Aviseringar
Rensa alla

Identiteten på Jack the Ripper fastställd


Ämnesstartare

"Modern DNA-teknik ska ha löst ett av kriminalhistoriens mest uppmärksammade fall: ”Jack the Ripper". Blod från en sjal som påträffades vid en av de mördade kvinnorna har analyserats och binder en av de sex huvudmisstänkta till dådet, enligt tidningen Daily Mail.

Seriemördaren som hösten år 1888 i London-kvarteren Whitechapel tog livet av minst fem kvinnor – och kallades ”Jack Uppskäraren” på grund av det råa tillvägagångssättet – var den polskfödde frisören Aaron Kosminski."

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/jack-the-rippers-identitet-avslojad-efter-126-ar/


   
Citera
Ämnesstartare

126 år senare..:)


   
SvaraCitera
mynona

Jag kan inte säga "Jag visste det", för jag misstäkte alltid Druitt. Måste läsa mer om detta och bedöma hur sant det kan anses vara. Tack för länken. 

Men vad jag främst vill veta är vem som mördade just Mary Kelly. Det är ingen självklarhet att det var samma mördare. 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Det är tur att forskarna lägger energi på viktiga saker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag visste det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

åh, av någon som även på den tiden utmärkte sig genom att hata kvinnor. jag undrar om han också tyckte att kvinnor borde ha valt honom istället. var han oskuld? detta är spännande.

mynona:
Jag kan inte säga "Jag visste det", för jag misstäkte alltid Druitt. Måste läsa mer om detta och bedöma hur sant det kan anses vara. Tack för länken. 

Men vad jag främst vill veta är vem som mördade just Mary Kelly. Det är ingen självklarhet att det var samma mördare. 

vem är mary kelly?!


   
SvaraCitera
mynona

kakakaka: vem är mary kelly?!

http://www.casebook.org/victims/mary_jane_kelly.html

Mary Kelly är den sista av de fem mord som traditionellt tillskrivs Jack the Ripper. Det är de mest brutala, grymmaste och av många anledningar det mest mystiska. Hon var en prostituerad som tog med sig en man till sitt rum mitt i natten, och som morgonen därpå upptäcktes i sin säng, tömd på inälvor, med nederdelen av kroppen avskalad från benen och bitar av organ kringströdda i rummet. Skillnaden från de övriga fallen är att hon var 25 medan de andra fyra var cirka 40; att hon mördades inomhus medan de andra mördades utomhus; att de övriga anses ha mördats av någon med kirurgisk kunskap medan hon anses ha mördats av någon utan. Å andra sidan lär han väl inte ha frågat efter deras ålder, och det är i alla fall svårt att bedöma människors åldrar (Mary Ann Nicholls var tex 40 men ska ha sett många år yngre ut), och kanske blev han ännu brutalare i det sista fallet just för att han fick tillfälle att komma inomhus med sitt offer; seriemördare är ju kapabla att bli värre och värre för varje offer. Ändå står Kellys fall ut som så mycket mer mystiskt på så många sätt, vilket man ser när man läser ovanstående länk - alla oklarheter kring fotografierna, till exempel, alla oklarheter om tidpunkter och identifikationer verkar vara en mycket svårare sörja än i någon av de andra fallen. Vissa av brottsplatsfotona tycks till exempel ha tagit när sängen hade flyttats. Om det visade sig att det inte var samma mördare skulle jag vara mer intresserad av att veta identiteten på denna mördare än Jack the Ripper. Det är mycket intressant att läsa om. 


   
SvaraCitera
KSENIA

ÅH JAG BLEV ALLDELES EXCITED NÄR JAG LÄSTE RUBRIKEN PÅ DN TIDIGARE IDAG!!!1

NEMI:
Det är tur att forskarna lägger energi på viktiga saker.

DET VAR 1 AFFÄRSMAN SOM ANLITADE 1 DNA-ANALYTIKER. DET FINNS NOG FORSKARE SOM GÖR ANNAT ÄN ATT ANALYSERA BLOD FRÅN JACK THE RIPPER.


   
SvaraCitera

Kan tilläggas att personen som fick sjalen testad, ska släppa en bok om någon vecka om jack the ripper. Så det hela är ett försäljningsknep.

Identiteten på Jack the ripper kommer aldrig säkerställas till 100%

Efter att ha kollat upp lite så ska det vara sperma som återfanns på sjalen och inte blod. Ingen av jack the rippers offer hade några sexuella inslag i själva morden. 
Offren var prostituerade och den som anges vara jack the ripper sågs med ett av offren. Därför var han högt upp på listan över kandidater.

Det finns en stor lista på misstänkta. När FBI´s profilerare gjorde en profil på jack the ripper var det en av bottenkandidaterna som stämde in på majoriteten av deras punkter.

Jack the ripper skickade brev som publicerades. Vissa av breven innehöll detaljer som endast mördaren kunde veta. När dom nyligen letade och fann dna på detta brev så var det dna ifrån en kvinna. Jack blev Jill the ripper. 

Det vore förbannat intressant om jack/jill the rippers identitet kunde säkerställas, men det går inte. Det här känns som ett stort pr trick för att sälja upplagor


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

KSENIA:DET VAR 1 AFFÄRSMAN SOM ANLITADE 1 DNA-ANALYTIKER. DET FINNS NOG FORSKARE SOM GÖR ANNAT ÄN ATT ANALYSERA BLOD FRÅN JACK THE RIPPER.

blir mest fascinerad över att folk lägger tid på sånt 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Galvmeister: Kan tilläggas att personen som fick sjalen testad, ska släppa en bok om någon vecka om jack the ripper. Så det hela är ett försäljningsknep.

Bara för att det är ett PR-knep så behöver det inte vara falska påståenden man kommer med. Personen kan ha skrivit en allmän bok om morden bara. Har personen istället skrivit en bok redo att släppas som handlar om Kosminski som förövaren så ser det mer shady ut.


   
SvaraCitera

Busted!


   
SvaraCitera
reben

men han var human


   
SvaraCitera
mynona

Galvmeister: När FBI´s profilerare gjorde en profil på jack the ripper var det en av bottenkandidaterna som stämde in på majoriteten av deras punkter.

Kan du länka? Nämn gärna vem som passade bäst in. 

Galvmeister: När dom nyligen letade och fann dna på detta brev så var det dna ifrån en kvinna. Jack blev Jill the ripper.

Barnmorskan ja, men anses det troligt? 

Tror du att det var samma mördare i fallet Kelly? 


   
SvaraCitera
b1son

reben:
men han var human

när han bara tog kål på en hora om dan


   
SvaraCitera