Aviseringar
Rensa alla

Hyr en livmoder! - en tråd om surrogatmödraskap


Ämnesstartare

Ingen kan uttala sig om något utan kunskap (det är fysiskt möjligt, men meningslöst). Är det sanningen vi letar efter, eller det som förstärker vår världsbild? Vad för en värld skulle det vara, en värld uppbyggd av förutfattande meningar och fördomar? Alla handlingar har konsekvenser, men man är väldigt naiv om man anser sig kunna förutsäga konsekvenserna.

Det är spekulationer, och jag vet inte om man bör lagstifta något alls om det är grundat  på spekulationer (dvs begränsa friheten oss individer pga något man tycker...). Fakta finns i åsikter, men alla åsikter innehåller inte fakta. Det svåra är att faktan ligger utanför nuet.  


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Tror inte att barn är en rättighet, tror således inte att nyttjandet av andras kroppar för det egna välmåendet är något som går att rättfärdiga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:
Tror inte att barn är en rättighet, tror således inte att nyttjandet av andras kroppar för det egna välmåendet är något som går att rättfärdiga.

intressant tanke 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker som Player.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Problemet är inte surrrogatmödraskapet, utan utsattheten (kapitalismen, host.)  Utöver detta ser jag inget hinder. I likhet med föregående talare tycker jag sålunda det är "okej" ifall ekonomiskt tvång inte föreligger, vilket innebär sociala skyddsnät.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:
Det här kan vara ett ganska starkt argument tycker jag personligen, vill du motivera ytterligare (är mest intresserad av resonemang i den här tråden)

Vet inte riktigt var jag ska börja exakt. Jag har diskuterat prostitution och sexköp rätt mycket i andra trådar och mina motiveringar ser väl ungefär detsamma ut här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1009:

Vad som helst är ju bättre än att ens barn svälter ihjäl så isåfall kan man acceptera vad som helst: barnarbete, slaveri, gladiatorspel o all tänkbar förnedring. Men det ska väl aldrig under några omständigheter få vara ok att utsätta någon annan människa för dylika övergrepp?

Det är rätt stor skillnad på barnarbete och att en vuxen människa är surrogatmamma. Finns det inga andra möjligheter så är ju det det bästa alternativet.
Jag är dock tveksam till om jag är för det eller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:
Tror inte att barn är en rättighet, tror således inte att nyttjandet av andras kroppar för det egna välmåendet är något som går att rättfärdiga.

tycker också. men jag tänker på dessa kvinnor som gör det för sin familjs väl och ve. vi kan sitta här i vår välfärd och säga att det måste finnas andra sätt för dem att leva på blabla men det lär ju inte hända än på ett tag.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

isola:

tycker också. men jag tänker på dessa kvinnor som gör det för sin familjs väl och ve. vi kan sitta här i vår välfärd och säga att det måste finnas andra sätt för dem att leva på blabla men det lär ju inte hända än på ett tag.

Om det bästa sättet att tjäna pengar på är att föda andras barn så har samhället riktigt grava problem... det verkar ju iof tyvärr bli mer regel än undantag av någon anledning den utvecklingen. men visst är det ibland fel att predika för hur andra ska leva sina liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:

Om det bästa sättet att tjäna pengar på är att föda andras barn så har samhället riktigt grava problem... det verkar ju iof tyvärr bli mer regel än undantag av någon anledning den utvecklingen. men visst är det ibland fel att predika för hur andra ska leva sina liv.

Det är väl ingen nyhet att folk i fattiga länder har det riktigt svårt?


   
SvaraCitera

Ja, kan man "hyra" en fitta kan man väl hyra en livmoder.  Mycket glad


   
SvaraCitera