Aviseringar
Rensa alla

infekterad mac :/


Ämnesstartare

Jag misstänker att min mac dator har virus eftersom jag får upp massa ads annonser såfort jag öppnar youtube Facebook osv. Jag har även kollat in många videos på youtube på hur man tar bort såna här ads virus men ingenting hjälper. Alltså har laddat ner massa program som ccleaner antivirus osv men ingenting har hjälp. Någon som kan hjälpa med det här eftersom det börjat bli irriterande. Jag har även tagit bort program som jag misstänker har fått virus med sig från början.


   
Citera
time
 time

Kan du ta en screenshot på hur adsen ser ut? 

Det är högst antagligen något program du har installerat som bråkar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du får upp massa annonser på skärmen så kör Malwarebytes som finns att hämta i gratisversion på:
https://www.malwarebytes.com

Installera gärna också något STOP ADWARE & POP-UP ADS program. Känner tyvärr inte till Mac men sök på Google efter det mest effektivaste!

Det du nämner är inte "virus" utan mer en massa klart irriterande annonser och pop-ups som man själv får installera mjukvara för att dessa annonser inte ska dyka upp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

...forts på mitt inlägg ovan...

Fick se att det var du som köpte en ny Mac laptop i förra veckan fast jag rådde dig att köpa en PC laptop. Men skit samma. Glad

När man köper en ny dator idag så oftast ligger det en massa skitprogram förinstallerade i datorn. En massa skitprogram som man gör bäst i att OMGÅENDE AVINSTALLERA!!!
De här programmen (programtillverkarna) köper in sig hos datortillverkaren dvs dessa programtillverkare BETALAR datortillverkaren för att de ska få lägga in sina program i den nya fabriksbyggda datorn. Anledning? För att få ner priset på den nya datorn. 

Nu vet jag inte vad det finns för avinstallationsprogram i Mac men i PC kör jag REVO UNINSTALLER PRO som är ett superprogram som tar bort rubbet av hela den ej önskvärda mjukvaran. 
Det kan ta upp till en dag att sitta och avinstallera allt jävla skit som är förinstallerat i datorn. Arg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:
...forts på mitt inlägg ovan...

Fick se att det var du som köpte en ny Mac laptop i förra veckan fast jag rådde dig att köpa en PC laptop. Men skit samma. Glad

När man köper en ny dator idag så oftast ligger det en massa skitprogram förinstallerade i datorn. En massa skitprogram som man gör bäst i att OMGÅENDE AVINSTALLERA!!!
De här programmen (programtillverkarna) köper in sig hos datortillverkaren dvs dessa programtillverkare BETALAR datortillverkaren för att de ska få lägga in sina program i den nya fabriksbyggda datorn. Anledning? För att få ner priset på den nya datorn. 

Nu vet jag inte vad det finns för avinstallationsprogram i Mac men i PC kör jag REVO UNINSTALLER PRO som är ett superprogram som tar bort rubbet av hela den ej önskvärda mjukvaran. 
Det kan ta upp till en dag att sitta och avinstallera allt jävla skit som är förinstallerat i datorn. Arg

har testat malwarebytes programmet också men det hjälpte ingenting där händer. det stog att den saknar behörighet att användas om jag minns rätt. sen dök det upp dedär som vanligt att ”du bör köpa dig fulla versionen för att programet ska fungera komplett. någon ide här?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Kan du ta en screenshot på hur adsen ser ut? 

Det är högst antagligen något program du har installerat som bråkar.

vart ska jag skicka screenshotsen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

läste "infekterad mat"
ät inte infekterad mat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Jung:
läste "infekterad mat"
ät inte infekterad mat

infekterad mac (dator)


   
SvaraCitera
time
 time

vincebruh:

vart ska jag skicka screenshotsen?

Här tänkte jag? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vincebruh:

har testat malwarebytes programmet också men det hjälpte ingenting där händer. det stog att den saknar behörighet att användas om jag minns rätt. sen dök det upp dedär som vanligt att ”du bör köpa dig fulla versionen för att programet ska fungera komplett. någon ide här?

Jag vet inte vad du tankat ner för version och installerat men rätt version för Mac har du här:
https://www.malwarebytes.com/mac/

Välj FREE DOWNLOAD

Den enda skillnaden mellan gratisversionen och betalversionen är att gratisversionen inte skyddar i realtid utan du får själv manuellt starta igång programmet varje gång du vill köra igenom datorn. Samt att i gratisversionen får du manuellt kolla om det finns gratis uppdateringar. I betalversionen kollar mjukvaran själv om det finns uppdateringar och installerar dessa automatiskt.

När du tankar ner gratisversionen så får du Premiumversionen gratis i 14 dagar, sedan ändras den automatiskt till gratisversionen om du inte betalar.

