Aviseringar
Rensa alla

Indie


men för att vara seriös och namedroppa så

Another Sunny Day/Harvey Williams/Hit Parade, Beat Happening, Belle, Blueboy, Camera Obscura,Cat's Miaow,East River Pipe, Efterklang, Elliott Smith, Even As We Speak, Field Mice/Northern Picture Library/Trembling Blue Stars, Final Fantasy, Heavenly, Hidden Cameras, Josef K, Jens Lekman, Liechtenstein, Lucksmiths, My Bloody Valentine, Biff!Bang!Pow,NMH, Orange Juice, Pastels, Park Ave., Sigur Ros,Talulah Gosh, Teenage Fanclub och Yo La Tengo!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chickfactor:

men för att vara seriös och namedroppa så

Tack du förtjänar till och med ett hjärta. Här: [love] Fniss.


   
SvaraCitera

Chickfactor:

men för att vara seriös och namedroppa så

du glömde Say Hi (tidigare Say Hi to Your Mom).
albumet Discosadness kan även gå under lo-fi och är ett lysande exempel på synth-pop


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lillaräven:

du glömde Say Hi (tidigare Say Hi to Your Mom).
albumet Discosadness kan även gå under lo-fi och är ett lysande exempel på synth-pop

Lät trevligt! Thank you 🙂


   
SvaraCitera

Chickfactor:

Final Fantasy

Det är väl en spelserie?oO

Var f ö bara Sigur Ros jag kände igen av alla de där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja imna favoriter är, hästpojken, BD, the kooks, arctic monkeys, thr strokes, radiohead och håkan [love] hellström, kärlek[love]


   
SvaraCitera

ramlande:

hästpojken, BD, the kooks, arctic monkeys, thr strokes, radiohead och håkan [love] hellström, kärlek[love]

förutom radiohead. så [tired]


   
SvaraCitera

Chickfactor:

Final Fantasy

Nvm, kollade upp på wikipedia varför bandet hette så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ramlande:

hellström

Är det indie? [shake]
Sorry jag är inte insatt som sagt men.


   
SvaraCitera

Pojkar med kännslor är rätt indie vad jag vet. Har fått den bilden av dom iallafall. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EVIL_GENIUS_IS_BACK:

Var f ö bara Sigur Ros jag kände igen av alla de där

Hörde Sigur Ros för första gången nyss och det var den mest skrämmande upplevelsen jag varit med om sen jag hörde opera för första gången. Nej fyfan dom får ha sina magsmärtor för sig själva för jag tål bara inte sånt oljud.


   
SvaraCitera

Som tidigare nämnt är Indie inte en musikstil utan kan alla musikstilar kan vara Indie. Indie har snarare med framställningen av musiken att göra.

Men mitt favoritband är iallafall Modest mouse! [y]


   
SvaraCitera

1lobotomi:

Hörde Sigur Ros för första gången nyss och det var den mest skrämmande upplevelsen jag varit med om sen jag hörde opera för första gången. Nej fyfan dom får ha sina magsmärtor för sig själva för jag tål bara inte sånt oljud.

Jag tycker vissa låtar kan vara stillsamma och trevliga, men det är inget för mig precis.


   
SvaraCitera

1lobotomi:

Är det indie? [shake]
Sorry jag är inte insatt som sagt men.

nä, det är skitmusik.
tekniskt sätt är indie (som nämnt, independent) musik som har skapats och finansierats utan skivbolag. musiken är oftast gjort på grund av kärleken till musiken, inte i kommersiellt syfte.

ett exempel är The Shins första album "Oh, Inverted World" som finansierades av bandet själv (som drog på sig enorma skulder). musiken på det albumet är indie-rock.
några av låtarna på albumet uppmärksammades sen, främst "New Slang" och de fick därefter ett skivkontrakt; de slutade vara indie-rock och blev istället vanligt rock och pop. ifall musiken blev bättre eller inte är en tolkningsfråga.
då bandet numera har ett skivkontrakt kan de inte längre klassas som indie.

den mesta musik man oftast förknippar med ordet indie är kommersiell pop med influenser från indie- rocken och popen. det kan även vara band som tidigare varit indie.

åter till fenomenet Hellström (skottpeng på killen alltså). hellströms musik är inte indie, utan pop. och dålig sådan. hans klädstil har däremot tydliga kopplingar till en klädstil som många riktiga indie-nördar har. dessa är s. k. poppare (se Chickfactor).

mvh, besserwissern lillaräven [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EVIL_GENIUS_IS_BACK:

men det är inget för mig precis

Bra, då får du vara min kåmpiz [love]


   
SvaraCitera