Aviseringar
Rensa alla

Ida Gabrielsson:Därför bär jag slöja idag


Ämnesstartare

Detta är egentligen något som jag hade postat upp i ett humorforum, men då UM inte har något sådant så kan jag lika gärna ta det i P&S.

Ida Gabrielsson är förbundsordförande för vänsterpartiets ungdomsförbund Ung vänster, och valde alltså igår att ta på sig en slöja för för en dag, i sympati med den stackars somaliska kvinnan och hennes dotter i Tomelilla som vid upprepade försök blivit offer för stenkastning av skolelever.

Manifestationen i sig är rent av löjeväckande och får Vänsterpartiet att allt mer stå ut som ett gäng knasiga utbölingar. Hennes Newsmillartikel är i sin tur väldigt talande för hur hur vänsterpartiet men också makteliten i sig ser på saken. Stenkastning och dylika demonstrationer mot auktoriteter är i invandrartäta orter vardagsmat. Så även det svenskfientliga våldet. Men det är när våldet drabbar muslimer som människor som Ida väljer att agera.

Frågeställningen riktar sig främst till vänstersympatisörer: Gillar ni Idas agerande, tycker ni att hon är ett föredöme för sitt parti?

Bild på äcklet

Image

​​ http://www.newsmill.se/artikel/2011/01/17/ida-gabrielsson-d-rf-r-b-r-jag-sl-ja​-idag

Jag bär idag samma klädesplagg som fick ungdomarna i Tomelilla att ropa: "ta av dig din gardin neger". Det gör inte mig till en ickemänniska som inte behöver skyddas. Vill vi på allvar tala om säkerhet och försvar, så måste vi skifta perspektiv och se vilka som idag lever under hot. Vilka är annars folket vi säger oss vilja försvara?, skriver Ida Gabrielsson, förbundsordförande för Ung Vänster.

-------

Den 9 januari skriver tidningen Sydsvenskan om Malyum Salah Hasha. Hon är en somalisk kvinna i min ålder som bor och lever i skånska Tomelilla. På vägen till dotterns dagis, blir hon först trakasserad. Ungdomar skriker åt henne, säger att hon är en neger som ska ta av sig sin gardin. Hon börjar gå omvägar. Men ungdomarna letar upp henne och övergår till att kasta sten på henne och hennes sexåriga dotter. Det sker upprepade gånger. Hon blir rädd. De fortsätter skrika att hon ska ta av slöjan.

Det här är bara ett exempel på det nya säkerhetsläget i Sverige, det finns många fler liknande historier.

-------

En undersökning från 2008 där man frågat 250 praktiserande muslimer om trakasserier och hot, visar att nio av tio utsatts för trakasserier på offentlig plats av okända personer. I princip samtliga kvinnor med slöja var drabbade. Flera undersökningar visar samma mönster

--------

Malyum fick nog när hennes sexåriga dotter träffades av en sten i ryggen. Hon anmälde, men det avskrevs trots att bevis fanns. När barnen kastar sten på bussar i Tensta där jag bor, heter det extremism, i Malyums fall i Skånska Tomelilla, avskrevs det som pojkstreck.


   
Citera
Ämnesstartare

Jag finner det hela mest tragiskt att du ser henne som ett "äckel" för att hon tar på sig ett visst klädesplagg.

Tölp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Får väl bifoga bilden då.

Bilden på äcklet.

articleimage-32175-0_big.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra initiativ! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Jag finner det hela mest tragiskt att du ser henne som ett "äckel" för att hon tar på sig ett visst klädesplagg.

Du vet bättre än så, passaro.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Marmoth:

Får jag som icke vänstersympatisör uttala mig?

Du kommer göra vilket som ändå, men jag ser helst att du sticker om du inte vill uttala dig seriöst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Du vet bättre än så, passaro.

Frågan är om du vet bättre än så här.

Seriöst, tramstråd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det låter väl som en vettig grej att göra om man vill få förståelse och inte enbart grunda sina åsikter på konspirationsvideor på youtube och flashbacktrådar.

Och hon tar ju upp ett problem, hat från människor som troligen har sympatier som är väldigt lika dina egna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Du kommer göra vilket som ändå, men jag ser helst att du sticker om du inte vill uttala dig seriöst.

Det var seriöst. Folk får väl klä sig hur det vill, när de vill... i vilket syfte de vill? Så vida plagget inte används för någon ond gärning. Vilket man iofs inte kan veta det heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förstår inte riktigt problemet. Får hon inte göra som hon vill?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vem tog bort bilden?[mad][mad] Sen när får man inte ladda upp en bild på en buttcrack??


   
SvaraCitera

Sming:

Gillar ni Idas agerande, tycker ni att hon är ett föredöme för sitt parti?

Nej, för i helvete! Hon är nästan lika äcklig som den här kommunistmuslimen i palestinasjalsslöja!

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Det låter väl som en vettig grej att göra om man vill få förståelse och inte enbart grunda sina åsikter på konspirationsvideor på youtube och flashbacktrådar.

Och hon tar ju upp ett problem, hat från människor som troligen har sympatier som är väldigt lika dina egna.

Det ska till minst 5 folkdräkter innan hon kan ta på sig sin slöja. Om du förstår vad jag menar.

Marmoth:

Det var seriöst. Folk får väl klä sig hur det vill, när de vill... i vilket syfte de vill? Så vida plagget inte används för någon ond gärning. Vilket man iofs inte kan veta det heller

Jag märker allt tydligare hur retoriskt handikappad du är när du inte diskuterar något, låt oss säga... ekonomirelaterat. Jag hade nog fel om det jag sa om dig förra gången. Du har inte förstått mitt budskap för fem öre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Vem tog bort bilden?[mad][mad] Sen när får man inte ladda upp en bild på en buttcrack??

den var för hårig!! och spam/OT så passarey!

Sming:

Du har inte förstått mitt budskap för fem öre.

du är ju mycket bra på att ge svar på tal till honom...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

var är humorn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Det ska till minst 5 folkdräkter innan hon kan ta på sig sin slöja. Om du förstår vad jag menar.

Nej.

Du blir förövrigt uppretad på väldigt märkliga och rent löjliga saker.


   
SvaraCitera