smoothie raw stuff mhm  


   
SvaraCitera
oats
 oats

och det är visst inte bara dem  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oats:
kör på 
däremot dessa damer som har en klubb där de konsumerar sin egen moderkaka är pretty nasty, hittar på massa recept osv bland annant hur man gör smoothie av sin moderkaka yeah smoothie raw stuff mhm  

En klubb? Alltså som något slags show eller mer en förening för kvinnor som samlas och käkar moderkakesmoothies med välbehag(?) och retar upp KD?


   
SvaraCitera
1009
 1009

isola: a västerländskar åker ned till fattiga länder för att hyra sig en livmoder? Men jag vet inte.. det är ju iaf bättre än att den kvinnans familj svälter och hens barn behöver arbeta.

Vad som helst är ju bättre än att ens barn svälter ihjäl så isåfall kan man acceptera vad som helst: barnarbete, slaveri, gladiatorspel o all tänkbar förnedring. Men det ska väl aldrig under några omständigheter få vara ok att utsätta någon annan människa för dylika övergrepp?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1009:

Vad som helst är ju bättre än att ens barn svälter ihjäl så isåfall kan man acceptera vad som helst: barnarbete, slaveri, gladiatorspel o all tänkbar förnedring. Men det ska väl aldrig under några omständigheter få vara ok att utsätta någon annan människa för dylika övergrepp?

Sant, isola tycks ha en ganska nyliberal analys många gånger.


   
SvaraCitera
oats
 oats

dazed:

En klubb? Alltså som något slags show eller mer en förening för kvinnor som samlas och käkar moderkakesmoothies med välbehag(?) och retar upp KD?

som en liten gathering de var på tv vid ett tillfälle inget mer show än det 
tänk dig smaken  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oats:

som en liten gathering de var på tv vid ett tillfälle inget mer show än det 
tänk dig smaken  

Alltså man kan föra samma resonemang om säg kött om man inte ätit det förr och växt upp med det egentligen men visst det är ju en intressant företeelse ja.


   
SvaraCitera
1009
 1009

Altruistiskt surrogatmödraskap kan jag i princip acceptera ifall det då är reglerat så att mamman fram till en viss tid efter födseln har rätt till vårdnad. Samlevnadslagen bör för övrigt ändras så att den kan tillåta fler än två vårdnadshavare, så att mamman inte behöver ge upp vårdnaden för att hennes bögkompisar också vill ha vårdnaden.

Sen måste det vara hårda straff på mutor (svårt att kontrollera) och mycket hårda straff på att importera från ex indiska barnfabriker. Som det ser ut empiriskt så ökar sådan import när altruistiskt surrogatmödraskap legaliserats (precis som trafficking ökar när sexköp legaliseras).

Sen är jag kluven då jag å ena sidan uppskattar genuin altruism, men samtidigt kan se att det är en patriarkal idé att kvinnors kroppar ska tjäna mäns syften och att kvinnor alltid ska vara så duktiga och självuppoffrande gentemot män...

Jag är inte principiellt emot altruistiskt surrogatmödraskap men pragmatiskt så tror jag ändå att det är bäst att vi inte öppnar upp för det så som samhället ser ut.


   
SvaraCitera
oats
 oats

dazed:

Alltså man kan föra samma resonemang om säg kött om man inte ätit det förr och växt upp med det egentligen men visst det är ju en intressant företeelse ja.

nje för då kommer det inte från insidan av din egen mage 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1009: Sen är jag kluven då jag å ena sidan uppskattar genuin altruism, men samtidigt kan se att det är en patriarkal idé att kvinnors kroppar ska tjäna mäns syften och att kvinnor alltid ska vara så duktiga och självuppoffrande gentemot män...

Det är lite som med arbetare och kapitalister kan jag tänka, för att det traditionellt "manliga" ska få vara just traditionellt manligt så bör kvinnan låsas in i sin traditionella roll (mjuk istället för hård, själv uppoffrande istället för konkurrensinriktad individualist osv) annars kollapsar den ordningen. Lite som en kapitalist i förlängningen är beroende av att arbetarna håller upp dennes produktion och skapar dom mervärden hans (det tenderar att vara en han) ställning är beroende av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oats:

nje för då kommer det inte från insidan av din egen mage 

Absolut det finns en närmast kannibalistisk aspekt till det hela men bara det att man äter köttslamsor från ett djurkadaver kan i sig verka ganska motbjudande men man kopplar någonstans bort det medvetandet när man äter sin fläskfilé.


   
SvaraCitera
1009
 1009

dazed:

Sant, isola tycks ha en ganska nyliberal analys många gånger.

Mmm.

Sen tycker jag att folk begår ett slutledningsfel när de på frågor om ex det är rätt att sälja sin kropp för att mata sina barn svarar ja, men då även drar slutsatsen att det då också är rätt att köpa sex av den här personen. 

Alltså, bara för att det finns ömsesidig acceptans för ett arrangemang så följer ju inte att om en parts handlingar kan bedömas som etiskt försvarbara så måste även den andra partens handlande göra det...


   
SvaraCitera
1009
 1009

dazed:

Sant, isola tycks ha en ganska nyliberal analys många gånger.

Mmm.

Sen tycker jag att folk begår ett slutledningsfel när de på frågor om ex det är rätt att sälja sin kropp för att mata sina barn svarar ja, men då även drar slutsatsen att det då också är rätt att köpa sex av den här personen. 

Alltså, bara för att det finns ömsesidig acceptans för ett arrangemang så följer ju inte att om en parts handlingar kan bedömas som etiskt försvarbara så måste även den andra partens handlande göra det...


   
SvaraCitera
oats
 oats

dazed:

Absolut det finns en närmast kannibalistisk aspekt till det hela men bara det att man äter köttslamsor från ett djurkadaver kan i sig verka ganska motbjudande men man kopplar någonstans bort det medvetandet när man äter sin fläskfilé.

mje brukar tänka på det när jag äter kött o det går helt fint, men just gris kan jag inte äta går bara inte varesig jag tänker på något sådant eller inte 


   
SvaraCitera