Aviseringar
Rensa alla

Illamående


Ämnesstartare

För ett fåtal dagar sedan under påsken åt jag rejält med mat, och fort dessutom. Det blev så att jag fick sitta på toaletten och hänga eftersom att jag var så pass rädd att jag skulle spy, jag mådde verkligen illa. Men jag klarade det. Jag gick och la mig, och vaknade ett par timmar senare på kvällen, det var bättre men fortfarande någon oroskänsla i magen.

Fast forward några dagar till nu, och det finns fortfarande något slags illamående. Det är inte särskilt påtagligt, men det finns där. Ibland slår den till och då måste jag ta djupa andetag för att lugna ner mig själv. Jag vet inte, jag har någon form av panik för att kräkas, vet inte varför.

Är detta någonting som kommer gå över? Har ni varit med om liknande? När bör jag söka upp hjälp?

TL;DR åt för mycket påskmat och mår dåligt dagar senare


   
Citera

Eller kan det vara ångest/oro/stress som plågar?
annars kanske en mild matförgiftning/nåt du är allergisk mot?
om de ej går över så kanske boka tid till vårdcentral/alternativt nån såndär app som krya å allt vad de heter lol. Be dina föräldrar hjälpa.
Om de blir för mkt så finns det ju illamående-tabletter receptfritt på apotek som kan hjälp.


   
SvaraCitera
L Y S

stiftelse: För ett fåtal dagar sedan under påsken åt jag rejält med mat, och fort dessutom.

Var inte orolig över att kräkas upp maten, det kan kännas bättre efter att du spytt upp det om det blev för mycket mat i magen eller om du ätit något dåligt. Du kanske tänjde ut magsäcken lite för mycket med all mat, och den kan behöva återhämta sig några dagar. Blir det inte bättre om nån dag besök läkaren. Jag har själv ofta problem med magkatarr/gastrit så jag får inte proppa mig överfull med mat, det blir bara illamående och magknip i timmar och dagar efter...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

M@r@bou:
Eller kan det vara ångest/oro/stress som plågar?
annars kanske en mild matförgiftning/nåt du är allergisk mot?
om de ej går över så kanske boka tid till vårdcentral/alternativt nån såndär app som krya å allt vad de heter lol. Be dina föräldrar hjälpa.
Om de blir för mkt så finns det ju illamående-tabletter receptfritt på apotek som kan hjälp.

Alltså, nja, jag tror inte det? Har ingenting att vara stressad över, kanske undermedvetet i sådana fall. Och sen var det väldigt bra tajming om det var precis i samband med att jag proppade i mig maten.

Jag väntar tills imorgon och ser efter då! 🙂

L Y S:

Var inte orolig över att kräkas upp maten, det kan kännas bättre efter att du spytt upp det om det blev för mycket mat i magen eller om du ätit något dåligt. Du kanske tänjde ut magsäcken lite för mycket med all mat, och den kan behöva återhämta sig några dagar. Blir det inte bättre om nån dag besök läkaren. Jag har själv ofta problem med magkatarr/gastrit så jag får inte proppa mig överfull med mat, det blir bara illamående och magknip i timmar och dagar efter...

Det är bara en sån där äcklig känsla just när det känns som att man ska kräkas, vet inte varför jag är orolig över det men har haft sån skräck hela livet. Kräktes för någon månad sedan, och jag minns just vilken lättnad det var. Men jag vill inte göra om det, lol.


   
SvaraCitera
L Y S

stiftelse: Det är bara en sån där äcklig känsla just när det känns som att man ska kräkas, vet inte varför jag är orolig över det men har haft sån skräck hela livet. Kräktes för någon månad sedan, och jag minns just vilken lättnad det var. Men jag vill inte göra om det, lol.

Har det blivit bättre med magen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

L Y S:

Har det blivit bättre med magen?

Nej.
1177 gav Omeprazol som råd, hade så jävla svårt att få ner den på grund av ångest för biverkningar. Jag vet inte varför, men att må illa och kräkas är det värsta jag vet. Jag vet att det inte är någonting särskilt när man väl är där, men allting som leder upp till det är avskräckande.
Aptiten är inte heller super på grund av detta.


   
SvaraCitera
L Y S

stiftelse: Nej.
1177 gav Omeprazol som råd, hade så jävla svårt att få ner den på grund av ångest för biverkningar. Jag vet inte varför, men att må illa och kräkas är det värsta jag vet. Jag vet att det inte är någonting särskilt när man väl är där, men allting som leder upp till det är avskräckande.
Aptiten är inte heller super på grund av detta.

