Aviseringar
Rensa alla

I er drömvärld: hur moderniseras undervisningen i svenska skolan?


Stärka områdena elevdemokrati, antimobbningsarbete, normkritisk pedagogik och öka källkritik. Miljöer där introverta kan koncentrera sig och bättre veganmat. 


   
SvaraCitera

Sägmig Saves The Day:

Man kan vara glad över sitt E att man överhuvudtaget fixade det, det finns det många som är bortsett ifrån bortskämda snorungar. En relativt onödig sak att satsa resurserna på

Det är ett faktum att det är betygshets, det är fler ungomdar idag, iallafall uppmärksammade, som tycker att betygssystemet och skolan överlag lägger för mycket press på betyg. 

Speciellt i dagens samhälle när det handlar om att utbilda sig för att jobben är knapra, tro mig det finns minst lika många som tycker det är betygshets som är nöjda med sina E:n.

Sen missar du hela min poäng, du kan va glöd över ditt E samtidigt som en lärare inte är det pga att det är de lägsta godkända, de pressar dig för att bli bättre helt enkelt. Det är en helt hälsosam väg att peppa någon men med dagens skola och system så blir det knäppt när många tänker på att fuska för att få bra betyg.


   
SvaraCitera

Ha all viktig fakta nerladdad på mobilen, både stort utrymme och simpelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
Anpassar den efter varje enskild elevs intresse och behov, inte lärares... Fast lärare som gör ett mycket bra jobb skall ha en högre lön, ser det som ganska självklart.  

Hur skulle det göras rent konkret? Måste ju vara skitsvårt.... Läste att det endast är 12% lärare som har tid att planera nya lektioner..vet inte om det stämmer men om det gör det så blir det nog svårt att skräddarsy för alla.. Men de kanske kan bygga in olika moment som betygsgrundande eftersom alla inte är bra på prov t.ex.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Undulaten:
Ha all viktig fakta nerladdad på mobilen, både stort utrymme och simpelt.

Så alla skulle vara mobilbundna och osociala?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Annalyser:
Stärka områdena elevdemokrati, antimobbningsarbete, normkritisk pedagogik och öka källkritik. Miljöer där introverta kan koncentrera sig och bättre veganmat. 

Håller med! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:
Ge mig inspirerade lärare och kamrateffekter.

Vad är kamrateffekter?


   
SvaraCitera

J-___-J: Det är klart att man ska vara nöjd med ett E, det är ju det vi menar

då kommer man ju inte in på universitet


   
SvaraCitera

J-___-J:

Vad är bättre med finska skolan, är finsk och tycker det finns många nackdelar där med...

som vadå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis:

då kommer man ju inte in på universitet

Nej, jag hade inte vart nöjd med det. Eftersom jag ville in på univ...Men om man inte vill komma in på univ.. så kan man väl vara nöjd? Jag ville bara säga att det är upp till var och en och bestämma var ens nivå, ambition och prio ligger...och ta konsekvenserna av det


   
SvaraCitera

J-___-J:

Nej, jag hade inte vart nöjd med det. Eftersom jag ville in på univ...Men om man inte vill komma in på univ.. så kan man väl vara nöjd? Jag ville bara säga att det är upp till var och en och bestämma var ens nivå, ambition och prio ligger...och ta konsekvenserna av det

de flesta som inte vill komma in på universitet skiter väl i skolan


   
SvaraCitera

J-___-J:

Nej, jag hade inte vart nöjd med det. Eftersom jag ville in på univ...Men om man inte vill komma in på univ.. så kan man väl vara nöjd? Jag ville bara säga att det är upp till var och en och bestämma var ens nivå, ambition och prio ligger...och ta konsekvenserna av det

Med regeringens politik så måste en ju gå på universitet för att bli något.. även om det inte riktigt ser ut sådär idag så är det deras strävan. De blockerar sakta alla andra lagliga vägar till ett drägligt liv. :$


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis:

som vadå?

Den finska skolan håller en hög standard i kunskapsnivå, hög informations utdelning och ställer tydliga krav från start på varje elev iom. tidiga betyg och ordningsbetyg . Läraren har auktoritet i klassrummet mm. Man har också system som särskiljer elever med akademiskkapacitet och elever som vill läsa yrkesutbildningar(vissa yrken som kräver univutb i Sverige kan man erhålla direkt i gymnasiet och slippa CSN)... Detta är bra att lära sig från i Sverige. Men den finska skolan formar inte individer utan hämmar att elever utvecklar personlighet. Man jobbar inte med retorik, argumentation som stärker social förmåga och detta är värdelöst för språkkunskap... Finska elever kan alla orden men i nationella mätningar som TOFEL faller de t.ex på engelska-tal. Tror egettänkande, analys, kritiskttänkande inte främjas i finska skolan om det inte gäller åsikter som är allmänt vedertagna... Nytänkande tror jag inte fostras utan snarare att man måste konforma... Skolsystemet verkar inte heller ta höjd för att elever mognar olika, är man inte bäst direkt blir det svårt att få en andra chans.... Listan är lång


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Med regeringens politik så måste en ju gå på universitet för att bli något.. även om det inte riktigt ser ut sådär idag så är det deras strävan. De blockerar sakta alla andra lagliga vägar till ett drägligt liv. :$

Tror inte det är regeringens politik rakt av, tror det är ett ihop kok av flera olika regeringar och reformer över 15 år som haft den effekten... Ganska sjukt att som 15 åring göra ett val som styr hela livet


   
SvaraCitera

J-___-J: Men den finska skolan formar inte individer utan hämmar att elever utvecklar personlighet

Skulle säga att det finska samhället gör det, inte nödvändigtvis skolan. 

J-___-J: Man jobbar inte med retorik, argumentation

Det gjorde vi när jag gick i skola där iallafall.

J-___-J: . Finska elever kan alla orden men i nationella mätningar som TOFEL faller de t.ex på engelska-tal.

Finska elever, vad om finlandssvenska? Det är väl ändå inte konstigt att det är svårare att lära sig om ens språk skiljer sig så pass mycket som finska gör från engelska.

J-___-J: Tror egettänkande, analys, kritiskttänkande inte främjas i finska skolan om det inte gäller åsikter som är allmänt vedertagna... Nytänkande tror jag inte fostras utan snarare att man måste konforma...

på vilket sätt är den svenska skolan bättre på detta?

J-___-J: Skolsystemet verkar inte heller ta höjd för att elever mognar olika,

på gymnasiet får man ju välja kurser själv och planera själv? och göra omtentor hur många gånger som helst om man inte blir godkänd.

J-___-J: är man inte bäst direkt blir det svårt att få en andra chans.


   
SvaraCitera