Aviseringar
Rensa alla

I stort behov av hjälp med etik!


Ämnesstartare

Jag har en uppgift i etik som jag skulle ha lämnat in för ett tag sen, men jag har fastnat! 
Uppgiften är att man ska skriva om ett etiskt problem i vardagen som kan hända nästan alla, men jag kommer bara på massa larviga saker!
Snälla hjälp mig att komma på något! Förvånad


   
Citera

Din kompis pojkvän ligger med en av era gemensamma vänner. Du vet, men killens flickvän vet inte. Ska man berätta eller inte? osv


   
SvaraCitera

Enkelt och konkret. Något folk har hört talas om många gånger. Annars finns väl det gamla klassiska problemet med lögner. Får man ljuga? Kan det vara bra med lögner?


   
SvaraCitera

Alltså etik är ju en typ av moralfilosofi. Ett stort etiskt problem i verkligheten är ju frågan om dödsstraff. T.ex. Vem är att bestämma över en annan människas liv oavsett brott? Är man beredd att säga ja till dödsstraff så kan man med egna händer ha ihjäl personen i fråga, eller är det bara ett sätt att spara på pengarna inom fängelserna, osv... Hjälper detta lite kanske?


   
SvaraCitera
Bakric

Etik är något man tvingar andra att följa (eller något man lär ut till psykopaterna till chefer/politiker för att de inte ska kosta ledningen miljonbelopp), moral är något man införskaffar själv.

Annars man ju se till den populära termen "Alla människor har lika värde" som vissa strör ikring sig i hopp om goodwillpoints. Vem har man då lika värde inför?
Inför staten? Nej verkligen inte.
Inför varandra? Näe inte det heller.
Inför Gud? Om han finns, så kanske.


   
SvaraCitera

2deep4me


   
SvaraCitera