Aviseringar
Rensa alla

Idag har vi ett samhällsklimat som utesluter kritik av religionen Islam.


Ämnesstartare

Förstår vad som menas, kan till viss del hålla med. I allmänhet råder det en väldigt hispig, nervös och olustig stämning kring alla frågor som berör religion och migration-integration-invandring, särskilt när dessa också är sammankopplade. Så som samtalsklimatet är idag är det väldigt svårt att kunna föra diskussioner eller kritisera någon av de två ämnena (säkert fler sådana) utan att stämplas som islamofob eller rasist. Jag tror att diskussionsatmosfären skulle behöva förändras till en mindre hispig och nervös sådan, där lugn och klartänkthet råder. Det skulle innebära att problem kunde samtals om på ett effektivt sätt. Då skulle vi komma framåt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: All organiserad religion suger,

Vad tänker du på då? Ludovic-mohamed Zahed har startat en Queer LGBT muslim organisation HM2F. Suger det menar du? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill: om man bara säger det som går hem och redan är sagt så kommer vi ingen vart. och även om man ska tönta sig och vara taktisk tror jag det finns betydligt elegantare och effektivare (samt givetvis mindre reaktionära) sätt än att bara forma sig till ett negativ av dom elaka.

Helt sant. Vad jag säger är bara att i ett främlingsfientligt samhällsklimat får man väga sina ord på guldvåg för att inte uppnå annan effekt än den man avser. Retorik och dylikt är också viktigt, annars hade man lika gärna kunnat hålla käft.

Gamlefarbror Pastill: man ska tönta sig och vara taktisk tror jag det finns betydligt elegantare och effektivare (samt givetvis mindre reaktionära) sätt än att bara forma sig till ett negativ av dom elaka.

Ja, alla är naturligtvis inte retoriska experter, men det gör dem inte lika illa som människorna de försöker skilja sig från.

Gamlefarbror Pastill: man har nog inte fel om man påstår att islam i dagsläget är den mest aktiva, explosiva och farliga religiösa strömningen, i termer av fundamentalism. därmed inte sagt att alla muslimer är delaktiga i det.

Man har nog fel i den aspekten att det är ett alltför simplistiskt uttalande, eftersom det farliga är fundamentalismen och kopplingen till Islam är ganska tunn, i annat hänseende än kulturell kontext. På samma sätt som med korstågen skulle jag inte säga att det är religionen som är farlig, den är endast en, mer eller mindre felaktig, täckmantel. Som alltid är det människor med maktkomplex som är problemet.

Gamlefarbror Pastill: mm, citat funkar inte med ipod. ursäkta :/

Förstår. Så retro.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det suger när människor tror på ärke-irrationell anti-logik, oavsett detaljerna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sägmig: Vad tänker du på då? Ludovic-mohamed Zahed har startat en Queer LGBT muslim organisation HM2F. Suger det menar du?

Organisationen är säkert relativt bra, men jag tvivlar på att Islam ser med blida ögon på HBTQ-fenomenet och därmed är det bara en mildring av irrlärorna, inte ett avskaffande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: men jag tvivlar på att Islam ser med blida ögon på HBTQ-fenomenet och därmed är det bara en mildring av irrlärorna, inte ett avskaffande.

Men du sa att all organiserad religion suger? Islam är inget levande ting och ingen som bestämmer över religionen. Att säga hur islam ser på HBTQ är fel. Då måste vi vända oss till koranen och där råder det olika meningar om vad som står. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: men jag tvivlar på att Islam ser med blida ögon på HBTQ-fenomenet och därmed är det bara en mildring av irrlärorna, inte ett avskaffande.

Islam är inget levande ting och ingen som bestämmer över religionen. Att säga hur islam ser på HBTQ är fel. Då måste vi vända oss till koranen och där råder det olika meningar om vad som står.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

islam finns inte så islam går fritt från kritik

eller vad är det du säger


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill:
islam finns inte så islam går fritt från kritik

eller vad är det du säger

va?aaa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sägmig: Islam är inget levande ting och ingen som bestämmer över religionen. Att säga hur islam ser på HBTQ är fel. Då måste vi vända oss till koranen och där råder det olika meningar om vad som står.

Det är en instruktion grundad på en forntida patriarkal kultur. Tro fan att den är HBTQ-fientlig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Det är en instruktion grundad på en forntida patriarkal kultur. Tro fan att den är HBTQ-fientlig.

Nej den är inte HBTQ-fientlig. Om du läser koranen och tar allt i sin kontext så uppgår det ganska tydligt. om Muhammed (pbuh) hade levt idag hade han varit för HBTQ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om muhammed hade levt idag hade han inte varit muhammed :s vad är poängen med att hålla fast vid det där


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sägmig: Nej den är inte HBTQ-fientlig. om Muhammed (pbuh) hade levt idag hade han varit för HBTQ.

Berättelsen och Sodom och Gomorra finns likaväl i Islam som i Bibeln.


   
SvaraCitera

Jag tänkte svara seriöst. Sen såg jag dels inlägget och dels hur koranverserna förvrängts och felaktigt översatts för att göra en poäng. Då sket jag i det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mm för det står inget dåligt i koranen

det är inte där skon klämmer...


   
SvaraCitera