OBS! att när du installerar ett program så måste du installera mjukvaran som administratör. Och detta gäller alla program/mjukvara - Mac som PC!

vincebruh: vart ska jag skicka screenshotsen?

Välj Infoga bild > Uppladdning > Bläddra

JPG eller PNG.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Här tänkte jag? 

kan jag skicka det i pm eftersom att det är konstigt o bara ta en random bild på skärmen och sätta det i en tråd 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Jag vet inte vad du tankat ner för version och installerat men rätt version för Mac har du här:
https://www.malwarebytes.com/mac/

Välj FREE DOWNLOAD

Den enda skillnaden mellan gratisversionen och betalversionen är att gratisversionen inte skyddar i realtid utan du får själv manuellt starta igång programmet varje gång du vill köra igenom datorn. Samt att i gratisversionen får du manuellt kolla om det finns gratis uppdateringar. I betalversionen kollar mjukvaran själv om det finns uppdateringar och installerar dessa automatiskt.

När du tankar ner gratisversionen så får du Premiumversionen gratis i 14 dagar, sedan ändras den automatiskt till gratisversionen om du inte betalar.

OBS! att när du installerar ett program så måste du installera mjukvaran som administratör. Och detta gäller alla program/mjukvara - Mac som PC!

Välj Infoga bild > Uppladdning > Bläddra

JPG eller PNG.

har ett till problem också gällande macdatorn. såfort jag startar macen och liksom bara surfar på webben och Spotify så blir hela maskinen riktigt varm. har gjort lite research på webben också om detta och fick lite svar på att det kan vara pga den senaste Spotify uppdateringen men är inte helt säkert på detta eftersom detta var ett problem som mest hade med Iphone 8 o göra. Men jag misstänker att det har med Spotify att göra också. Annars är det något annat som gör så att hela maskinen blir varm. något råd här?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vincebruh: såfort jag startar macen och liksom bara surfar på webben och Spotify så blir hela maskinen riktigt varm. har gjort lite research på webben också om detta och fick lite svar på att det kan vara pga den senaste Spotify uppdateringen men är inte helt säkert på detta eftersom detta var ett problem som mest hade med Iphone 8 o göra. Men jag misstänker att det har med Spotify att göra också. Annars är det något annat som gör så att hela maskinen blir varm. något råd här?

Att en dator INTE skulle bli varm när den får arbeta... processor, minnen och hdd... skulle vara extremt konstigt. ALLA datorer blir varma - stationära, laptops som paddor. Skillnaden mellan en stationär dator och en laptop är att i en stationär dator finns det så mycket mer utrymme att sätta i kraftiga fläktar som kyler komponenterna samt att det finns betydligt mer fritt cirkulerande luft i en stationär dator än vad det finns i en laptop som är väldigt kompakt konstruerad.

Vad beträffar processorn så slår datorn av när processorn blir för varm. Hdd är däremot lite mer kritiskt med. Åtminstone de äldre mekaniska hdd som inte klarade en högre temp än lite dryga 60 grader.

För höga temperaturer är för övrigt den största anledningen till att datorer går sönder idag. Det är därför det är så viktigt att vid jämna mellanrum öppna datorn och blåsa ren den från damm.

Spotify har inget att göra med att datorn blir varm utan att datorn blir varm är fullt normalt. Se bara till att luft kan cirkulera fritt runt hela datorn. Att ha datorn i knät eller på magen om du ligger i sängen AVRÅDES!!!


   
SvaraCitera
Cobrak

Porrsurfat för mycket eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Att en dator INTE skulle bli varm när den får arbeta... processor, minnen och hdd... skulle vara extremt konstigt. ALLA datorer blir varma - stationära, laptops som paddor. Skillnaden mellan en stationär dator och en laptop är att i en stationär dator finns det så mycket mer utrymme att sätta i kraftiga fläktar som kyler komponenterna samt att det finns betydligt mer fritt cirkulerande luft i en stationär dator än vad det finns i en laptop som är väldigt kompakt konstruerad.

Vad beträffar processorn så slår datorn av när processorn blir för varm. Hdd är däremot lite mer kritiskt med. Åtminstone de äldre mekaniska hdd som inte klarade en högre temp än lite dryga 60 grader.

För höga temperaturer är för övrigt den största anledningen till att datorer går sönder idag. Det är därför det är så viktigt att vid jämna mellanrum öppna datorn och blåsa ren den från damm.

Spotify har inget att göra med att datorn blir varm utan att datorn blir varm är fullt normalt. Se bara till att luft kan cirkulera fritt runt hela datorn. Att ha datorn i knät eller på magen om du ligger i sängen AVRÅDES!!!

har löst problemet med datorn nu hehe 😛


   
SvaraCitera