Aviseringar
Rensa alla

I mina tankar just nu-tråden #2

latest comments older comments

Ämnesstartare

Kör bara kör.

FÅ IGÅNG DEN ANDRA FÖR BÖVELN OCH ABER!

Citera
mynona

passaro:

lolnej.

loljo.

SvaraCitera
mynona

den läskiga vampyren:

vetskrev bara det för det är ganska dumt att tycka socker och grädde är gott

ah. då är det helt ok

SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

loljo

Nej. Finns inget logiskt med att du drar den slutsats du drar grundat på att dvärgkastarn uttrycker åsikt A och per automatik blir påprackad åsikt B, i stil med det jag citerade. Det är snarare rätt trångsynt.

dvärgkastarn:

När exakt har jag sagt det?

mynona:

det ingår i könsrollerna.

SvaraCitera
mynona

passaro:

Nej. Finns inget logiskt med att du drar den slutsats du drar grundat på att dvärgkastarn uttrycker åsikt A och per automatik blir påprackad åsikt B, i stil med det jag citerade. Det är snarare rätt trångsynt.

Jag har aldrig påstått att dvärgkastaren har åsikt B. Jag har sagt att jag emotser den åsikten vid skapandet av en sådan tråd, vilket inte innebär att den kommer att utryckas av just honom. Att han såg det som att jag uppfattade att det var han specifikt som hade denna åsikt är inget jag har påstått i texten, det var hans egen dragna slutsats. Trådar tenderar ha flera deltagare och sådana åsikter utrycks ofta i dem. Detta är logiskt med tanke på att Åsikt B är en konsekvens av Åsikt A och hänger ihop, även om alla med Åsikt A inte har Åsikt B. Att förneka att Åsikt B ingår i könsrollerna (dvs, just Åsikt A) och skulle komma att diskuteras i en tråd om just könsroller ser jag inte som ologiskt. Så jo, min dragna slutsats att åsikt B skulle komma att utryckas i en tråd om Åsikt A, när A och B är så starkt sammanbunda är fullt logisk,

"loljo".

Att sedan personer som tror på medfödda könsroller skulle tro på Åsikt B, som ingår könsroller och kan sägas utgöra grunden för dem, är inte nödvändigt, även om det förstås är logiskt och konsekvent för åtminstone mitt intellekt.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad dött det verkar vara här idag [sad]

SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag blir frustrerad av att se när det tas så mycket på vad som är sant och vad som är rätt. Kanske är det underliggande att det handlar om subjektiva yttranden, men ändock bör man vara mer ödmjuk och inte dum-stämpla alla som inte tycker och tänker som en själv.

SvaraCitera
höna

"tack lilla klyftfis"

folk har 1 tendens att komma med udda smeknamn på mig

SvaraCitera
mynona

Chibibbi:

Jag blir frustrerad av att se när det tas så mycket på vad som är sant och vad som är rätt. Kanske är det underliggande att det handlar om subjektiva yttranden, men ändock bör man vara mer ödmjuk och inte dum-stämpla alla som inte tycker och tänker som en själv.

även åsikten om vad som är dumt är givetvis subjektivt enligt värderingar. Det är så dumt allt detta tal med intelligens och dumhet, när allt bara avgörs av värderingar. Jag tror nog inte att man bör bry sig som mycket om vem som anser en dum eller inte. Man får skilja på person och åsikt och ha i minne att alla sådana åsikter är personliga och inte påverkar mer än just den personens förhållningsästt till en, vilket inte bör ha någon betydelse alls

SvaraCitera
Ämnesstartare

vilken lång och seg dag [tard]

SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Att förneka att Åsikt B ingår i könsrollerna (dvs, just Åsikt A) och skulle komma att diskuteras i en tråd om just könsroller ser jag inte som ologiskt. Så jo, min dragna slutsats att åsikt B skulle komma att utryckas i en tråd om Åsikt A, när A och B är så starkt sammanbunda är fullt logisk,

Det får stå för dig.

Chibibbi:

tes+antites = syntes[wink]

SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Det är så dumt allt detta tal med intelligens och dumhet, när allt bara avgörs av värderingar.

tror d inte är så...[sad]
men dumt att det ska spela så stor roll om man är smart lr inte

SvaraCitera
Ämnesstartare

måste upp alldeles för tidigt imorgon

SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Jag förstår inte varför

När man nonchalerar något som anses vara positivt och som är en egenskap en själv anses besitta, kan det anses högfärdigt och negligerande att förminska den med att säga: "det är inget särskilt", även om man inte att ge ett sådant uttryck.

Talar hypotetiskt om vem som helst.

mynona:

Men jag tycker att det är viktigt att erkänna att det inte är samma sak.

Det förstår jag, ja.

mynona:

Jag har redan detta som princip! I diskussioner tycker jag dock att jag aldrig kan få ut något positivt resultat av att vara känslosam. Jag vet inte vad det skulle kunna vara

Hur kommer det sig att du diskuterar i så fall, om det endast ger dig dåliga upplevelser? Du gör det inte för nöje samt inte för att övertyga andra; får man då fråga vilket syftet är? Nyfikenhet från min sida. Ursäktar att min näsa lägger sig i blöt.

mynona:

Jag förstår hur du menar. Jag brukar tänka att vad som är viktigt är metoder och deras konsekvenser, oavsett om de motiveras på ett bra eller dåligt sätt eleler genomförs av bra eller dåliga människor är det deras konsekvenser som har betydelse för människors liv.

Ja. Poängen med det jag skrev var då att många faktorer spelar in i hur skeppet seglar. Det krävs skickliga matroser och en bra kapten som kan genomföra seglingen som den är tänkt att bli genomförd. Om det inte är något med fel på skeppet i sig, bör detta gå, men vinden och besättningen agerande har också betydelse. Alltså kan fel som uppstår under resans gång bero på mer än/eller/och annat än huruvida skeppet är byggt optimalt.

mynona:

Jag ser det som att intelligens antingen är något man föds med eller något man kan träna upp precis som sin kropp - det synsättet innebär alltså att jag ser alla som i grunden lika smarta, bara tränade eller otränade, och det bör väl knappast ses som förminskande utan snarare tvärtom?

Nej, det gör det inte. Däremot var det inte den information jag kunde utgå från i mitt föregående uttalande, då jag helt enkelt inte hade den. Jag antog att det var förstått att jag utgick från det jag visste när jag uttalade mig - samt att vi båda var med på att det kunde innebära felkällor.

mynona:

Ja, det varierar beroende på hur mycket man förmår tänka förbi sin egen situation:

Tvingar inte detta resonemang folk att vara altruistiska människor? Det kan ses som lika mycket av ett tvingande fenomen som vilken annan norm i samhället som helst, i och med att det är ett sätt som en "bör" vara på, enligt det systemet du står bakom.

mynona:

Ja, absolut ska man ta reda på fakta. Det är inte särskilt svårt. Man behöver bara se på historien här och det nuvarande i andra delar av världen och vara logisk och rationell då man bedömer människans natur.

Jag är mer osäker på tillvägagångssättet för att uppnå kunskap än vad du är. Jag tycker det finns många frågor kring vad kunskap ens är för något, som måste besvaras, innan man kan tala om att faktiskt bilda sig en korrekt uppfattning om något.

SvaraCitera
Ämnesstartare

den läskiga vampyren:

vetskrev bara det för det är ganska dumt att tycka socker och grädde är gott

dumt atr äta d*

snarare

SvaraCitera
latest comments older comments