Aviseringar
Rensa alla

IB Kvotgrupp 3


Ämnesstartare

Edward Cullen:

Var brister det?

Ptja, jag går på en skola där i princip alla elever räknar med att landa på 18-20 p i slutbetyg, för att kunna komma in på sitt program, en IB elev kan förvänta sig typ 34-35 p. om allt har gått som det ska. När 38p. (som det var när jag började, nu är det tydligen 40) är vad som behövs för att få 20p, tror du att någon IB-elev alls lyckas bli läkare eller psykolog i sverige? Detta kan ju däremot de som går SP och NV nästan räkna med att ha möjlighet till. Det är där det brister, eftersom IB-elever sällan är sämre på vad de lärt sig i sina olika kurser än vad NV- eller SP-eleven är (med det inte sagt att de nödvändigtvis är bättre heller).

Edward Cullen:

Läser du inte?

Åh, förlåt. JA SJÄLVKLART HAR JAG EN SKEPTISKT OCH NEGATIV ATTITYD TILL BÅDE DIG OCH IB.

Vi lär oss det i skolan. Sluta citera mig om du vill slippa läsa vad jag skriver. Och sluta läs också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

Åh, förlåt. JA SJÄLVKLART HAR JAG EN SKEPTISKT OCH NEGATIV ATTITYD TILL BÅDE DIG OCH IB.

Nej, uppenbarligen läser du inte.

Sluta anklaga mig för att ha en dålig attityd eller förklara varför. [smile] Nu skriker du bara meningslösa saker för att argumenten har tagit slut. Det är ju en aning ironiskt att just du säger att jag har en dålig attityd. Trist med fördomsfulla människor.

standby:

Det är där det brister, eftersom IB-elever sällan är sämre på vad de lärt sig i sina olika kurser än vad NV- eller SP-eleven är

Ja och då finns det alltså fel som man skulle kunna rätta till, vilket du inte verkade vilja i början "för att man fick skylla sig själv". Att det är svårare att få bra poäng på IB är just en av de anledningar till att jag inte tänker gå det. Precis det du beskriver och då är det väl bra att någon försöker förändra detta? Istället för att säga att det är rätt åt dem bara för att man gått med några idioter?


   
SvaraCitera

standby:

"Klara... fan va fult namn. Hatar utlänningar. Hon får fan femma på det här"

Hehe, men det kan ju bara hända om det är en svenskalärare som kollar på svenskaprovet. annars är det svårt att se 'utlänningar'. (tror dessutom att det bara är IB-numret som de kan se. Cover Sheets går till administratören).

Man kan ju få reda på sina delbetyg, fast då måste man skicka förfrågan om det (är ganska jobbigt).

Det som är bra med IB däremot är att det inte finns favoritism i betygen (oj vad mycket sånt det var i högstadiet kommer jag ihåg 😛 I vissa ämnen kunde nästan man t.o.m. påverka andras betyg).

IB lämpar sig för vissa personer; långt ifrån alla. Till exempel för mig, och några andra i klassen, kunde lätt få 20.0 i betyg, för man behövde inte toppbetyg i alla ämnen, och alla ämnen är så pass breda att om man jobbar bra så går det inte att få dåligt på dem. Skulle vissa, inklusive mig, ha gått på svensk linje skulle jag säkert fått 19.8 eller sämre.
(Vill du bli läkare i Storbrittanien dock, gå IB :P)

Dock förstår jag att om man är sån som mig och liknande studenter, att om man får motsvarande 20.0 i IB-betyg så söker man helst utomlands då studentlivet är fräckare, och utbildningen prestigefullare, och möjligheterna fler (t.ex. min skola sponsrar egna initiativ om att åka nånstans i världen för att hjälpa till med charity, eller göra praktik, etc. Och så har de samarbete med de allra flesta stora organisationer).

Så fördelar finns på båda håll (IB vs. Svenska linjer); vilket är lite synd, men inget som kan göras åt på kort sikt (IB lär inte ändra betygssättningen för att passa in med det svenska, och ej vice versa heller). Så för IB-prospective students: fundera på vad du vill göra i framtiden, och sedan välj linje.

