Aviseringar
Rensa alla

Införa värnplikt


Ämnesstartare

Det förs på tal om att införa värnplikt. 7/10 är för allmän värnplikt, enligt Aftonbladet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22064773.ab

http://www.expressen.se/nyheter/wallstrom-valkomnar-aterinford-varnplikt/

Är du för, eller emot, allmän värnplikt?

Om varför inte, varför är du inte det? Om varför du är det, varför är du det?

Skulle du själv tänka dig att göra lumpen?


   
Citera

Armagedon: Är du för, eller emot, allmän värnplikt?

För!

Armagedon: Om varför inte, varför är du då inte det? Om varför du är det, varför är du det?

Bra för demokratin. Bra för försvaret. Bra för gemenskapen. Bra för ungdomar.
En enorm investering i framtida generationer helt enkelt.

Armagedon: Skulle du själv tänka dig att göra lumpen?

Bara om jag måste.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Personligen tycker jag att alla ska få välja själva.
Och ska det vara allmän värnplikt, att det då ska gälla alla oavsett kön.


   
SvaraCitera

jaaaa, jättebraaa. ut i skogen med allihopa å se till att pina dem riktigt ordentligt


   
SvaraCitera

Ja, det kan vara bra om Sverige ä berädda om det skulle hända något. Tycker dock att alla ska göra den isådanafall å inte bara pojkar!!


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

karaktärsbyggande och samhällsnyttigt. givetvis är de bra.


   
SvaraCitera

Sedan ska det naturligtvis inte innehålla någon slags pennalism eller liknande. Det är istället viktigt att det genomsyras av viktiga värderingar, som respekt för varandra, för nationen, solidaritet mot svaga i samhället och så vidare.

Sedan bör det också finns möjlighet för andra typer värnplikt inom andra verksamheter för de som inte vill eller kan utbilda sig inom försvaret. Som exempelvis inom välfärden eller liknande.


   
SvaraCitera

Armagedon: Och ska det vara allmän värnplikt, att det då ska gälla alla oavsett kön.

adaq:
Ja, det kan vara bra om Sverige ä berädda om det skulle hända något. Tycker dock att alla ska göra den isådanafall å inte bara pojkar!!

Kvinnor ska föda barn särskilt vid krig. Det är kontraproduktivt  när en kvinna kan föda minst 3 soldater under sin livstid. 


   
SvaraCitera
sluk
 sluk

Armagedon: Skulle du själv tänka dig att göra lumpen?

Självklart!! Utan tvekan.


   
SvaraCitera

Nej, man bör få välja om man vill sälja sitt liv för att bli en mördare eller ej


   
SvaraCitera

Jag skulle aldrig strida för en nation. Världen är full av nationer men jag har bara ett liv.


   
SvaraCitera
reben

nej 


   
SvaraCitera

Nai


   
SvaraCitera

Armagedon: Är du för, eller emot, allmän värnplikt?

För. Vill dock se att det ska gälla för båda könen i så fall, och gärna att det finns civiltjänst/vapenfri tjänst som alternativ.

Armagedon: Om varför inte, varför är du inte det? Om varför du är det, varför är du det?

Ger mer manskap åt vårt underbemannade försvar, bra för gemenskapen och ger viktiga erfarenheter för livet.

Armagedon: Skulle du själv tänka dig att göra lumpen?

Definitivt.


   
SvaraCitera

aristoteles:
Jag skulle aldrig strida för en nation. Världen är full av nationer men jag har bara ett liv.

tung bror


   
SvaraCitera