Aviseringar
Rensa alla

.ideologi


amen vafan

aja tänk flashbacks thumbsup


   
SvaraCitera

Brk g:

IMG:Error

fel på bild


   
SvaraCitera

Brk g:

tänk flashbacks thumbsup

lek med mig


   
SvaraCitera

internet:

lek med mig

vad ska vi leka


   
SvaraCitera

Brk g:

vad ska vi leka

tre ord leken


   
SvaraCitera

Brk g:

vad ska vi leka

bara tre ord!


   
SvaraCitera

alla ratar blattar


   
SvaraCitera

dumma dig rasist


   
SvaraCitera

gilla detta roligt


   
SvaraCitera

internet:

nyliberalism

Sant, mer passande. Borde nog stå på åtminstone Centerpartiet också.

Brk g:

nog för att du kanske inte respekterar liberalism men jag skulle inte placera något riksdagsparti där öht. piratpartiet är liberalt.

Bara för att ett parti är mer liberalt blir inte de andra oliberala. [crazy] Moderaterna har ju definitivt en nyliberal praktik som internet påpekade, och Socialdemokraterna drev ju nyliberal politik i Sverige när man tävlade med borgarna om vem som snabbast kunde slaktade välfärden på 90-talet. Man kan inte bara titta efter "rena" ideologiska rörelser utan måste se till praktiken istället.


   
SvaraCitera

I ett internationellt perspektiv är det väldigt liten skillnad på sossarna och moderaterna. Att smeta på moderaterna nyliberalism och sossarna socialliberalism idag är rätt tokigt. Jag skulle väl egentligen säga att vänsterpartiet är det enda (SD, se nedan) av de sju klassiska riksdagspartierna som har en tydlig ideologisk grund man faktiskt står för. Övriga partierna är liksom socialliberala och utgår lite från vad de andra partierna tycker. Vinner sossarna valet så kommer alliansen att lägga sig lite till höger, precis som att sossarna nu försöker lägga sig lite till vänster. Så håller de på att växla med varandra.

Centerpartiet är nog mest "liberalt", med röster som vill legalisera cannabis, sexköp, platt skatt och sånt.

Sverigedemokraterna får vi väl inte glömma heller. Ett nationalkonservativt parti med en våt dröm om den socialdemokratiska folkhemstanken är en rätt bra beskrivning. Sossen PE Sköld sa bland annat

"Är det underligt, om detta land har blivit dyrbart för oss alla? Är det inte tvärtom självklart att vi med alla medel eftersträvar att bevara detta land åt det svenska folket som dess eget?"

vilket ju idag är något som idag skulle räknas som nationalistiskt, men något som den genomsnittlige Sverigedemokraten ser upp till och identifierar sig med.


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Bara för att ett parti är mer liberalt blir inte de andra oliberala. [crazy]

det var menat som exempel.

Rödingajävel:

nyliberal praktik

att kalla det liberalism är typ som att kalla nordkorea anarkistiskt.


   
SvaraCitera