Aviseringar
Rensa alla

ib, studera utomlands etc


Ämnesstartare

alltså, alla säger ju att man ska ska läsa ib om man vill studera utomlands och att man får ngt grej som gör att man kan söka till allt i världen whatever 😛

kan ni förklara mer om det?

alltså är det värt det typ? man kan ju gå sp-internationell och då läser man väl på engelska? men man får ju inget sånt där diploma grej då. vrf läser man inte ib då liksom? [tard]

kan man gå vanlig sp på svenska och studera utomlands sedan? liksom vissa säger att man kan det men varför ska man då gå ib?

jag vill gå sp-sp och studera utomlands sen, men jag vet int riktigt var 😛

sen, hur funkar det med betyg och sånt? och söker man till college eller universitet eller var det är om man tex vill studera i usa? är det inte svårt och går det?

alltså ni ser att jag inte fattar ngt så kan ni helpa? [sad]


   
Citera

Du behöver absolut inte gå IB för att läsa utomlands. Se till att prestera väl på samhällsprogrammet istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

glömde att fråga, det kostar väl typ att plugga i tex usa? måste man betala det och hur mkt är det typ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Du behöver absolut inte gå IB för att läsa utomlands. Se till att prestera väl på samhällsprogrammet istället.

okej men varför säger alla att man ska det då för att man just ska kunna studera utomlands? [tard]

och alla andra frågor, kan ni svara, pls [cute]


   
SvaraCitera

MÅLARPENSEL:

okej men varför säger alla att man ska det då för att man just ska kunna studera utomlands? [tard]

Därför de är cp.

Jag pluggade i Kina och hade gått samhäll innan. No probs. USA är dyrt men man kan få stipendier och sånt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om IB föreslår jag att du vänder dig till Standby, eller skriver i någon av IB-trådarna.


   
SvaraCitera
Exner

MÅLARPENSEL:

glömde att fråga, det kostar väl typ att plugga i tex usa? måste man betala det och hur mkt är det typ?

<33

IB är bra, eftersom det är en internationellt känd examen, och lättare vid ansökan; dock inte nödvändigtvis bättre, än gott resultat från Samhällsvetareprogrammet.

Avgifter i USA är närmast regel, men stipendier är vanligt; liksom möjligheten, att ta förmånliga studielån.

[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MÅLARPENSEL:

glömde att fråga, det kostar väl typ att plugga i tex usa? måste man betala det och hur mkt är det typ?

viktigt att veta vad du vill studera, vissa utbildningar kvoterar dom in folk från den egna delstaten osv...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Därför de är cp.

men hur jämförs det med betyg osv? hur funkar det att söka med sina svenska betyg till en skola i england eller usa tex?

Ståltråden:

Om IB föreslår jag att du vänder dig till Standby, eller

okej men det var inte ib jag tänkte på...

Exner:

IB är bra, eftersom det är en internationellt känd examen, och lättare vid ansökan; dock inte nödvändigtvis bättre, än gott resultat från Samhällsvetareprogrammet.

hur funkar det? tar de hellre in folk som gått ib? var är ib känt ngnstans? och finns det i andra länder också? 😛

Exner:

Avgifter i USA är närmast regel

hur mkt typ?

Exner:

men stipendier är vanligt;

kan man få stipendier till att plugga i usa i sverige på en svensk gymnasieskola? :S

Exner:

förmånliga studielån.

men det räcker väl inte riktigt? 😛 är väl ganska dyrt att bo i usa och dessutom betala skolan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MÅLARPENSEL:

okej men det var inte ib jag tänkte på...

Nähä, då har du gjort grava fel i huvudinlägget[confused]

MÅLARPENSEL:

alltså, alla säger ju att man ska ska läsa ib om man vill studera utomlands och att man får ngt grej som gör att man kan söka till allt i världen whatever 😛

MÅLARPENSEL:

kan ni förklara mer om det?

MÅLARPENSEL:

liksom vissa säger att man kan det men varför ska man då gå ib?

Rubriken lyder också ib, studera utomlands etc.

Så, ville bara klargöra detta.

Kan också säga att om du inte väger in IB och vad det egentligen är för något, så kan det bli väldigt svårt att jämföra[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ståltråden:

Kan också säga att om du inte väger in IB och vad det egentligen är för något, så kan det bli väldigt svårt att jämföra

men jag vill inte gå ib. tror det framgår av det inledande inlägget vad tråden handlar om.


   
SvaraCitera
Exner

MÅLARPENSEL:

hur funkar det? tar de hellre in folk som gått ib? var är ib känt ngnstans? och finns det i andra länder också? 😛

IB är mycket känt, i hela västvärlden. Angående, om de hellre tar in IB, tror jag, att man får tänka sig, att det skiljer sig från skola till skola.

MÅLARPENSEL:

hur mkt typ?

Allt i från 5000 $ per läsår, till 100 000.

MÅLARPENSEL:

kan man få stipendier till att plugga i usa i sverige på en svensk gymnasieskola? :S

För utbytesår, kan man få det.

MÅLARPENSEL:

men det räcker väl inte riktigt? 😛 är väl ganska dyrt att bo i usa och dessutom betala skolan?

Vid amerikanskt universitet, är lånet tilltaget, för att man ska klara sig väl under utbildningen; jag menade inte svenskt studielån, i det här fallet.
I Sverige ges dock möjlighet till tilläggslån, läse man utomlands.

[mad]


   
SvaraCitera

Du behöver nog inte bry dig så mycket, din hjärna kanske överbelastas då den knappt klarar att kommunicera i skrift.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

Allt i från 5000 $ per läsår, till 100 000.

typ 50 000 i svenska? aja tur att man är rik XD men va mkt :S nu börjar jag nästan gilla att vi batalr skolan genom skaten här i sverige 🙂

Exner:

För utbytesår, kan man få det.

hur funkar det? :O alltså gör man det på gymnasiet då? betalar man ngt själv då?

Exner:

Vid amerikanskt universitet, är lånet tilltaget, för att man ska klara sig väl under utbildningen; jag menade inte svenskt studielån, i det här fallet.

vadå lånar man från amerikanska banker då?

Divinator:

Du behöver nog inte bry dig så mycket, din hjärna kanske överbelastas då den knappt klarar att kommunicera i skrift.

jag är inte så osmart som jag verkar. orkar inte lägga ngn energi på att stava med stor bokstav ens. OCH ÅH JAG TAR ÅT MIG SÅ FUCKING MKT, hjelp mitt liv är förstört nu [rolleyes]


   
SvaraCitera

MÅLARPENSEL:

orkar inte lägga ngn energi på att stava med stor bokstav ens

Att du ens behöver lägga ner energi på det är ju skrämmande.[n]


   
SvaraCitera