Aviseringar
Rensa alla

Industriella revolutionen


Ämnesstartare

Själva begreppet ”industriella revolutionen” är ett etablerat begrepp som används överallt. Men är det verkligen ett rättvisande begrepp? Kan vi jämföra den industriella revolutionen med den franska revolutionen? Finns det andra begrepp eller benämningar som passar bättre?
Nationalencyklopedin definierar ordet ”revolution” såhär: ”revolution är en snabb och genomgripande förändring då något nytt skapas.”

Det jag vill veta är om den industriella revolutionen verkligen var en revolution, eller bara en ”vanlig” förändring av samhället.


   
Citera

Industriella revolutionen hände över en natt, klart som fan att det är en revolution!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad var det med den samhällsförändringen som var så ”genomgripande” att ordet revolution är användbart?


   
SvaraCitera

broesbefore:

Vad var det med den samhällsförändringen som var så ”genomgripande” att ordet revolution är användbart?

jag vet inte, men jag tycker att gå från bondesamhälle till kapitalism, massproduktion, total omfördelning av den geografiska spridningen av befolkningen, dvs. större stadsbildningar och allt som detta medförde är en ganska genomgripande samhällsförändring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gör din egen läxa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan man jämföra industriella revolutionen med franska, amerikanska eller andra revolutioner förutom att det hände över en natt?

Det är väl bra att det hände över en natt men förr eller senare så skulle det hända även om det skulle ta 100 år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Gör din egen läxa.

Vad får dig att tro att det är en läxa? Man kan undra du vet? Eller så är du bara dum i huvudet.


   
SvaraCitera

industriell revolution - postindustriell evolution


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

industriell revolution - postindustriell evolution

vilka snackar du om nu & vad menar du med postindustriell?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

broesbefore:

Vad får dig att tro att det är en läxa? Man kan undra du vet? Eller så är du bara dum i huvudet.

Ska du lukta på glöggen, pojke?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

broesbefore:

Vad får dig att tro att det är en läxa? Man kan undra du vet? Eller så är du bara dum i huvudet.

För att det är typiska frågor som brukar komma upp som skoluppgifter.

broesbefore:

Kan man jämföra industriella revolutionen med franska, amerikanska eller andra revolutioner förutom att det hände över en natt?

Ja.

Tips: Jag har skrivit om exakt detta i tidigare trådar, se så, sök and you shall find.


   
SvaraCitera

broesbefore:

vilka snackar du om nu & vad menar du med postindustriell?

lekte med ord, bara. vissa kallar det samhälle vi lever i nu för det postindustriella samhället, dvs. efter det industriella samhället. man menar att fokus flyttats från industrin till tjänstesektorn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

- postindustriell evolution

eurocentristisk konstruktion. skulle tro att fler jobbar inom industrin än någonsin tidigare trots hysteriskt ökad produktivitet...


   
SvaraCitera

kosjka:

eurocentristisk konstruktion. skulle tro att fler jobbar inom industrin än någonsin tidigare trots hysteriskt ökad produktivitet...

ja, jag med. fast i de regioner där produktiviteten är som högst är inte samhället postindustriellt. vattentätt resonemang.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

broesbefore:

Det jag vill veta är om den industriella revolutionen verkligen var en revolution, eller bara en ”vanlig” förändring av samhället.

Jag tycker definitivt att det var fråga om en revolution. Det var ingen gradvis förändring utan ett explosivt språng. Dessutom innebar den industriella revolutionen en revolutionär omdaning av hela samhället, ingenting blev längre sig likt.


   
SvaraCitera