Aviseringar
Rensa alla

IB-tråd


Jag tror du kommer lära dig engelska väldigt fort, men det beror helt på vilken klass du går i. Jag känner ett flertal som gått IB och två av dessa fann det trögt att få in engelska språket då det inte togs på särskilt stort allvar, det pratades svenska i klassrummen etc. Men det kanske är skönt, vad vet jag.


   
SvaraCitera

grodanboll_:

Ni som går IB; brukar det finnas vissa som har det svårt med allt pga språket? Som typ inte hänger med? Och när upplevde ni att engelskan sitter? Det står typ överallt att elever känner att engelskan sitter efter 1-2 månader. Låter lite...

men det är sant. i början är de flesta osäkra med engelskan men man märker inte ens av det själv när man bättras. men det gör man:)

grodanboll_:

Och måste man vara typ jätteduktig på engelska för att gå det?

inte över det extrema, men ett MVG i engelska borde du ha för att klara det. visserligen kommer din engelska bättras med tiden

grodanboll_:

Och hur mycket brukar ens engelska påverka betyget man får?

ja, för du måste ju kunna uttrycka dig och vara flytande i ditt tal

Divinator:

Maths Studies SL motsvarar matte c

du kan inte riktigt säga att det motsvarar eftersom math studies kursen är matte A, B, C + matte som inte de nationella programmen gör. tex de nationella programen gör inte lika mycket statistics som math studies elever 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Divinator:

Maths Methods SL motsvarar matte d eller e kommer inte ihåg

Vad är det? I den broschyren jag fick nu stod den inte med [shake]

dörrhandtaget:

det gör inte ja gheller, och jag hade vg-mvg på eng a.b.och c på gymnasiet och

Gick du IB? :S

dörrhandtaget:

Det är svårt att tala fytande och finna orden,, trösta dig med att en professor i engelska som inte är engelsk talar som en 11 åring som är infödd

Ah, fast man vill ju gärna lära sig ändå 😛

BLODÅDRA:

Jag tror du kommer lära dig engelska väldigt fort, men det beror helt på vilken klass du går i. Jag känner ett flertal som gått IB och två av dessa fann det trögt att få in engelska språket då det inte

Skönt att höra 🙂 Men skolan jag ska gå på i så fall har gott rykte med elever som gått ut med höga betyg 🙂

MondayMorning:

Man har väl intagningsprov i början i matte och engelska? Har för mig det, dom kanske har nån sorts muntligt också?

Det varierar. På den skolan jag ska gå på har de en intervju. Typ som en anstälningsintervju, läskigt värre...

MondayMorning:

Själva IB är 2 årig, det första året är förberedande. Om jag inte har helt fel.

Vet^ 🙂

fckinfairytale:

men det är sant. i början är de flesta osäkra med engelskan men man märker inte ens av det själv när man bättras. men det gör man:)

Hoppas det inte är ngt fel på mig då så jag också förbättras...

fckinfairytale:

du kan inte riktigt säga att det motsvarar eftersom math studies kursen är matte A, B, C + matte som inte de nationella

På tal om matten, kände du att den blev svårare pga engelskan? [surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Indiesponge:

Jag hörde lite med de som gick andra året och det var vissa som hade varit värdelösa på Engelska med som utvecklades som tusan under PreDP året

Så skönt att höra 😀

Indiesponge:

Det med att du inte är så duktig på muntliga är nog en osäkerhet hos dig själv. Övning ger färdighet så länge man har orden

Tror också det, men et är svårt att släppa spärrarna 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min kompis går IB, och visst var hon bra på engelska innan, men hon pratar knappast om att det är den som är svår.


   
SvaraCitera

grodanboll_:

På tal om matten, kände du att den blev svårare pga engelskan? [surprised]

Nej, det gjorde jag inte.
Men när jag gick i 9an var jag och hälsade på en IB klass (eller prib klass var det faktiskt) och då fick jag vara med på en mattelektion. när jag först kollade i boken och försökte göra en uppgift blev jag jätterädd. Engelskan gjorde uppgiften svårare, när hon förklarade på engelska hängde jag inte riktigt med. Fick även vara med på en chemistry lektion och där försökte jag fatta vad de pratade om men fattade nada.
Inte förrän jag började prib så blev det lungt. Man går aldrig till en lektion och tänker att man undervisas på engelska, det kommer sig naturligt. För vissa tar det tid (högst några månader), andra anpassar sig lättare. Det tog mig några veckor för att anpassa mig 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fckinfairytale:

ngde jag inte riktigt med. Fick även vara med på en chemistry lektion och där försökte

Ah, va bra att höra 🙂

Men allrså, det är många som skriver att Pre-Dp är som första året på SP. Hur kan det vara så? På SP läser man ju kurser och på IB läser man ju ämnen. :S Fast första året är ju iofs inte IB, men vad läser man det första året? :S

Och det står på en del att man kan byta till ett vanligt svenskt nationellt program i2:an ifall man skulle vilja. Hur funkar det? Jag menar då måste man ju ha betyg från kurserna?


