Aviseringar
Rensa alla

Ilska mot EU-kampanj som syftar till att locka fler kvinnor att bli forskare.


Ämnesstartare

EU har beställt en reklamfilm som skall locka unga tjejer åt att bli intresserade för forskning. Resultatet blev dock inte så lycket.

"- Det blev fel, den har tagits bort, säger Pierre Schellekens, chef för EU-kommissionens kontor i Sverige.

Han säger att han inte vet hur hans kollegor hos forskningskommissionären i Bryssel tänkte när de gav klartecken för filmsnutten, en lanseringsvideo för kampanjen Science: It's a girl thing, att användas."
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/eu-kommissionen-gjorde-bort-sig_7304105.svd

Jag är intresserad av ungdomar.se användarna tycker om detta. Är det viktigt att öka andelen kvinnliga forskare och vad bör EU i så fall göra för att uppnå detta?


   
Citera
Ämnesstartare

lol hörde det på radion, den där är ju verkligen skitdum haha

tycker inte man bör öka andelen kvinnor i forskningsvärlden, man bör öka antalet forskare i forskningsvärlden, oavsett kön


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den var ju iaf jävligt välgjord, det är ju mer än vad man kan säga om de flesta reklamsnuttar myndigheter och liknande brukar göra.

Sedan kanske det är lite tragiskt att de tror att tjejer ska bli forskare om de ser lite läppstift i en reklamfilm, de borde göra en för killar med vapen och stora muskler också för att knyta ihop säcken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fånig reklam och ännu fånigare att hänga upp sig på den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

tycker inte man bör öka andelen kvinnor i forskningsvärlden, man bör öka antalet forskare i forskningsvärlden, oavsett kön

Tanken med att öka antalet kvinnor är att öka mångfalden och därmed perspektiven. Kvalitet före kvantitet.

Dan_the_ironman:

Den var ju iaf jävligt välgjord, det är ju mer än vad man kan säga om de flesta reklamsnuttar myndigheter och liknande brukar göra.

Frågan är hur välgjorda man vill att myndigheternas reklamfilmer ska vara. Man får vad man betalar för, och det kan ju bli väldigt dyrt.
______

Jag vill tillägga att jag tycker att filmen är patetisk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Otroligt fånigt. Och det inte för reklamen i sig utan att man känner att man måste få in fler kvinnor i forskarvärlden. Och de som befinner sig där redan nu kom knappast in för sina kvinnliga attribut utan för att de mentalt sett var på samma våglängd som den manliga hegemonin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Byråkratjäveln:

Jag vill tillägga att jag tycker att filmen är patetisk.

Den var ju awesome :SSSSS Jävla PK!!1!11 1!11!!1 1!11 1![mad][mad]

[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rudolf kügersmatter:

Otroligt fånigt. Och det inte för reklamen i sig utan att man känner att man måste få in fler kvinnor i forskarvärlden. Och de som befinner sig där redan nu kom knappast in för sina kvinnliga attribut utan för att de mentalt sett var på samma våglängd som den manliga hegemonin.

Sverige har kommit långt när det gäller jämställdhet, men i många europeriska länder hänger man efter. Det krävs insatser för att man ska förändra situationen i dessa länder och ge kvinnorna där en chans som de idag går miste om.

Dan_the_ironman:

Den var ju awesome :SSSSS Jävla PK!!1!11 1!11!!1 1!11 1!

Haha[bigsmile]


   
SvaraCitera
Czar
 Czar

Byråkratjäveln:

EU har beställt en reklamfilm som skall locka unga tjejer åt att bli intresserade för forskning. Resultatet blev dock inte så lycket.

Inget nytt [mad]. Det finns en kommunal verksamhet som vill få unga och äldre tjejer att bli intresserade av teknik. Minns att jag sökte mig dit, men fick ett "nej" pga att det måste vara minst hälften av gruppen är tjejer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Czar:

Inget nytt . Det finns en kommunal verksamhet som vill få unga och äldre tjejer att bli intresserade av teknik. Minns att jag sökte mig dit, men fick ett "nej" pga att det måste vara minst hälften av gruppen är tjejer.

HAHAHA. I Malmö har man skickat kvinnliga högstadieelever på it-kurser under ordinarie lektionstid för att öka intresset för teknik hos unga tjejer. Resultatet blev dock inte det man önskat.


   
SvaraCitera

Om man ej tänker på budskapet tyckte jag den va fin å trevlig å titta på.
sen tänker man på vad de vill förmedla å ba
"... ne"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Byråkratjäveln:

I Malmö har man skickat kvinnliga högstadieelever på it-kurser under ordinarie lektionstid för att öka intresset för teknik hos unga tjejer. Resultatet blev dock inte det man önskat.

det var inte kurser, det var information om yrken inom it. vet inte riktigt hur resultatet blev i slutändan, men det blev förmodligen inte bra eftersom de som som informerade var som verklighetens desperate housewives och fokuserade på att bjuda på fika, prata om sin fritid, och förklara att de ville att vi skulle söka oss till deras yrken för att de tyckte att det var tråkigt att bara jobba med män.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det där fick mig att vilja bli forskare[rolleyes]


   
SvaraCitera

Varför spelar det någon roll med fler kvinnor i yrket, när det ändå inte finns några skillnader mellan män och kvinnor?

pkviderhjonen slår ännu en gång knut på sig själva i sina irrationella kullerbyttor. Män och kvinnor är lika när det ska gynna kvinnor och män och kvinnor är olika när det ska missgynna män.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pinsamt, katastrof och jubelkorkat.

Nej, det behövs inte fler kvinnliga forskare, det krävs mer jämställdhet, vilket leder till fler kvinnliga forskare.

Dah.


   
SvaraCitera