Aviseringar
Rensa alla

Ickebinära??


Ämnesstartare

Är det inga ickebinära som är här inne nuförtiden? Skulle typ vara kul att prata med andra ickebinära om deras upplevelse osv


   
Citera

Nepp.

Existensen av transsexualism är en homofobisk, och inte sällan sexistisk, ideologisk övertygelse som jag inte kan stå bakom Tardig


   
SvaraCitera
L Y S

stanislavdenstore: Existensen av transsexualism är en homofobisk, och inte sällan sexistisk, ideologisk övertygelse som jag inte kan stå bakom Tardig

Ickebinär betyder väl inte per definition transsexualitet eller homofobi? Det betyder bara att man inte finner sig passa in i de traditionella könsrollerna.


   
SvaraCitera
L Y S

Jazzief18: Är det inga ickebinära som är här inne nuförtiden? Skulle typ vara kul att prata med andra ickebinära om deras upplevelse osv

Jag passar nog in rätt bra i den kategorin. Jag har både en del maskulina och en del feminina psykologiska drag, typ 60/40 eller 70/30.


   
SvaraCitera

L Y S:

Jag passar nog in rätt bra i den kategorin. Jag har både en del maskulina och en del feminina psykologiska drag, typ 60/40 eller 70/30.

Bara nyfiken i största allmänhet, kan du definiera vad som är "typiska" manliga psykologiska drag resp vad som är "typiska" kvinnliga psykologiska drag? Ute i arbetslivet har väl skillnaden mer eller mindre helt raderats ut, möjligen att lönen är det enda som skiljer idag samt att män vanligen oftare får chefsposter än vad kvinnor får.

Som sagt, bara nyfiken i största allmänhet.  Blink


   
SvaraCitera
L Y S

stoner: Bara nyfiken i största allmänhet, kan du definiera vad som är "typiska" manliga psykologiska drag resp vad som är "typiska" kvinnliga psykologiska drag? Ute i arbetslivet har väl skillnaden mer eller mindre helt raderats ut, möjligen att lönen är det enda som skiljer idag samt att män vanligen oftare får chefsposter än vad kvinnor får.

Som sagt, bara nyfiken i största allmänhet. Blink

Äh, du vet de vanliga traditionella sätten att se på de två könen. Det manliga anses traditionellt vara dominans, tävlingsinstinkt, intresse för allt som är kraftfullt och högljutt, jakt, mekanik, logik, ledarpositioner etc. Det feminina anses traditionellt vara mer åt det "mjukare" omtänksamma, omhändertagande hållet där prioriteringarna handlar mer om att ta hand om andra människor, djur, växter o.s.v. samt att det generellt fästs mer vikt vid utseende än vid handling. Något åt det hållet, jag har inte orkat dra fram någon exakt definition om någon undrar.

Jag vet inte riktigt om skillnaderna i arbetslivet helt har raderats ut. Det är fortfarande flest kvinnor som dras till vård och omsorgsyrken och det är fortfarande män som oftast dras till yrken som polis, militär, brandman, ingenjör, bygg etc.


   
SvaraCitera

L Y S:

Ickebinär betyder väl inte per definition transsexualitet eller homofobi? Det betyder bara att man inte finner sig passa in i de traditionella könsrollerna.

(Ickebinär ingår absolut under paraply-termen "transsexualism". Det skulle rentav de flesta personer (majoriteten av vilka, förresten, är kvinnor) som identifierar sig som "ickebinära" säga.)

Anledningen till att jag anser att "trans-ideologi" är illa förklädd homofobi är det faktum att de flesta som engagerar sig i en hög grad av könsöverskridande beteenden är homosexuella, och att påstå att detta skulle göra dem till individer av det motsatta könet, eller ett tredje kön, är något av det mest uttalade exempel av homofobi det går att föreställa sig.

