Aviseringar
Rensa alla

info.se


Kviq
 Kviq
Ämnesstartare

Behöver en hemsida till marknadsföring och kontaktställe till mitt företag, någon som vet om info.se är bra?

eller någon annan, om man då inte har råd/ork att skaffa egen .se-domän? och dessutom, någon som har ett gott hum om hur man sedan redigerar sidan på ett vettigt sätt? (bilder/text och allt annat sånt) [smile]


   
Citera
Åtta

Kviq:

om man då inte har råd/ork att skaffa egen .se-domän?

En egen domän kostar ungefär 150 kronor om år (ännu billigare om man har t.ex. en .com-domän).

Kviq:

någon som har ett gott hum om hur man sedan redigerar sidan på ett vettigt sätt?

Först måste du ju skaffa dig hosting. Om du inte är så noga med uptime, kundservice, snabb åtkomsttid och dylikt så finns hosting från one.com för 12 kronor i månaden. När du väl skaffat dig hosting så är det bara att peka domänen till din hosts namnservrar och sedan lägga upp ditt material via ssh, ftp eller webhotellets webbaserade lösning. Hur du redigerar materialet har ingen större betydelse. För text fungerar notepad. Bilder redigeras med fördel med The Gimp eller annat bildbehandlingsprogram.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq
Ämnesstartare

Åtta:

En egen domän kostar ungefär 150 kronor om år (ännu billigare om man har t.ex. en .com-domän).

orken ligger i att jag inte pallar med en hemsida från scratch. det har jag inte tid med.

Åtta:

För text fungerar notepad. Bilder redigeras med fördel med The Gimp eller annat bildbehandlingsprogram.

ah, inte redigera filerna, utan mer redigera hemsidan. alltså fixa att den är snygg och så, och uppdaterad.

thnx anyway 🙂


   
SvaraCitera
Åtta

Kviq:

orken ligger i att jag inte pallar med en hemsida från scratch. det har jag inte tid med.

Då är det inte en domän du är ute efter, utan någon sorts färdigbyggd och hostad sida. Det bästa vore väl om du kunde skaffa hosting och domän, och sedan betala någon för att sätta upp valfritt CMS åt dig (vet inte vad du är ute efter för sorts sida, men tänk typ Wordpress, CakeCMS eller nåt).

Men om du nöjer dig med en pissig sida med halvful design och extremt begränsad åtkomst så fungerar kanske freewebs.


   
SvaraCitera

Kviq:

inte har råd/ork att skaffa egen .se-domän?

Image

Kviq:

orken ligger i att jag inte pallar med en hemsida från scratch. det har jag inte tid med.

Då kan du glömma hela idén med en websida överhuvudtaget. Hur seriöst tror du ditt företag framstår om du har någon sorts autogenererat geocitiesskräp som bara funkar med Internet Explorer 5?

Isåfall är det smartare att helt enkelt köpa en webbsida. Det finns hur många tonåringar som helst som mer än gärna skulle göra jobbet åt dig för en tusenlapp. Visst är dessa tonåringar tröga, okunniga och kommer att producera en skitsida, men det kommer fortfarande att vara ljusår bättre än nåt geocitiesskräp.


   
SvaraCitera
Åtta

Gentlernen:

geocitiesskräp

Geocities har tyvärr försvunnit från internetet. [sad] Blinkande gifs och dunkade midi-filer kommer aldrig mer att kännas som de en gång gjorde.


   
SvaraCitera

Åtta:

dunkade midi-filer

Midifiler innehåller bara information inga ljud.


   
SvaraCitera

Åtta:

Geocities har tyvärr försvunnit från internetet. [sad] Blinkande gifs och dunkade midi-filer kommer aldrig mer att kännas som de en gång gjorde.

Geocities lever kvar som begrepp, även om dett faktiska Geocities inte längre är med oss. 26/10 NEVAR FORGET!


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq
Ämnesstartare

Gentlernen:

Hur seriöst

hur seriöst det är hör inte hit. vem har sagt att det är ett seriöst företag? och vem har sagt att de inte kan vara välgjorda bara för att det inte är en egen .se/.com -domän?

Gentlernen:

producera en skitsida

det klarar jag bra på egen hand.


   
SvaraCitera

Kviq:

hur seriöst det är hör inte hit. vem har sagt att det är ett seriöst företag?