Ok synd, jag använder också Omeprazol när det blir liknande problem, jag upplever inga speciella biverkningar. Tänk däremot på att den inte löser problemet på en gång om det handlar om en inflammation i magen, utan du behöver ta den några veckor tills den har läkt ordentligt. Har du pratat med en sköterska eller har du läst dig själv till rådet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

L Y S:

Ok synd, jag använder också Omeprazol när det blir liknande problem, jag upplever inga speciella biverkningar. Tänk däremot på att den inte löser problemet på en gång om det handlar om en inflammation i magen, utan du behöver ta den några veckor tills den har läkt ordentligt. Har du pratat med en sköterska eller har du läst dig själv till rådet?

Vi chattade med en sköterska som gav Omeprazol som rekommendation över helgen, och återkomma på måndag om det inte blivit bättre. Men ja, jag skulle nog ta den en längre period också... 


   
SvaraCitera
L Y S

stiftelse: Vi chattade med en sköterska som gav Omeprazol som rekommendation över helgen, och återkomma på måndag om det inte blivit bättre. Men ja, jag skulle nog ta den en längre period också...

Hoppas det blir bättre snart. En annan sak som hjälper mig är att äta mindre portioner mat innan magen har stabiliserat sig. Försök också undvika fet och kryddig mat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

L Y S:

Hoppas det blir bättre snart. En annan sak som hjälper mig är att äta mindre portioner mat innan magen har stabiliserat sig. Försök också undvika fet och kryddig mat.

Yes, försöker anpassa kosten. Förstår dock inte varför det här kommer nu. Jag har inte ändrat någonting drastiskt med kosten, det enda jag kan tänka på är att i och med lite mer skeva sömnrutiner under påsklovet har även lunch blivit uteslutet, man vaknar någon gång på förmiddagen och äter någon frukost/lunch-blandning, och sen middag. Kan det vara någon orsak? Det har inte varit något problem innan.


   
SvaraCitera
L Y S

stiftelse: Yes, försöker anpassa kosten. Förstår dock inte varför det här kommer nu. Jag har inte ändrat någonting drastiskt med kosten, det enda jag kan tänka på är att i och med lite mer skeva sömnrutiner under påsklovet har även lunch blivit uteslutet, man vaknar någon gång på förmiddagen och äter någon frukost/lunch-blandning, och sen middag. Kan det vara någon orsak? Det har inte varit något problem innan.

Bra fråga, har det varit så också på sportlovet och jullovet? Det kanske också beror på det psykiska, har du varit mer orolig på sistone?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

L Y S:

Bra fråga, har det varit så också på sportlovet och jullovet? Det kanske också beror på det psykiska, har du varit mer orolig på sistone?

Mer eller mindre, så jag tycker inte att det borde göra någon skillnad nu.
Nja, inte mer än "vanligt" Blink


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Uppdatering!

Har tagit Omeprazol i en vecka nu och känner mig bättre.

Tror ni att illamåendet kommer återkomma igen när jag slutar?


   
SvaraCitera
L Y S

stiftelse: Uppdatering!

Har tagit Omeprazol i en vecka nu och känner mig bättre.

Tror ni att illamåendet kommer återkomma igen när jag slutar?

Skönt! Glad Nej, jag tror inte det, det var inte så för mig iaf. Men, jag tror att du behöver ta Omeprazol någon vecka till för att vara på den säkra sidan att magen har läkt ordentligt. Det som kan hända är att du får lite halsbränna som reaktion på att du slutat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

L Y S:

Skönt! Glad Nej, jag tror inte det, det var inte så för mig iaf. Men, jag tror att du behöver ta Omeprazol någon vecka till för att vara på den säkra sidan att magen har läkt ordentligt. Det som kan hända är att du får lite halsbränna som reaktion på att du slutat.

Hm, okej!

Vet inte om det är magkatarr heller. Men det har blivit bättre, oavsett. Har inte ens haft någon form av halsbränna.

Som tidigare nämnt, mer någon form av magproblem med illamående på köpet. I jobbiga fall slog hjärtat snabbare och det blev jobbigare att andas, samt att det kommer en äcklig känsla på köpet, som om man skulle kräkas. Kände mig också mätt väldigt fort.

Det känns inte som magkatarr, då vi kollat på symptom där. Tänkte kolla upp det, men eftersom att det blivit bättre så vill jag bara lämna det bakom Skeptisk


   
SvaraCitera