Anar jag en sismance..?
Chibibbi: wtf :S vicky, min kära, vadan detta? det här gjorde mig inte så imponerad, är jag rädd. jag antar att jag målat upp henne på en piedestal just pga både filmen men också för att hon var regerande monark under en spännande tid i Storbritanniens historia. Kanske är hon inte min själsfrände, trots allt. kan inte riktigt tycka lika bra om någon som vägrar andra den basala rättigheten att vara sig själva oberoende av samhälleliga roller. jag kanske får överge min kära victoria och se till andra kvinnor i historien.
Hon utryckte sin hållning om kvinnorörelsen med kraft i ett citat från 1870, om du vill höra hennes egen röst i frågan: "Jag är mycket angelägen om att engagera alla som genom tal eller skrift kan ingripa mot denna farliga galenskap, "kvinnors rättigheter", med all dess vidhängande fasa, för vilket vårt stackars svagsinta kön är benäget, i glömska av alla feminina egenskaper av kvinnlig känsla och anständighet. Lady Amberley borde bli piskad. När kvinnor vill avköna sig själva genom att bli jämställda männen, skulle de bli de mest hedniska, motbjudande och hatiska av varelser, och skulle säkert gå under utan manligt beskydd".
Det är en bra film. Man kan tycka om den som film och som berättelse ändå.
Chibibbi: jag kanske får överge min kära victoria och se till andra kvinnor i historien. jag hade också fått intrycket av att hon var mer involverad i politiken än vad hon var, vilket också var en besvikelse.
Nej något med politik att göra hade hon aldrig. Hon informerades och yttrade sig men oavsett alla hennes: "drottningen är inte road", "drottningen kommer inte att finna sig i", så fick hon ändå finna sig i allt hon ogillade ,och det hon gillade var inte hennes förtjänst.
Chibibbi: jag kommer dock fortsätta uppskatta hennes majestät och prins alberts kärleksrelation. den verkade vara fin, även om det sägs att albert bara gifte sig av status. men deras äktenskap skulle komma att bli lyckligt även från hans sida, som jag förstått det.
Ja, i just det avseendet var historien som jag förstått det tämligen historiskt korrekt. Har inte hört så mycket om vad Albert ansåg om deras äktenskap, men fullt möjligt att känslorna var besvarade.
Chibibbi: men kanske att historien döljer andra drottningar jag kan bli kär i. det vill jag gärna. och för all del andra historiska personer. jag dras lätt till just starka kvinnor för att jag beundrar de som lyckas trots att de har något emot sig och för att det är en kamp jag lätt kan identifiera mig med och själv se för egen del.
Historien svämmar över av intressanta och engagerande personligheter, även kvinnor och även kvinnliga regenter. De sekel som av en slump var särskilt fullproppat med kvinnliga regenter i Europa var 1500-talet och 1700-talet. Det finns massor att ösa ur.
Chibibbi: Sokrates är med sin sokratiska metod en av mina historiska favoriter. han var en jävel på att tänka. ett av mina favoritcitat kommer från honom: "the unaxmined life is not worth living". jag kan skriva under på det till tusen. livet är inget om inte får utforska allt vad det innebär. lära sig saker, knyta band till människor och intellektuellt utvecklas. det är väl det jag lever för. jag lever för att förstå.
Ja, jag tycker också om att lära mig saker. Jag gör det per automatik dock, jag söker ständigt ny kunskap men det verkar inte som ett intresse för mig eftersom det sker utan att jag tänker över saken. Jag läser ständigt nya fackböcker på Google books
Chibibbi: tyvärr hindras jag varje dag av detta när jag lider av mina demoner på olika sätt och det är tragiskt hur en människa kan tvingas bort så från sin rätta väg så som jag tvingats bort från min kunskapslust.
Jag förstår men tycker inte det borde vara en oundviklig konsekvens av måendet. Jag läser utan något som helst uppehåll fakta och skönlitteratur, det förekommer inte att det går en dag utan, det är en automatisk konsekvens av att finnas till för mig, så jag har inte behov av att må bra för det eller känna motivation till det. Men jag inser nu att jag kanske låter "skrytsam" eller watever utifrån andras värderingsskala när jag läser det. Så är det hursomhelst. Det fungerar uppenbarligen annorlunda för dig. Men läser man om något man intresserar sig för tycker jag det går som automatiskt tidsfördriv, man behöver inte motivation eller gott mående, det blir ett tidsfördriv, så det är bara att göra
Chibibbi: en del av historien som intresserar mig är också gamla mesopotamien och babylon och den utveckling av idéer som skedde där.
Mesopotamien är ett lika uråldrigt kulturområde som Egypten. Det är synd att IS förstör alla fornlämningar de träffar på där nu. Jag hade en gång velat besöka gudinnan Innanas stad Uruk.
Chibibbi: jag ska snart köpa nya böcker inför en tid på resande fot. vilken historisk person borde jag läsa om? har bestämt mig för att köpa två böcker på engelska av engelskspråkiga författare och tre på svenska med svenskspråkiga författare. efter att inte ha använt min engelska på så länge märker jag att den behöver dammas av. och jag vill läsa mer böcker. böcker är bra, men jag har av någon anledning intalat mig själv att jag mår för dåligt för att orka läsa. men det ska jag trotsa, för det var en gång i mina yngre dagar mitt största nöje. vill finna läsglädjen igen. har du hittat några böcker du tycker extra mycket om? vad läser du för böcker, mynnis?
