Aviseringar
Rensa alla

IB-programmet


Ämnesstartare

Hej

Alltså jag känner att jag har valt fel linje och jag vill verkligen börja på IB, dock har jag en känsla av att det är lite försent för det nu. Jag har nyligen börjat i 1:an, tror ni att det går att byta dit om jag kontaktar dem? Om jag försöker komma ikapp då`? För jag vill helst inte gå om.

Vill även notera att jag hade 220p i betyg vilket känns för lite, men kan man inte få göra ett intagningsprov eller något liknande?

Jag vill börja på St:eskil eftersom det ligger närmast.

Jag skulle bli jätteglad om någon från St:eskil skulle kunna berätta hur det är där och hur mycket det krävs för att komma in.


   
Citera

Går i PDP nu, dock inte på St:Eskil.

Personligen hade jag nog inte gjort det, men det gäller naturligtvis bara för min egen del. Vet dock en kille som bytte till IB efter någon månad på SP, och som klarade sig väldigt bra.

Det här med poängen behöver inte vara ett problem, så länge man har viljan. Det kommer det antagligen krävas en hel del av.

Men annars är programmet helt fantastiskt, i alla fall på min skola, så jag kan verkligen inte avråda dej från att byta[rolleyes].


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, det vet jag. MEn jag vill verkligen börja där, men frågan är hur.[cry]


   
SvaraCitera

Dream:

Ja, det vet jag. MEn jag vill verkligen börja där, men frågan är hur.[cry]

Okej, det första du gör imorgonbitti när du kommer till skolan är att gå till din SYV/SYO-konsulent och säger till honom/henne att du vill byta!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ståltråden:

Okej, det första du gör imorgonbitti när du kommer till skolan är att gå till din SYV/SYO-konsulent och säger till honom/henne att du vill byta!

Jo, det får bli så. Fast vår SYV konsulent kommer att bli borta väldigt ofta de två kommande veckorna, så det blir svårt att få tag på henne vilket i sin tur gör så att chansen att komma in på IB blir mindre. Men jag ska skicka ett mail och säga att jag verkligen måste komma i kontakt med henne.


   
SvaraCitera

nej men ta ett sabbats år [crazy]
för övrigt suger eskil..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MOLLYSLIPS:

nej men ta ett sabbats år
för övrigt suger eskil..

Nja, det har jag inte tid med. Vill komma igång så fort som möjligt. Vill verkligen inte gå om, så jag får helt enkelt komma ikapp studierna.


   
SvaraCitera

Dream:

Vill verkligen inte gå om, så jag får helt enkelt komma ikapp studierna.

ah men smart att komma på det nu. det är försent och ib är det hur mycket plugg som hellst på så jag tror det är kört [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MOLLYSLIPS:

ah men smart att komma på det nu. det är försent och ib är det hur mycket plugg som hellst på så jag tror det är kört

Det är vad du tror allafall. Men jag ska se till att få reda på hur det egentligen är. Eftersom första året är bara förberedande inför de nästkommande i stort sett (man läser några svenska kurser men de spelar inte jättestor roll i slutändan eftersom du får ett IB-betyg).


   
SvaraCitera

Dream:

komma i kontakt med henne.

Funkar inte det kan du alltid ta kontakt med SYVen på St:Eskil eller din mentor/kontaktlärare.

MOLLYSLIPS:

är det hur mycket plugg som hellst

Alltså, det beror ju helt på vilken typ av elev du är. För det första har ju det riktiga IB-programmet inte börjat för oss som går i 1:an. Så visst är det mycket att göra, men det har inte kommit upp i högsta nivå än.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ståltråden:

Funkar inte det kan du alltid ta kontakt med SYVen på St:Eskil eller din mentor/kontaktlärare.

Tack så mycket, det ska jag göra.[bigsmile]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ståltråden:

För det första har ju det riktiga IB-programmet inte börjat för oss som går i 1:an.

Just precis, då ska det ju egentligen vara lätt att hinna ikapp eller komma in på programmet i årskurs 1.[shake]


   
SvaraCitera

Dream:

Just precis, då ska det ju egentligen vara lätt att hinna ikapp eller komma in på programmet åtminstone.[shake]

Jo, det är nog inte helt omöjligt. Men du lär både få skynda dig och jobba ikapp en hel del[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ståltråden:

Jo, det är nog inte helt omöjligt. Men du lär både få skynda dig och jobba ikapp en hel del

Jo, jag vet. Men jag ska göra mitt bästa.[blush]

Nu har jag skrivit till SYV på St:Eskil. Jag skrev så känsloladdat som möjligt, jag hoppas att hon tar det på allvar.[cry] Jag hoppas att Charlotte Westberg är snäll.[cute]


   
SvaraCitera

Dream:

Jo, jag vet. Men jag ska göra mitt bästa.[blush]

You do that!

Dream:

Jag skrev så känsloladdat som möjligt, jag hoppas att hon tar det på allvar.

Jo, förhoppningsvis går det snabbare då.

Good luck, Soldier!


   
SvaraCitera

Det var en kille som hoppade in hos oss efter jullovet när vi gick i ettan, och för honom går det prima ändå. Men räkna inte med att det blir all play and no work i början! 😀


   
SvaraCitera