Jag tycker att det är avskyvärt hur man nuförtiden väljer att patologisera människor som rör sig utanför traditionella könsroller.
Homosexualitet är inte något man bör "justera" genom kirurgiska ingrepp, och könsöverskridande beteenden hör till det mänskliga tillståndet. Alla är vi i någon mening "ickebinära". Ändå tillhör vi alla ett av två biologiska kön (intersex-individer inkluderade).

Könsdysfori existerar absolut, det är något jag själv har fått genomlida, men det är inte ett tillstånd man kan likställa med ex: intersex.
Det är snarare en psykisk sjukdom, inte olik dysmorfofobi.


   
SvaraCitera
L Y S

stanislavdenstore: Alla är vi i någon mening "ickebinära". Ändå tillhör vi alla ett av två biologiska kön (intersex-individer inkluderade).

Precis.

stanislavdenstore: Anledningen till att jag anser att "trans-ideologi" är illa förklädd homofobi är det faktum att de flesta som engagerar sig i en hög grad av könsöverskridande beteenden är homosexuella, och att påstå att detta skulle göra dem till individer av det motsatta könet, eller ett tredje kön, är något av det mest uttalade exempel av homofobi det går att föreställa sig.

Ok, jag förstår.


   
SvaraCitera

L Y S: , Äh, du vet de vanliga traditionella sätten att se på de två könen. Det manliga anses traditionellt vara dominans, tävlingsinstinkt, intresse för allt som är kraftfullt och högljutt, jakt, mekanik, logik, ledarpositioner etc. Det feminina anses traditionellt vara mer åt det "mjukare" omtänksamma, omhändertagande hållet där prioriteringarna handlar mer om att ta hand om andra människor, djur, växter o.s.v. samt att det generellt fästs mer vikt vid utseende än vid handling. Något åt det hållet, jag har inte orkat dra fram någon exakt definition om någon undrar.

När jag gick i skolan så fick vi bara lära oss att det bara fanns två biologiska kön - man och kvinna och att det bara fanns tre sexuella läggningar - straight, bög och flata eller om man vill uttrycka det - heterosexuell, homosexuell och lesbisk. Detta syftar alltså enbart på personens sexuella läggning och vem personen vill inleda ett förhållande med. Åtminstone efter vad jag minns från grundskolan, det är ju några år sedan nu. Cool

Binära och ickebinära hade jag aldrig hört talas om innan det dök upp en fråga om detta här på UM för några år sedan. För mig relaterar jag enbart begreppet "binär" till matematik och binära och hexadecimala tal. Definitivt INTE till sexuella läggning.  Mycket glad

Vad du listar som "manligt" resp "kvinnligt" tror jag passar in säkert 95% av världens befolkning UTAN att man behöver få en stämpel på sig som binär eller ickebinär.
Det finns säkert många flator som är mer macho än vad jag är (avskyr boxning och att hoppa bungyjump och är ingen sportfreak) och många bögar som är mer fjolliga än vad jag är (avskyr boxning och att hoppa bungyjump och är ingen sportfreak). Men jag GARANTERAT 100% STRAIGHT! En känslosam 100% straight kille. Blink

L Y S: Jag vet inte riktigt om skillnaderna i arbetslivet helt har raderats ut. Det är fortfarande flest kvinnor som dras till vård och omsorgsyrken och det är fortfarande män som oftast dras till yrken som polis, militär, brandman, ingenjör, bygg etc.

Jag vet inte om man ska blanda ihop manliga och kvinnliga yrken med det resp individ lämpligen passar att jobba med. Det är väl bara att inse att mannan och kvinnan är olika skapade har olika fysiska och psykiska förutsättningar och låt dessa välja yrke efter dessa förutsättningar. Många gånger tycker jag att den sk "jämlikhetsdebatten" börjar gå över styr. DÄREMOT - LIKA LÖN FÖR LIKA ARBETE!!!