Just nu läser jag om kvinnorörelsen i Bulgarien, Luxemburg och Portugal (vad gäller fakta) och tre romaner i omväxling (vad gäller skönltteratur) och jag funderar på att kanske beställa en bok om aristokraterna i Gulag i Sovjet och om svenska flickskolor under 1800-talet. Vi får se.
Ja, vill du läsa om historiska kvinnliga regenter så kan jag rekomendera att läsa om Katarina den stora, Elizabeth Tudor och Anna av Österrike: de är tre mycket kända och berömda gestalter, och genom att läsa biografier får du även reda på mycket om Ryssland på 1700-talet, England på 1500-talet och Frankrike på 1600-talet. Du kommer utan tvekan att hitta massvis skrivet om dem. Madame de Pompadour, Jeanne d'Arc, Marie Antoinette och Kleopatra VII är också sådana grundläggande berömda personer som historiker kan så mycket om att de känns banala
Chibibbi: Jag tänkte att jag skulle fråga iosib, men den jäveln avregistrerade sig härom dagen.
Kanske kan du få tag på honom någon annanstans! Det finns också andra umare med bred kunskap inom filosofi.
Chibibbi: det är bra att du ska läsa filosofi. det måste man göra för att förstå något alls, faktiskt. jag överdriver inte - hur skulle man kunna förstå något om man inte vet vad kunskap är? vilken filosofi är du intresserad av, mynnispynnis? någon gång i förbigående minns jag att du nämnt något om existentialism. stämmer det? filosofi behandlar frågor som utgör lensen vilken ser världen genom. för att förstå världen måste man förstå och ha kunskap om lensen. du gör rätt i att studera det. kanske blir vi kurskamrater någon dag - jag ska nämligen också studera filosofi.
Det är inte därför jag ska läsa, jag uppfattar mig ha ett flexibelt intellekt och tänker av naturen på många sätt som tydligen ska höra till filosofin - jag tycker inte att man behöver läsa ett ämne för att ha kunskap inom det eller möjlighet att redan tänka på det sätt man lär sig att göra inom ämnet. Men jag är nyfiken och skulle gärna vilja lära mig termer och dylikt för att inte känna mig utanför när andra talar om det. Jag känner inom filosofin som jag kände inför svenskan: jag kan redan många saker rent instinktivt, men jag vet inte vad de heter. Inom svenska kunde jag alla ordböjningar, ordformer osv, men jag visste inte vad de hette. Ungefär så känner jag här ibland, för de gånger jag har läst filosofi har jag tyckt att jag känt igen det sättet att tänka. Inser att jag nu "talar skrytsamt" igen enligt vissas värdeskala men bryr mig inte om det=( Det är bara så. Jag kan i alla fall inga namn på filosofier, begrepp eller anant sånt, jag är helt okunnig, så jag låtsas inte vara kunnig inom ämnet rent konkret, menar mest att jag känner igen många sätt att tänka på
Chibibbi: Haha, så lite man vet! Coolt. Mer kvinnor att beundra! I like. Jag menar den Kleopatra som var med i Asterix och Obelix möter Ceasar.
Jag förstod det, ingen känner till de övriga Kleopatra. Hon är nog den mänskliga världshistoriens mest berömda kvinna, mer berömd tom än Marie Antoinette. Ska jag föreläsa om henne?
Är helt utmattad. Det är för mycket människor överallt...
ekorrespondenten:
Är helt utmattad. Det är för mycket människor överallt...
Kanske vore det på sin plats att vara för sig själv ett tag och ta det lugnt?
Chibibbi:
Kanske vore det på sin plats att vara för sig själv ett tag och ta det lugnt?
Ja, jag befann mig i en soffa då - ensam. Var på sommarfirande. Ja, sommar, inte midsommar hehe
Nu tycker jag att ni får hjälpa mig, ni vet vad ni skall göra
http://na.se/nyheter/lindesberg/1.3032942-del-av-byggnadsminne-utgor-en-sakerhetsrisk-och-ska-rivas
Alla skall skriva till förvaltningsrätten och kräva rätten för byggnationen att rasa ihop på eget bevåg, det är mycket viktigt, ok?
Sitter och funderar på hur jag ska bli rik i framtiden 
läste precis ut the lonley soldier. bra bok! rekommenderar
mynona:
Jag undrar ibland om människor faktiskt påverkas i hjärnan av datoranvändning som gör att de så mycket lättare blir provocerade och beter sig som svin på nätet än irl, eller om det handlar om tanken att man som anonym kan göra vad som helst därför att det 1) kan göras ostraffat då man är anonym eller 2) "inte räknas därför att det är på nätet"
det är nog lättare att vara ett as när man inte ser ansiktet på den man talar till, ja
valde att ignorera detta.
Men vaaaaa?! Tove Jansson är underbar. Det är inte bara "barnlitteratur".
Mvh valde att lägga mig i
kakakaka: valde att ignorera detta.
Taskmört!
som ekorren över säger så är Tove Jansson och hennes värld helt underbar och verkligen inte bara för barn.
"Seven days..."
ekivok ekvilibrist:
Taskmört!som ekorren över säger så är Tove Jansson och hennes värld helt underbar och verkligen inte bara för barn.
Har läst tillräckligt mycket böcker med budskap som tilltalar barn.
Är inne på dark storys numera