Aviseringar
Rensa alla

Inför privat sjukvård!


Ämnesstartare

Capelon:

I Usa så har ett antal läkarmotagningar infört fasta avgifter vilket har visat sig vara effektivt och gjort så att dom motagningarna fått fler kunder vilket gjort att dom har sänkt priserna vilket har gynnat individen.

Capelon:

Fasta avgifter är mer effektiva vilket gynnar företagen. Priskrig gynnar också företagen och individerna genom att konkurrens ger mer vinst och bidrar till prisänkningar.

Nu är jag inte alls med. Jag tyckte att du skrev att man skulle betala när man kom in eller skrevs ut. Jag anser att en fast avgift är bra.. precis om den nuvarande i USA. Sjukförsäkringen i USA är en fast avgift. Antingen heltäckande, eller first $100 eller first $500 etc.

Capelon:

vad jag gör med den.

Vad du gör med den, nej. Men hur den mår, jo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Nu är jag inte alls med. Jag tyckte att du skrev att man skulle betala när man kom in eller skrevs ut. Jag anser att en fast avgift är bra.. precis om den nuvarande i USA. Sjukförsäkringen i USA är en fast avgift. Antingen heltäckande, eller first $100 eller first $500 etc.

Det jag menar är att man betalar cash direkt när man kommer in eller lämmnar sjukhuset i fast avgift. Man ska också vara med att i USA så har försäkringsföretagen inte en aning om hur varje sak kostar och vad utgifterna ligger på utan dom sätter uppsina priser i vad dom tror ligger på det. Det man skall göra är att se till att sjukhusen får mer koll på sin ekonomi och hur mycket varje vara och saker kostar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capelon:

Det jag menar är att man betalar cash direkt när man kommer in eller lämmnar sjukhuset i fast avgift.

Ser ändå inte hur detta kan gynna företagen(sjukhusen), speciellt inte om det blir priskrig. Då kommer det missgynna båda parter. En fast årlig avgift oavsett om man utnyttjar den eller inte gynnar både företagen och privatpersonerna. Kanske man skulle skippa försäkringsbolagen och låta sjukhusen sätta denna fasta avgift själva.

Capelon:

Det man skall göra är att se till att sjukhusen får mer koll på sin ekonomi och hur mycket varje vara och saker kostar.

Sjukvård ÄR dyrt. Sen räknas ju livsvanor och gamla sjukdomar in i försäkringen där. Precis om när man väljer en fast tandläkare-försäkring här i Sverige. Ju sämre tänder/hälsa man har desto dyrare blir det, desto yngre man är och desto sportigare bil man köper desto högre försäkringskostnad. Adverse selection helt enkelt!


   
SvaraCitera

Capelon:

Det är dags att vi låter individen själv få bestämma över sin egen kropp.

okej, men hur gör vi då när de som har dåligt med pengar blir riktigt sjuka? ska de få "klara sig själva" bara?


   
SvaraCitera

när det blir ett vinstintresse i sjukvård... då är vi illa ute. PUNKT


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inför privat kungahus


   
SvaraCitera

Capelon:

Ett system skulle kunna vara liknanade det i USA.

För det funkar ju så himla bra för dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capelon:

Sveriges sjukvård är en ren katatstrof

Håller med.

Capelon:

Ett system skulle kunna vara liknanade det i USA. Som också har visat sig vara det bästa i världen där både individen och marknaden tjänar på det.

Förutom det faktum att drygt 50 miljoner (eller hur det nu var) inte har råd med en sjukförsäkring, sedan sjukbolagens oändliga scammande med utebliven försäkring när det väl händer att man åker in på sjukhuset.

Capelon:

För statliga system är ineffektiva det är ren fakta. Staten kan inte hellt enkelt sköta sjukvården längre. Det är dags att vi låter individen själv få bestämma över sin egen kropp.

I fallet sverige så har det hejjats på från många röster i samhället om att vi ska införa en privat sjukvård pga att den statliga inkompetensen. något som man dock inte betänker är att våran svenska välfärd har monterats nästan konstant sedan mitten av 90-talet när Tjockgöran tillträdde som statsminister och beslutade att "göra bukt" med sveriges utlandskulder och skar ner på den offentliga sektorn. Om man jämför sedan 1993 så har vi exempelvis 1/3 av våra sjuksängar kvar, personalen har reducerats. resurserna minskar helt enkelt.

Enligt mig hade detta kunnat lösas mycket enkelt, stryp importern av analfabeta Somalier, Irakier och annat pack (Som slukar oändligt med resurser) och ge den till den till det välförtjänta svenska folket!

Capelon:

Privat sjukvård har också visat sig vara mer effektiv än den staliga ,både snabbare och 100 gånger bättre en den staliga. Vem som helst kan komma och gå när dom vill.
90 % utav forskning som har gjorts kommer ifrån företag inte staten.

Sedan så tänker du dig inte att denna sjukvård är avsevärt mycket dyrare än den statliga, folk kan inte gå ut och in såvida dom inte sitter på tillräckligt med pengar, man kan ju betänka sig om det är ett sådant samhälle vi vill leva i, där folk kan sticka in och få sin vård medan andra uteblir och drar på sig enorma åkommer. vidare finns det forskning gjord av Micheal moore som påvisar att man tjänar på det i längden med statlig sjukvård och därmed kunna garantera att hålla sin befolkning frisk.

Här är ett Debattklipp på Youtube angående filmen Sicko


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capelon:

Varför ska just då individen få lida för att han/hon inte får ha rätten över att bestämma över sin egen sjukvård och sin egen kropp.

Om individen inte har råd med den sjukvård denne behöver då?


   
SvaraCitera

Sming:

stryp importern av analfabeta Somalier, Irakier och annat pack (Som slukar oändligt med resurser) och ge den till den till det välförtjänta svenska folket!

[rolleyes][love]


   
SvaraCitera

Capelon:

Ett system skulle kunna vara liknanade det i USA. Som också har visat sig vara det bästa i världen där både individen och marknaden tjänar på det.

Say what?
Ja. Det är skitbra. De som inte har råd att betala för sin vård dör eller blir skuldsatta för resten av livet? Vackert.


   
SvaraCitera

Capelon:

ag blir så himla less på det här landet. Sveriges sjukvård är en ren katatstrof och bidrar bara till att vi förlorar på det i längden.

Jämfört med vad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är frågan huruvida staten eller företagen ska "bestämma över våra kroppar"?

i usa är ett stort problem att de som har privat sjukvård anser sig ha rätt att alltid få MRI typ; saker som kostar extremt mycket för att de är täckta av försäkring, och även att de inte tar ansvar för sin hälsa; vilket har gjort att den vård de får är mycket dyrare än den behöver vara. rekommenderar alla att lyssna på stuff you should know's serie om sjukvårdsreformen @ http://www.howstuffworks.com/podcasts/stuff-you-should-know.rss


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Jämfört med vad?

Jämfört med hur det var för 20 år sedan innan sossarna sabbade sjukvården och äldreomsorgen.


   
SvaraCitera

Capelon:

Fast privata är mer effektiva ger bättre och snabbare vård.

Gäller verkligen inte det sjukhuset... Vet du om att du generaliserar sjukt mycket?[rolleyes]


   
SvaraCitera