Om det inte är seriöst är det rätt poänglöst att fråga om bra hosting, eller hur? Googla "free web hosting" och kör på första resultatet.

Kviq:

och vem har sagt att de inte kan vara välgjorda bara för att det inte är en egen .se/.com -domän?

Sidor kan vara väldigt välgjorda utan en egen domän, dock ser det synnerligen oseriöst ut att ha sin webbplats på myspace.com/MittSerioesaFoeretag eller freewebs.com/users/MittSerioesaFoeretag och du sade uttryckligen att du planerade att använda någon sorts website builder för att skapa sidan. Ergo, din webbsida kommer snarare att skrämma bort potentiella kunder än marknadsföra dig till dem.

Kviq:

det klarar jag bra på egen hand.

Det finns skitsidor, och sen finns det skitsidor. Eller ja, det finns snarare en hel hierarki av demoner i webbhelvetet. En hierarki som ser ut någonting i stil med (i ordning från bäst till sämst användarupplevelse:)

1. Avancerat, tydligt, följer webbstandarder
2. Avancerat och tydligt men fulhackat
3. Tydligt, följer webbstandarder
4. Tydligt men fulhackat
5. Rotfyllning, vinterkräksjuka
6. Avancerat men inkonsistent, buggigt och fulhackat
7. Rörigt, buggigt och fulhackat
8. Rektalcancer, AIDS
9. Retarderade, oanvändbara flashsajter
10. ​Valfri sida producerad av en website builder
11. OH GOD WHAT IS THIS I DONT EVEN

För någon tusenlapp kan du få någonting ur kategorierna 7-9, medan någon som använder en site builder och/eller inte har den ringaste aning om vad de gör oundvikligen kommer att producera någonting i stil med 10 eller 11.

Om du bedriver ett seriöst företag och nå ut till dina kunder via nätet får du helt enkelt lägga ut pengar på det. Bättre att investera i något som drar in kunder än att spara pengar på att skrämma bort dem.


   
SvaraCitera
Mario

Gentlernen:

1. Avancerat, tydligt, följer webbstandarder
2. Avancerat och tydligt men fulhackat
3. Tydligt, följer webbstandarder
4. Tydligt men fulhackat
5. Rotfyllning, vinterkräksjuka
6. Avancerat men inkonsistent, buggigt och fulhackat
7. Rörigt, buggigt och fulhackat
8. Rektalcancer, AIDS
9. Retarderade, oanvändbara flashsajter
10. ​Valfri sida producerad av en website builder
11. OH GOD WHAT IS THIS I DONT EVEN

*sparar lista*

Dock tycker jag att du överdriver en aning. En hemsida är faktiskt inte särskilt viktig för de flesta nystartade företag. Viktigare är att ha en fungerande e-postadress (gärna en snygg sådan!). Skaffa därfr ett webbhotell med e-postmöjligheter. De kan även hjälpa dig att köpa in ett eget domännamn.

Smäll sedan upp en enkel kontaktsida bara. Detta kan du göra med Wordpress om du vill, och då får du möjlighet till många färdiga teman (då får du också en blogg "på köpet").

Dold text: Wordpress är också ett fulhack


   
SvaraCitera

Mario:

Dock tycker jag att du överdriver en aning. En hemsida är faktiskt inte särskilt viktig för de flesta nystartade företag.

Sant, men ska man ha en känns det ganska viktigt att den ger ett bra intryck.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Då kan du glömma hela idén med en websida överhuvudtaget. Hur seriöst tror du ditt företag framstår om du har någon sorts autogenererat geocitiesskräp som bara funkar med Internet Explorer 5?

Tvivlar på att det är ett riktigt företag, snarare ett UF-företag vilket räknas som hobbyverksamhet juridiskt.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq
Ämnesstartare

Gentlernen:

kör på första resultatet.

jag sökte en lättanvänd sida, det var det som hela den här tråden gick ut på. någon sida som folk tycker är bra utan überlångt namn. vet du nån bra?


   
SvaraCitera

Kviq:

vet du nån bra?

Loopia är bra på domänregistrering, Binero är prisvärda beträffande hosting (och jag förmodar att man då lika gärna kan registrera domänen med dem också, så blir det enklare.) Om du absolut är för sniken för att betala 14 kronor i månaden för domän och 70 kronor i månaden för hosting så är svaret nej, det finns inget bra i den kategorin. Man får vad man betalar för.


   
SvaraCitera