Aviseringar
Rensa alla

Imac.


Ämnesstartare

vincebruh: Vad för dator syftar du på som är mycket bättre?

Ska länka några.


   
SvaraCitera

Aldrig hört talas om, men tänkte på mIRC när jag hörde titeln.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/16643/hp-omen-obelisk-875-0905no-stationar-dator-gaming

Tror man inte hittar något mer prisvärt än den här i Sverige tbh.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crysilis:
Aldrig hört talas om, men tänkte på mIRC när jag hörde titeln.

vad är Mirc?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maymay:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/16643/hp-omen-obelisk-875-0905no-stationar-dator-gaming

Tror man inte hittar något mer prisvärt än den här i Sverige tbh.

Alltså den här var ganska dyr också jämfört med en Mac. Sen så befinner jag mig inte i Sverige vid det här tillfället. Något mindre pris skulle uppskattas. Att en stationär dator ligger på 17 lax, så skulle jag vilja ha som inte får massa Virus på. Vet att det låter konstigt, men har aldrig varit duktigt med att ta bort virus på en dator.


   
SvaraCitera

Maymay:
Varför inte skaffa en Windows baserad dator? Billigare och bättre på nästan allting, kan ha större skärm dessutom.

Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vincebruh:

Alltså den här var ganska dyr också jämfört med en Mac. Sen så befinner jag mig inte i Sverige vid det här tillfället. Något mindre pris skulle uppskattas. Att en stationär dator ligger på 17 lax, så skulle jag vilja ha som inte får massa Virus på. Vet att det låter konstigt, men har aldrig varit duktigt med att ta bort virus på en dator.

En iMac med 27 tum skärmen är nästan 23k. Får man fråga vad för sorts sidor du är inne på som ger datorn virus?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maymay:

En iMac med 27 tum skärmen är nästan 23k. Får man fråga vad för sorts sidor du är inne på som ger datorn virus?

Bestgore, nej skämtar men alla sidor ger väl virus nu förtiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vincebruh:

Bestgore, nej skämtar men alla sidor ger väl virus nu förtiden.

Nej absolut inte alls, Windows Defender är ett väldigt bra antivirus system.


   
SvaraCitera

vincebruh:

Fint designat och stor skärm. Perfekt för att kolla på filmer redigering osv.

Om du har pengar att spendera på en iMac så kör på. Annars tycker jag att du inte bör skaffa en iMac. 


   
SvaraCitera

vincebruh:

vad är Mirc?

En typ av client för IRC (Internet Relay Chat)... en chatt över nätet helt enkelt. Det har ingenting med din tråd att göra, bara tänkte på mIRC när jag läste Imac.


   
SvaraCitera
evene

Du ska alltså spela på en mac? Varför? Bara varför?  Dom är trash


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag skulle ju personligen aldrig råda någon idag att köpa en Mac istället för en PC. Macen har vissa fördelar bl a den är mycket bra för ex Desk Top Publishing (DTP), bild-, video- och musikredigering och musikskapande.

Det negativa med den är att det är åt helvete för dyr samt att det är extremt lite mjukvara som funkar på en MAC jämfört med en PC.

Om man har en dator där 95% av hårddisken är upptagen så blir en dator långsammare. Oavsett om det är en Mac eller en PC. Ju mer ledigt diskutrymme ju snabbare dator oavsett om det är en Mac eller en PC. Och kör man med vanlig gammal mekanisk hdd så är det viktigt att man diskfragmentera den med jämna mellanrum. Kör man däremot SDD är det VIKTIGT att man INTE diskfragmenterar den då det förkortar livslängden på en SSD.

Så oavsett hur mycket du planerar att investera i din dator - köp en PC. Då får du mest dator för pengarna. Ett alternativ är faktiskt att låta en datorbutik specialbygga en dator åt dig. Då får du en maskin med exakt de egenskaper som du önskar till nästan samma pris som motsvarande fabriksbyggda dator skulle kosta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vincebruh: ...men alla sidor ger väl virus nu förtiden.

Nej, har man ett dagligen uppdaterat Win Defender AV så är man väl skyddad. Största risken idag är väl att få ett keylogger i maskin. Och det kan man få oavsett PC eller Mac, tyvärr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:
Jag skulle ju personligen aldrig råda någon idag att köpa en Mac istället för en PC. Macen har vissa fördelar bl a den är mycket bra för ex Desk Top Publishing (DTP), bild-, video- och musikredigering och musikskapande.

Det negativa med den är att det är åt helvete för dyr samt att det är extremt lite mjukvara som funkar på en MAC jämfört med en PC.

Om man har en dator där 95% av hårddisken är upptagen så blir en dator långsammare. Oavsett om det är en Mac eller en PC. Ju mer ledigt diskutrymme ju snabbare dator oavsett om det är en Mac eller en PC. Och kör man med vanlig gammal mekanisk hdd så är det viktigt att man diskfragmentera den med jämna mellanrum. Kör man däremot SDD är det VIKTIGT att man INTE diskfragmenterar den då det förkortar livslängden på en SSD.

Så oavsett hur mycket du planerar att investera i din dator - köp en PC. Då får du mest dator för pengarna. Ett alternativ är faktiskt att låta en datorbutik specialbygga en dator åt dig. Då får du en maskin med exakt de egenskaper som du önskar till nästan samma pris som motsvarande fabriksbyggda dator skulle kosta.

Jag använder en Macbook 13 tum just nu. Märker en massa konstigheter med den som jag upplever är virus. på Google Chrome så får jag upp Yahoo av någon konstig anledning när jag ska söka upp något och när jag söker efter något så får jag upp en massa onödiga rekommendationer som leder till konstiga länkar. Typ om jag ska söka efter Elgiganten så kommer det upp en massa onödiga länkar innan jag scrollar ner till de riktiga elgiganten länkarna. Sedan har jag installerat en sådan popup blocker när jag fick min mac som gör att den ska blockera allt popup virus som kommer. Dock samlar den bara alla popup fönster som den kännar att det dyker upp. Sedan så har jag en virusskydd (som jag tror att det är) vid namnet Cleanmymac. Använder den då och då och den hittar knappt något okänt i datorn när jag startar den. Annars är min mac inte så långsam som jag upplever det. Det är bara att jag märker att den får massa konstigheter i den ibland.


   
SvaraCitera