   
SvaraCitera
L Y S

stoner: Binära och ickebinära hade jag aldrig hört talas om innan det dök upp en fråga om detta här på UM för några år sedan. För mig relaterar jag enbart begreppet "binär" till matematik och binära och hexadecimala tal. Definitivt INTE till sexuella läggning. Mycket glad

Det dyker upp nya termer hela tiden kring det här, det är lätt att bli förvirrad. Det är ändå ett rätt bra ord, som syftar på någon som inte vill passas in i antingen den ena eller den andra könsrollen.

stoner: Men jag GARANTERAT 100% STRAIGHT! En känslosam 100% straight kille.

Hur man är känslomässigt har egentligen inget alls att göra med vilket kön man dras till sexuellt, även om vissa tror det.

stoner: Jag vet inte om man ska blanda ihop manliga och kvinnliga yrken med det resp individ lämpligen passar att jobba med. Det är väl bara att inse att mannan och kvinnan är olika skapade har olika fysiska och psykiska förutsättningar och låt dessa välja yrke efter dessa förutsättningar. Många gånger tycker jag att den sk "jämlikhetsdebatten" börjar gå över styr. DÄREMOT - LIKA LÖN FÖR LIKA ARBETE!!!

Jo precis, men jag tror att det är fler män än idag som vill jobba inom kvinnligt dominerade yrken och fler kvinnor än idag som vill jobba inom manligt dominerade yrken, men de stöter på många fördomar, mobbing m.m. för att man allmänt fortfarande anser att "de är på fel plats". Så jag vill ha mer jämlikhetstänk, även om jag inte tror att det någonsin kommer eller bör bli 50/50 könsfördelning överallt.


   
SvaraCitera

stoner:

heterosexuell, homosexuell och lesbisk

Lesbiska kvinnor, eller flator som du kallar dem, är homosexuella; inte en separat kategori.


   
SvaraCitera

stanislavdenstore:

Lesbiska kvinnor, eller flator som du kallar dem, är homosexuella; inte en separat kategori.

Jag kom på detta minuten efter jag gjorde mitt inlägg. Men jag kom samtidigt på en fundering vad det "officiella" ordet i så fall är för bögar? Officiellt kallas flator för lesbiska men vad är i så fall det officiella ordet för bögar? OM ordet homosexuell är ett "familjärt" samlingsnamn för BÅDE bögar och flator?


   
SvaraCitera

L Y S: Hur man är känslomässigt har egentligen inget alls att göra med vilket kön man dras till sexuellt, även om vissa tror det.

Nej, det har du säkert rätt.

L Y S: Jo precis, men jag tror att det är fler män än idag som vill jobba inom kvinnligt dominerade yrken och fler kvinnor än idag som vill jobba inom manligt dominerade yrken, men de stöter på många fördomar, mobbing m.m. för att man allmänt fortfarande anser att "de är på fel plats". Så jag vill ha mer jämlikhetstänk, även om jag inte tror att det någonsin kommer eller bör bli 50/50 könsfördelning överallt.

Däremot är jag väldigt kritisk till att det ofta förekommer kvotering just för att få in motsatta könet på vissa yrken och det tycker jag är fullkomligt fel. Dvs där inte arbetsgivaren går efter betyg, erfarenhet eller kunskap utan just p gr av att det ska bli rätt könsfördelning hellre väljer motsatta könet trots att dessa har lägre betyg, mindre erfarenhet i yrket och följaktligen även mindre kunskap i yrket.


   
SvaraCitera
L Y S

stoner: Däremot är jag väldigt kritisk till att det ofta förekommer kvotering just för att få in motsatta könet på vissa yrken och det tycker jag är fullkomligt fel. Dvs där inte arbetsgivaren går efter betyg, erfarenhet eller kunskap utan just p gr av att det ska bli rätt könsfördelning hellre väljer motsatta könet trots att dessa har lägre betyg, mindre erfarenhet i yrket och följaktligen även mindre kunskap i yrket.

Ja det blir konstigt, isf är det bättre med andra åtgärder som lockar till sig folk av underrepresenterat kön.


   
SvaraCitera