Aviseringar
Rensa alla

IB-tråd


Ämnesstartare

Alltså det ser ut som att jag näst intill kommer att vara tvungen att gå IB :/ Jag är inte så sugen på det, så ni kan vara snälla att skriva ned allt positivt som kommer med IB?

Sedan har jag självklart en fråga 🙂 Ni som går IB; brukar det finnas vissa som har det svårt med allt pga språket? Som typ inte hänger med? Och när upplevde ni att engelskan sitter? Det står typ överallt att elever känner att engelskan sitter efter 1-2 månader. Låter lite...

Och måste man vara typ jätteduktig på engelska för att gå det? Jag hade liksom inte världens bästa resultat på nationella proven precis. Hade mvg på uppsatsen och vg på det andra i engelskan. Jag kan liksom inte prata, finner inte orden. Känner att jag inte skulle klara det för jag vågar/kan inte prata.

Och hur mycket brukar ens engelska påverka betyget man får? Alltså om man är duktig på en grej men inte har världens bästa engelska. Bortser från slutproven då. Alltså jag menar uppsatser etcetera.

Ah, det var ännu en IB-tråd :$


   
Citera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Alltså det ser ut som att jag näst intill kommer att vara tvungen att gå IB

wai?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Yaaay[y]

Även om jag nu bara går i PDP än så länge så tänkte jag svara lite ändå. För riktiga IB-erfarenheter rekommenderar jag dock Standby och Divinator.

grodanboll_:

allt positivt som kommer med IB?

Svårt att säga, men än så länge kan jag nämna:

IB-konceptet
Tja, egentligen är IB ingen utbildning, istället formar den "bättre" människor. Detta sammanfattas i "IB learner profiles" (PDF).
Detta bidrar, enligt mig till en helt annan moral, typ, jämfört med framförallt SP.

Klasssammanhållningen är ofta väldigt god, och än så länge tävlar vi inte mot varandra, tvärtom hjälps man åt både socialt och utbildningsmässigt.

Utbildningen är gedigen, min känsla när jag kom till IB efter att ha gått i "vanlig", kommunal skola i 10 år var att man äntligen fick lära sig något nyttigt, man fick en utmaning.

grodanboll_:

Och måste man vara typ jätteduktig på engelska för att gå det?

Tja, man måste ju kunna engelska[rolleyes]

Själv hade jag NO på engelska redan under högstadiet, vilket troligtvis har hjälpt mig en hel del.
Finns dock en del som inte riktigt "vill" ta åt sig engelskan helt, men jag har en känsla av att dom klarar sig bra i alla fall.

Kanske blev lite luddigt nu, men det är bara en början.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ståltråden:

Själv hade jag NO på engelska redan under högstadiet, vilket troligtvis har hjälpt mig en hel del.

NO = Naturorienterade ämnen? Eller vad menar du? :S

Budolicious:

wai?

Måste gå ett program som inte finns på hemorten för att kunna få inackorderingsbidrag då jag måste flytta.

Ståltråden:

Text

^^ Thanks


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu har jag visserligen inte gått IB, utan SPin (samhälle med internationell inriktning), men åtminstone när det gäller arbetsspråket så är utbildningarna lika varandra. Enligt mina erfarenheter så hjälper det definitivt att vara bra på engelska, men man klarar sig även om man inte har haft MVG i engelska hela sitt liv. Nu tror jag visserligen att i princip alla i min klass hade MVG i alla engelskkurser, men även de som var betydligt sämre hängde med under föreläsningar och dylikt. Men som jag sade så hjälper det att var bra på engelska. Jag tror att jag skulle haft betydligt sämre betyg i ett flertal kurser om det inte var för min engelska.

När det gäller blygheten inför att prata engelska så gick det över för de flesta efter ett par månader. Vissa lärde sig redan efter en månad, medan vissa tog längre tid på sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

NO = Naturorienterade ämnen? Eller vad menar du? :S

Exakt. Finns en hel del terminologi där som jag tror många, eller åtminstone jag, inte riktigt har koll på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ståltråden:

Exakt. Finns en hel del terminologi där som jag tror många, eller åtminstone jag, inte riktigt har koll på.