   
SvaraCitera

grodanboll_:

Gick du IB? :S

nej, men jag läste det både på gymnasiet och fick bra betyg där. Sen för att jag var så intresserad av engelska och för att jag inte ville bli socfall, läste jag om alla 3 engelskor igen på komvux. Och där är det högt tempo och svårare än man kan tro. Men det var ändå inte olidligt.

Jag kan inte tänka mig att du skulle få svårt att hänga med. Gör man bara läxorna och hänger med på lektionen lär det inte bli några problem alls.


   
SvaraCitera

inlärandet blir inte mkt svårare med engelska i IB. Men om du ska plugga i Sverige efteråt så blir det svårt att anpassa sig till de nya koncepten man lärt sig i engelska och inte svenska (menar de tekniska termerna som man lär sig först i gymnasiet och inte innan).


   
SvaraCitera

grodanboll_:

et är många som skriver att Pre-Dp är som första året på SP.

nä: S det är det inte
för det första läser du naturämnen (biology, chemistry, physics) och matte som motsvarar matte A+B och det gör du inte på SP programen

grodanboll_:

Och det står på en del att man kan byta till ett vanligt svenskt nationellt program i2:an ifall man skulle vilja. Hur funkar det? Jag menar då måste man ju ha betyg från kurserna?

man får svenska betyg som är konverterade från IB betyg
ifall man då skulle vilja byta
dock på min skola, de flesta som hoppar av IB efter prib börjar ettan iaf 😛 vet inte varför, men det ska vara möjligt att hoppa vidare till tvåan på de nationella programen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fckinfairytale:

nä: S det är det inte
för det första läser du naturämnen (biology, chemistry, physics) och matte som motsvarar matte A+B och det gör du inte på SP programen

Men alltså just det första året på IB står det att det är likt SP.
Läser man de ämnena första året? :S
Det är väl när man går IB? Eller det kanske är olika på olika skolor [shake]

Motsvarar alltså första årets matte A+B-kurserna?

fckinfairytale:

man får svenska betyg som är konverterade från IB betyg
ifall man då skulle vilja byta
dock på min skola, de flesta som hoppar av IB efter prib börjar ettan iaf 😛 vet inte varför, men det ska vara möjligt att hoppa vidare till tvåan på de nationella programen

Okej, så man kan alltså börja ettan istället på SP?

Exakt vilka ämnen läser man egentligen på Pre-DP?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Men alltså just det första året på IB står det att det är likt SP.
Läser man de ämnena första året? :S
Det är väl när man går IB? Eller det kanske är olika på olika skolor [shake]

Nej, skulle snarare säga att det är som NV och SP tillsammans +/- lite.

grodanboll_:

Motsvarar alltså första årets matte A+B-kurserna?

Jepp, vi har redan inne på B, tror jag.

grodanboll_:

Exakt vilka ämnen läser man egentligen på Pre-DP?

Varierar från skola till skola men förutom Ma,Sv och Eng kan det komma:

Biologi
Kemi
Fysik
Teknologi
Historia
Psykologi
Ekonomi
Business and Management
Moderna Språk
Estetisk verksamhet
ToK


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ståltråden:

Jepp, vi har redan inne på B, tror jag.

Va? Och du började i höstas? [shake] jag kommer ju aldrig klara det som bara hade VG i matte... [sad] Vad är den lägsta matten man kan läsa? Är det den som motsvarar Ma C? Är det SL?

Ståltråden:

arierar från skola till skola men förutom Ma,Sv och Eng kan det komma:

Biologi
Kemi
Fysik
Teknologi
Historia
Psykologi
Ekonomi
Business and Management
Moderna Språk
Estetisk verksamhet
ToK

Men inte alla samtidigt? Hur många ämnen är det typ?
Läser man ToK första året? Den läser man väl på IB? [surprised]


   
SvaraCitera

Motsvarar alltså första årets matte A+B-kurserna?

typ, lite mer.

grodanboll_:

Okej, så man kan alltså börja ettan istället på SP?

yup

grodanboll_:

Exakt vilka ämnen läser man egentligen på Pre-DP?

Matte A+B
Naturvetenskap A+B
Samhällsvetenskap A
Idrott och Hälsa A
Engelska A2/B (engelska som andra förstaspråk blandat med engelska som andra språk)
Språk steg 3
TOK
"Computering"


   
SvaraCitera

oj, historia också!


   
SvaraCitera