Aviseringar
Rensa alla

information om hur man kan skydda sig mot våld


Ämnesstartare

Vad tycker ni om sån information?


   
Citera

Alltid bra att veta hur man skyddar sig mot exempelvis strypgrepp bakifrån. Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skuldbelägga offret så klart, allting kan hindras om man agerar rätt. 🙂


   
SvaraCitera

kakakaka: Skuldbelägga offret så klart, allting kan hindras om man agerar rätt. 🙂

Är det din gimmick på UM att alltid överdriva om allting?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bertrimmarpåstjärt:

Är det din gimmick på UM att alltid överdriva om allting?

aa brukare kränka dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej man ska aldrig ha någon information om hur man skyddar sig från något över huvud taget. Det är ju alltid förövarens fel! Inte mitt ansvar att anpassa mitt beteende. Till exempel när jag går hemifrån så vägrar jag låsa dörren. Om någon då bryter sig in i hos mig och snor mina saker så är det ju inte mitt fel! Att påstå det är att skuldbelägga mig, det stackars offret! Lär istället folk att inte stjäla!!! Är det inte så verkligheten funkar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man skuldbelägger inte offret även om det kan verka så
man medger att det finns sjuka människor som kan ge sig på de som verkar svaga och försvarslösa

Det är roligare att provocera en person som man vet kommer reagera på provokationen än en person som inte ens fattar eller bryr sig, det betyder inte att den som blir provocerad gjort ngt fel 
däremot blir det väl annorlunda om personen vet varför den andra provocerar men inte gör något åt saken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jessijess:
Nej man ska aldrig ha någon information om hur man skyddar sig från något över huvud taget. Det är ju alltid förövarens fel! Inte mitt ansvar att anpassa mitt beteende. Till exempel när jag går hemifrån så vägrar jag låsa dörren. Om någon då bryter sig in i hos mig och snor mina saker så är det ju inte mitt fel! Att påstå det är att skuldbelägga mig, det stackars offret! Lär istället folk att inte stjäla!!! Är det inte så verkligheten funkar?

Det är ju ditt fel att du inte låste och dörren och tjuvens fel att sno alla saker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

information är bra men jag tror att det är rätt självklart hur man förebygger sådana olyckor, nämligen genom att göra avkall på friheter. därför kan det kännas förminskande för utsatta att höra sån information. skuldbeläggandet kommer av att offer och potentiella offer framställs som inkompetenta då det antas att de behöver förses med sunt förnuft. det kommer inte av att man håller dem ansvariga för övergrepp i sig, för det gör man inte. om informationen är ny och användbar (dvs är information på riktigt) finns således inget problem alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:
information är bra men jag tror att det är rätt självklart hur man förebygger sådana olyckor, nämligen genom att göra avkall på friheter. därför kan det kännas förminskande för utsatta att höra sån information. skuldbeläggandet kommer av att offer och potentiella offer framställs som inkompetenta då det antas att de behöver förses med sunt förnuft. det kommer inte av att man håller dem ansvariga för övergrepp i sig, för det gör man inte. om informationen är ny och användbar (dvs är information på riktigt) finns således inget problem alls.

Jag har inte fått intrycket av att det är sunt förnuft då väldigt många helt verkar sakna sån information. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg: Det är ju ditt fel att du inte låste och dörren och tjuvens fel att sno alla saker.

Exakt. Då håller med vi varandra. Hoppas du inser att det jag skrev var ironiskt och syftet var att förtydliga absurditeten i den här sortens logik som är rätt vanlig idag. Alltså resonemang som bygger på att man aldrig ska ta minsta lilla ansvar ifall man råkar ut för något dåligt, utan det är förövarens fel och inte ens eget även om man själv tog korkade risker som gjorde en till ett enkelt offer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:
information är bra men jag tror att det är rätt självklart hur man förebygger sådana olyckor, nämligen genom att göra avkall på friheter. därför kan det kännas förminskande för utsatta att höra sån information. skuldbeläggandet kommer av att offer och potentiella offer framställs som inkompetenta då det antas att de behöver förses med sunt förnuft. det kommer inte av att man håller dem ansvariga för övergrepp i sig, för det gör man inte. om informationen är ny och användbar (dvs är information på riktigt) finns således inget problem alls.

+1


   
SvaraCitera