Va? Jag greppar inte riktigt. Du skrev att du hade det på engelskan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Du skrev att du hade det på engelskan?

Nej, alltså, jag hade NO på engelska. Undervisningen skedde på engelska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ståltråden:

Nej, alltså, jag hade NO på engelska. Undervisningen skedde på engelska.

Jaha, ofta jag inte fattade det [rolleyes]


   
SvaraCitera

grodanboll_:

Och hur mycket brukar ens engelska påverka betyget man får?

Du måste kunna formulera dig på engelska om du ska ha bra betyg, inget konstigt med det.

grodanboll_:

Ni som går IB; brukar det finnas vissa som har det svårt med allt pga språket? Som typ inte hänger med?

Nej

grodanboll_:

Och när upplevde ni att engelskan sitter?

När jag började

grodanboll_:

Och måste man vara typ jätteduktig på engelska för att gå det?

Du borde vara duktig, men du behöver ju inte kunna perfekt engelska.

Har du mer frågor så är det bara fråga på, fast om man kan lätt hitta svaret igenom att googla så kommer jag kalla dig för efterbliven.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Divinator:

Du måste kunna formulera dig på engelska om du ska ha bra betyg, inget konstigt med det.

Men man lär väl sig bättre engelska första året? Eller ja typ uppenbarligen... Men om man har problem med att prata engelska till en början förbättras man inte ganska mycket under första året då? Så att man är mycket duktigare på engelska när man börjar 2:an än man var i 1:an?

Matten? Om man läser på standard level motsvarar det upp till Ma C? Och high level motsvarar Ma E? Jag har fel?

Kalla mig efterbliven 🙂


   
SvaraCitera

Har själv inte gått IB, men eftersom att man vet att linjen är inriktad på engelska, så vore det ju bra att kunna språket väl. Eller iallafall så att man kan skriva/kommunicera.

Man har väl intagningsprov i början i matte och engelska? Har för mig det, dom kanske har nån sorts muntligt också?

Annars prata med din engelskalärare kanske? Om du har en bra relation med hon/han. Men låt inte bara det styra ditt beslut. Känn efter själv, man behöver inte vara forskare för att vara NV man behöver inte kunna alla termer/formler.

Själva IB är 2 årig, det första året är förberedande. Om jag inte har helt fel.


   
SvaraCitera

grodanboll_:

Om man läser på standard level motsvarar det upp till Ma C?

Maths Studies SL motsvarar matte c
Maths Methods SL motsvarar matte d eller e kommer inte ihåg
Maths HL motsvarar matte e + myyyyycket mer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Och måste man vara typ jätteduktig på engelska för att gå det?

Alltså, vi har bara två program i min skola (IT,IB) och jag går i det förstnämnda. Dock har vi mycket kontakt med IB eleverna och stöter ständigt på varandra.

Jag hörde lite med de som gick andra året och det var vissa som hade varit värdelösa på Engelska med som utvecklades som tusan under PreDP året. Lärarna ska finnas där för att hjälpa dig med allt, och det borde antagligen finnas någon typ av språkstuga på ditt gymnasie. Allt är möjligt, dessutom brukar IB-lärarna vara otroligt kompetenta. [y]

Det med att du inte är så duktig på muntliga är nog en osäkerhet hos dig själv. Övning ger färdighet så länge man har orden 🙂


   
SvaraCitera

grodanboll_:

Jag kan liksom inte prata, finner inte orden. Känner att jag inte skulle klara det för jag vågar/kan inte prata.

det gör inte ja gheller, och jag hade vg-mvg på eng a.b.och c på gymnasiet och har läste eng ett år på högskolan. Det är svårt att tala fytande och finna orden,, trösta dig med att en professor i engelska som inte är engelsk talar som en 11 åring som är infödd


   
SvaraCitera