Själv gillar jag inte IB så mycket, men det är i brist av bättre program (som AP t.ex.) som jag valde det, för IB är alldeles för slappt jämfört med vissa universitet som finns. Endast en gång satt jag upp halva natten i IB för att bli klar med en assignment; nuförtiden sitter jag uppe en hel natt i månaden... (och det är inget jämfört med de flesta andra där)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

myspip:

Hehe, men det kan ju bara hända om det är en svenskalärare som kollar på svenskaprovet. annars är det svårt att se 'utlänningar'. (tror dessutom att det bara är IB-numret som de kan se. Cover Sheets går till administratören).

poängen var alltså att jag med mitt stiliga svenska namn antagligen är utlänning för den som rättar mina IA:s, som det står namn på, förresten 😮 varje sida... (vi är jätte OT)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

myspip:

IB lämpar sig för vissa personer; långt ifrån alla. Till exempel för mig, och några andra i klassen, kunde lätt få 20.0 i betyg, för man behövde inte toppbetyg i alla ämnen,

Det förvirrar mig lite. Iom att 40 och uppåt är 20,0? På det sättet känns det som att det inte skulle vara så svårt att få det, men det är det säkert ändå.

myspip:

Skulle vissa, inklusive mig, ha gått på svensk linje skulle jag säkert fått 19.8 eller sämre.

Precis, för det är omöjligt att få 20,0 på nationella program i stort sett. Ofta man är MVG i både matte och bild liksom. Frågan är egentligen var det skulle vara enklast. Dock skulle det ju inte vara hela världen om man inte gick ut med exakt 20,0. Men här i Sverige är ju alla så oerhört betygsfixerade. Önskar att det fungerade mer som i USA. Det är så idiotiskt att någon annan kan komma in på en linje bara pga den hade ett MVG mer i någon "obetydlig" kurs som inte alls är realterad till linjen man söker. Bättre att skriva uppsatser och gå på intervjuer och sådant istället. Fast det skulle väl också ha negativa effekter.

myspip:

Så för IB-prospective students: fundera på vad du vill göra i framtiden, och sedan välj linje.

Jag tror att det som hindrar de flesta från att välja IB är att det inte känns så tryggt och bekvämt som en nationell linje. Man bara får den känslan. Och sedan känns det läskigt att stor del av betygen grundar sig på slutprov istället för att läraren bedömer individuellt. Men just det kan även kännas bra. Ja, finns ju så klart både positiva och negativa delar med det.


   
SvaraCitera

standby:

den som rättar mina IA:s

Men det är ju din egna lärare som rättar dem 😛 Därav "internal" assessment. Sedan går ju några vidare till moderatorer, fast de är i sin tur modererade också, och då är det mest kommentarerna från din lärare och hur dessa korrelerar med betyget.

I rättningssystemet är IB väldigt rättvist, däremot följer inte alltid skolans lärare systemet korrekt (kanske pga oerfarenhet etc), och därför kan det bli både nasty och bra surprises när man ser sitt betyg.

Edward Cullen:

På det sättet känns det som att det inte skulle vara så svårt att få det, men det är det säkert ändå

Jobbar man på bra hela tiden så ser jag inga hinder för det. Det var en elev i min klass, akademsikt sett average, som brukade få 5-6or i varje betyg. Men pluggade röven av sig de sista månaderna, och fick till slut 39 eller 40 (kanske t.o.m. 41, kommer inte ihåg) [Dock spelade det ingen roll för han behövde bara 36 för att komma in bra utbildning i en hyfsad skola i Storbrittanien].
Så egentligen om man pluggar på i bra takt från hela början så borde det inte vara för svårt. Det gäller att inte ge upp när saker är svårt, och alltid be om hjälp när man inte lyckas klura ut något.
Hade en mycket intelligent kille i klassen, som dessvärre var disillusionerad av skolsystemet och samhället, och nästan aldrig kom till lektionerna. Han fick en poäng ifrån 2.0 i högskoleprovet, och skulle tro att han gjorde bra ifrån sig betygmässigt, men failade pga att han inte gjorde CAS.

Edward Cullen:

inte känns så tryggt och bekvämt som en nationell linje.

Mhmm, håller med.
Så det beror på vad man vill göra efteråt.

Edward Cullen:

Önskar att det fungerade mer som i USA

I alla fall i de högre institutionerna som de kollar på så mycket olika grejer i ansökan. Folk som får toppbetyg (liknande betygssystem som Sverige, men svårare kurser) kommer inte in ibland, för att de kanske inte gör annat än pluggar, eller att de har dåliga lärarrekommendationer pga dålig attityd eller nåt.
Det är ju inte foolproof det heller, fortfarande går det tykna snobbar i elitskolorna, men de allra flesta elever i min skola är otroligt hövliga och intelligenta (dock finns det ju asociala människor, men många av dem är säkert über-genier som skolan inte har råd att inte släppa in)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera