Aviseringar
Rensa alla

Indiespel galore!


Ämnesstartare

För att fira mitt sena inköp av The Humble Indie Bundle, tänkte jag att vi borde ha en indiespeltråd på forumet (särskilt som jag inte fann någon efter en enkel sökning).

Vad man gör i denna tråd är att:
- Föra samtal och uttrycka åsikter kring indiespel man gillar, och ev. även de man inte gillar
- Tipsa om nya eller gamla spel
- ...
- Etc

A/w, först ut tänkte jag vara med en av mina favoriter:
Image
Knytt Stories, ett bedårande svensktillverkat 2D plattformsspel.
Premissen är simpel; spring, hoppa, använd redskap osv. Men trots de enkla ingredienserna har spelet en trollbindande atmosfär och på sina håll väldigt finurliga pussel.

En av de fina grejerna med Knytt Stories är att man vid nedladdning även får en level editor som låter en göra helt egna små banor. I arkivet på hemsidans forum kan man även ladda ner andra användares banor. Dessutom är skiten helt gratis.
Skaparen Nifflas släppte även en föregångare kallad enbart Knytt, men där ingår ingen level editor, för de som skulle råka blanda ihop grejerna.

Så, ös på med spel gott folk!


   
Citera
Ämnesetiketter
Zsasz

Cave Story (Doukutsu Monogatari)

Image

Image

Ett plattforms-spel i 2D med sjukt bra story samt riktigt bra spelkänsla..
Det kan laddas ner här..

Apprentice spelen

Image

Image

Peka-och-klicka spel i 2D om en magiker i träning, Bra design och bra spelkänsla..

Kan laddas ner här

Trilby spelen

Image

Image

5 Days A Stranger, 7 Days A Skeptic, Trilby's Notes, 6 Days A Sacrifice.. (I ordning)
Fyra spel i samma serie som handlar om mästertjuven Trilby och hans äventyr som is stort sätt alltid kantas med mord och blod..

Kan laddas ner här

Submachine serien

8 spel (6st igentigen, 2st "sido-quests"), Flash Peka och klicka-spel
med snygg design och massor av kluriga pussel..

Kan spelas här

The Underside

Image

Image

Ett spel liknande Cave Story, bra design, bra spelkänsla..

Kan laddas ner här

Infinity String

Image

Image

Peka och klicka spel i klassisk stil med bra story, fin spelkänsla..

kan laddas ner här

Aveyond

Image

Image

RPG i 2D som påminner en om klassikerna, bra story, bra musik och bra design..

Kan laddas ner här

...
Listan börjar bli lång, jag avslutar här och lägger till fler senare om någon är intresserad..


   
SvaraCitera

[love][love][love][love][love][love][love]

Ska absolut kolla igenom dessa vid ett senare tillfälle


   
SvaraCitera
Åtta

Sleep is Death

Image

Ett mycket underligt spel. Man måste kolla hemsidan för att förstå vad det är och hur det fungerar.

Som en bonus så får man själv välja sitt pris (min $1.75).


   
SvaraCitera

Infinity: TQFE


   
SvaraCitera
Åtta

Lite smått OT, vad konstituerar egentligen ett indiespel? Är det helt enkelt ett spel som inte publiceras av något stort företag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hurra! Trilby!

Åtta:

Är det helt enkelt ett spel som inte publiceras av något stort företag?

Skulle nog vilja påstå att det pretty much sums it up [cute]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Åtta

Miceparade:

Skulle nog vilja påstå att det pretty much sums it up

Ah. Heh, i så fall tänker jag härmed titulera mig indiespelutvecklare (att jag ligger på en amatörnivå behöver vi inte nämna [blush]).


   
SvaraCitera

Barkle​​y, Shut Up and Jam: Gaiden, Chapter 1 of the Hoopz Barkley SaGa

The Great B-Ball Purge of 2041, a day so painful to some that it is referred to only as the "B-Ballnacht". Thousands upon thousands of the world's greatest ballers were massacred in a swath of violence and sports bigotry as the game was outlawed worldwide. The reason: the Chaos Dunk, a jam so powerful its mere existence threatens the balance of chaos and order. Among the few ballers and fans that survived the basketball genocide was Charles Barkley, the man capable of performing the "Verboten Jam"...

Image

Ja, det är lika underbart som det låter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

titulera mig

Ooh! Jag med 😀 Har du något som ligger uppe på nätet och är tillgängligt att spela? C:

Fejlarn:

quelsolaar

Ja, tänkte också tipsa om detta!
Love ser väldigt intressant ut, har ännu inte hunnit testa, men jag blir alldeles... alldeles, av trailern. Om inte annat så på grund av den fluffiga grafiska stilen.[blush]
Image


   
SvaraCitera
Åtta

Miceparade:

Ooh! Jag med 😀

Nice! Har sett en del coola grejer från gruppen.

Miceparade:

Har du något som ligger uppe på nätet och är tillgängligt att spela? C:

Mja, eventuellt. Dock ingenting speciellt banbrytande.

http://github.com/Nevon

Där ser du mina publika repos. Utav dem så är det endast Oh Snap, Aliens! som är spelbart. Sedan har jag även gjort ett litet spel tillsammans med en bekant. Ett större projekt som jag varit involverad i tillsammans med ett gäng andra är Subterranean. Det har dock mer eller mindre gått och dött. [sad]

Nu under helgen så gjorde jag en liten Minesweeper-klon.

Alla utom Subterranean kräver att man har Löve 0.6.2 installerat. Subterranean kräver Python och Pygame, om jag inte missminner mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Har sett en del

Oh oj [blush] NGC eller?

Åtta:

Mja, eventuellt.

Det ser väldigt hälsosamt ut iaf, jag blir glad [y]
Återkommer eventuellt när jag provspelat.

Ett annat spel jag tycker förtjänar en ganska självklar plats i tråden är
Blueberry Garden. Ett oerhört stämingsfullt utforsknings- och pusselspel.
It does make more sense than it seems to [cute]

Finns tillgängligt på Steam.


   
SvaraCitera

Åtta:

(att jag ligger på en amatörnivå behöver vi inte nämna [blush]).

Extremt få indieutvecklare tjänar mer än kaffepengar på det de gör och bara en bråkdel av dem har lyxen att kunna leva på sina spel, så du är i gott sällskap.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Zsasz:

RPG i 2D som påminner en om klassikerna, bra story, bra musik och bra design..

Det ser sjukt mysigt ut, men min elitistiska sida totalförbjuder mig att spendera 160 spänn på någonting som är skapar i RPG Maker.

Zsasz:

Kan laddas ner här

Gratisnedladdningen är ett demo, förmodar jag?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Åtta:

Ett mycket underligt spel. Man måste kolla hemsidan för att förstå vad det är och hur det fungerar.

Ett DM-kit för en spelare och en DM? Om jag inte helt missuppfattat det hela, så förstår jag verkligen inte varför folk tycker att det är "ZOMG FRAMTIDEN" - folk har gjort sånt hur länge som helst.

Image


   
SvaraCitera
Åtta

Miceparade:

NGC eller?

Njae, tänkte mest på Norrsken. Gillar konceptkonsten hårt.

Gentlernen:

Ett DM-kit för en spelare och en DM?

I princip, ja. Men DET ÄR GRAFISKT LIXX! [blush]

Gentlernen:

så du är i gott sällskap.

Har inga illusioner om att kunna leva på mina spel, eller ens tjäna några pengar ö.h.t. Däremot skulle jag gärna öka mina kunskaper så att jag kan göra coolare saker än space shooters och minesweeper. Jag borde skrika åt Kalle att han ska sparka igång Subterranean igen (var du med på ett hörn?). Jag lärde mig mycket utav det.


   
SvaraCitera