Aviseringar
Rensa alla

I mina tankar just nu-tråden #2

latest comments

Hando

Fann denna lilla krönikan ganska hjälpsam.
http://hannalundquist.se/sprakkronika-sa-skiljer-du-pa-de-och-dem/

Sen ska man bara memorera det.

SvaraCitera
Hando

They = De
Them = Dem
The = De

Okii got it.

SvaraCitera

Vilken störtskön eftermiddag hemma hos peter..gjorde det jag aldrig trodde att jag skulle kunna göra

SvaraCitera

Ligger i soffan tillsammans med syrran och kollar på förra veckans avsnitt av Sofias Änglar..tårarna rinner..tur att vi kan trösta varandra 

SvaraCitera
höna

dagens höjdpunkt är att gå och lägga sig

SvaraCitera

Hando:
They = De
Them = Dem
The = De

Okii got it.

The man=De-man
The person=De-person

Det är väl ändå...

The man=Man-n-en
The person=Person-en

Eller menar du någonting annat eller förstår jag helt fel?

SvaraCitera
Haien

Hando:
Fann denna lilla krönikan ganska hjälpsam.
http://hannalundquist.se/sprakkronika-sa-skiljer-du-pa-de-och-dem/

Sen ska man bara memorera det.

Man använder orden "vi" och "de", och "oss" och "dem" i ganska lika situationer, så trsta byta ut dom mot "vi" eller "oss" och ta det som låter bäst.

"Dom åt mat"
"Vi åt mat" eller "Oss åt mat"

Precis, vi, då blir det "de". "De åt mat".

Crysilis:

Eller menar du någonting annat eller förstår jag helt fel?

Ja, du fattade helt fel, han försöker lära sig att använda "de" och "dem" istället för "dom" i rätt situation, och försöker då med att byta ut orden mot de engelska motsvarigheterna för att förstå.

SvaraCitera
Haien

Fan vad flummigt det blev...

SvaraCitera

Haien:
Ja, du fattade helt fel, han försöker lära sig att använda "de" och "dem" istället för "dom" i rätt situation, och försöker då med att byta ut orden mot de engelska motsvarigheterna för att förstå.

Jodå det Haiar jag. Men "the" har väl ingen sådan typ av motsvarighet?
Skrev han fel och menar kanske ordet "thee"?

SvaraCitera

Åh, såg precis en gigantisk hare utanför fönstret. Hur förtjusande!

SvaraCitera

Hando:

Sådär. Det mesta jag gjort med det är att skruvat av plattan från gängan och lade den åt sidan några timmar.
Skruvade fast den igen när katten blev förvirrad över att hon inte kunde ligga längst upp.
Sen har det stått still. Rodnar

Aw gullan. Skynda att fixa så hon kan ligga bättre!

SvaraCitera

Hare försvann förut, men nu när jag kikade ut igenom fönstret så är Hare tillbaka.
Sittandes under en buske i snön och kylan där ute =/ Burr! Suttit stilla i tio minuter. Ser att den viftar på öronen då och då, säkerligen lustiga ljud som hörs.

SvaraCitera
Haien

Crysilis:

Jodå det Haiar jag. Men "the" har väl ingen sådan typ av motsvarighet?
Skrev han fel och menar kanske ordet "thee"?

Aha, nej, just "the" står väl bara för bestämd form singular...

SvaraCitera

Johan Carlsson:
Äntligen så jag fått tillbaka min telefon efter att den vatit på reparation. Fick en Samsung S7 av mamma och efter två dagar blev telefonen helknäpp , fotade av sig själv,ringde upp nummer av sig själv, ibland gick det inte att svara eller ringa eller skicka sms. Vi lämnade in telefonen till butiken och trodde att dom skulle byta ut den eftersom den var sprillans ny och försäkrad. Men icke den skulle skickas in på reparation sa dom eftersom det är ett garantiärende..tog bara 2,5 vecka. Dålig stil eftersom den var bara två dagar gammal...

GAH sånt suger, min IPhone 6 gjorde exakt samma efter jag haft den i 3 dagar. Slutade med att jag lyckades stänga av den och sen var den stendöd. Fick aldrig i gång den igen och det fick inte Elgiganten heller. Istället för stt ge mig en ny skicka de telefonen på lagning i 6 veckor. Sen fick jag ett samtal om att telefonen inte gick att laga så jag kunde komma ochhämta en ny... så jag var utan telefon i 6veckor för att min dog efter 3dagar liksom tackar idiots, ge mig en ny direkt nästa gång.

SvaraCitera

KycklingKalkon:

GAH

Kom att tänka på ^^

SvaraCitera
latest comments