Aviseringar
Rensa alla

Illusionen av fri vilja


Ämnesstartare

Vi är alla vana vid att tro att vi har fri vilja, om jag hellre vill ha en piggelin än en kokosnöt så väljer jag piggelinen, om jag bestämmer mig för att välja det jag inte vill ha så kan jag göra det med.

Men titta på den här vita blodkroppen som jagar en bakterie,

På minner lite om fri vilja eller vad säger ni?
hela din kropp består av billioner av celler, alla med en liknande funktion som denna, dom har alla lika mycket fri vilja....
HUR, kan vi ha en fri vilja om varje cell i våran kropp har en fri vilja?
Man kan möjligtvis förklara det igenom att säga att den vita blodkroppen inte har en fri vilja eftersom den bara dras till ett par kemikalier som bakterien släpper ut, och bakterien springer inte ifrån den vita blodkroppen , den bara färdas, detta ger bara illusionen av fri vilja...

Men vi människor följer också bara våra instinkter, precis som dom här blodkropparna, om du köper en piggelin så är det för att du har pengar, du är törstig/vill svalka ner dig, du har tillgång till en affär, och ditt DNA föredrar piggelin över kokosnötter, du skulle aldrig köpa en kokosnöt om du inte hellre ville ha den, förutom av anledningen att motbevisa att fri vilja är en illusion....

Vilket också är genetiskt...
att vilja ha rätt..
Eller vad säger ni?


   
Citera
Ämnesetiketter

heja blodkroppen!

detta inlägget gjordes inte av frivilja.


   
SvaraCitera

JoElite:

ditt DNA föredrar piggelin över kokosnötter

JoElite:

Vilket också är genetiskt...

herrejösses, jag är själv förvillad i frågan, men att blanda in det här tramset?

JoElite:

vi människor följer också bara våra instinkter

nej. vi har reflektioner i ett medvetande, självmedvetenhet och en självuppfattning som kan förneka våra instinkter.


   
SvaraCitera

orsak => verkan
så då var detta avklarat


   
SvaraCitera

Jag förstår mig inte på fri vilja, hur kan ett val vara gjort med "fri vilja" när alla våra val påverkas av andra saker? Arv, miljö, uppväxt, olika händelser, misstag, olyckor, slumpen etc.


   
SvaraCitera

För att argumentera emot någonting som är värt att argumenteras emot gör du det på ett mycket ovettigt sätt.


   
SvaraCitera

Tror inte på fri vilja.


   
SvaraCitera

jag tror på social determinism.


   
SvaraCitera

vad skulle den illusionen komma från?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dysentery green:

nej. vi har reflektioner i ett medvetande, självmedvetenhet och en självuppfattning som kan förneka våra instinkter.

intressant, vi kan säga emot våra instinkter, vi kan ta självmord, vi kan skada oss själva, vi kan riskera våra liv för andra personer utan att få ett piss för det, vi kan säga nej till sex, vi kan döda våra föräldrar...

Japp, allt detta stämmer, på ytan ser det ut som att allt detta bevisar fri vilja...
Men, om man räknar in några andra faktorer, som är instinktiva så fungerar allt detta utan fri vilja också.
1. vi är flockdjur, vi gör allt för att bli accepterade av andra homosapiens, detta kan till och med vara viktigare för vissa personer än att ha sex, mat är viktigare än sex, överlevnad är viktigare än sex.

2. självmord går emot alla instinkter vi har, MEN, mycket tyder på att självmord också är en instinkt som vissa har mer än andra, det finns massa överlevande ifrån koncentrations läger som inte ville ta livet av sig, medan personer i sverige tar livet av sig för att dom blir mobbade i skolan.

3. riskera liv för andra har förmodligen en instinktiv grund med, att vilja rädda sina gener, man skulle TEX hellre rädda än människa ifrån att dö än en robot som är kapabel till allt som en människa är kapabel till....

SLUTSATS: Det är en intressant tanke, tänk om vi inte har fri vilja?
Det känns som att det inte är så, hur kan jag skriva detta om jag inte väljer att skriva detta?
ETC, men det är en intressant tanke om man sätter sig in i den riktigt mycket 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

ovettigt sätt.

Lär mig hur man argumenterar på ett vettigt sätt då:O?
vill bli lika bra som dig 😀


   
SvaraCitera

JoElite:

På minner lite om fri vilja eller vad säger ni?

gud gav mig den fria viljan, du har fel [no-no]


   
SvaraCitera

JoElite:

Japp, allt detta stämmer, på ytan ser det ut som att allt detta bevisar fri vilja...

nej? jag motsäger bara ditt fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Casablanca:

gud gav mig den fria viljan, du har fel [no-no]

Men gud verkar ha gett cellerna fri vilja med 😛
Hur kan du ha fri vilja om varje cell i din kropp kan göra vad dom vill?
och gör vad dom vill..


   
SvaraCitera

JoElite:

Men gud verkar ha gett cellerna fri vilja med 😛

kan du inte ge din definition av fri vilja nu.....

JoElite:

Hur kan du ha fri vilja om varje cell i din kropp kan göra vad dom vill?

en cell gör inte "vad den vill", den har inte någon vilja.


   
SvaraCitera