Aviseringar
Rensa alla

ingen ätstörning!


Ämnesstartare

Hur mycket ska man väga om man är 15 år? Och är nästan 160 cm lång?
Ska man väga runt 45? Är det normal vikt, om det skulle vara det så är jag ganska överviktig, väger 50...
Pinsamt!
Bästa tipsen att gå ner? Träna gör jag, men palla käka nyttigt om det kommer ut igen?
Och många tänker väl '' Ah, hon ha någon ätstörning'' Men nej det tycker jag inte, spottar bara ut maten efter maten?
Om man har en ätstörning så väger man jätte lite och har ett BMI på 13 och man ser revbenen, ryggraden osv.

Varför jag tog tråden ''Ätstörningar'' var för det är väl det vanligaste alla läser idag?

Ge mig bra tips ! [bigsmile][love]


   
Citera
Ämnesstartare

50 är väl lagom då
knappast övervikt iaf [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ät gott, nyttigt och varierat, gärna mycket frukt och grönt.


   
SvaraCitera

tessaan:

Ska man väga runt 45? Är det normal vikt, om det skulle vara det så är jag ganska överviktig, väger 50...

Nej, du är inte överviktig. Är man 160 cm bör man väga runt 50-60 kg.

tessaan:

Bästa tipsen att gå ner? Träna gör jag, men palla käka nyttigt om det kommer ut igen?
Och många tänker väl '' Ah, hon ha någon ätstörning'' Men nej det tycker jag inte, spottar bara ut maten efter maten?

Tänker snarare "Ah, hon är korkad". För det första behöver du inte alls gå ned i vikt, och för det andra är att svälta sig/spotta ut all mat inte alls ett hälsosamt sätt att gå ned i vikt på.

Du ligger på normalvikt. Ät normalt, träna normalt, var glad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tessaan:

spottar bara ut maten efter maten?

Haha sparar du en hel måltid i kinderna eller? Liar liar, sök hjälp istället! Om inte för en ÄS, sök för dålig verklighetuppfattning/dålig självkänsla.. [no-no][no-no][no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tessaan:

Om man har en ätstörning så väger man jätte lite och har ett BMI på 13 och man ser revbenen, ryggraden osv.

inte sant


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tessaan:

Om man har en ätstörning så väger man jätte lite och har ett BMI på 13 och man ser revbenen, ryggraden osv.

[zzz]
En ätstörning har man om man har ett ohälsosamt förhållande till mat och en orealistisk uppfattning om sin egen kropp. Det är inte bara vikten som styr det.

Mycket annat spelar också in förstås.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snälla, sluta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inmyshoes:

inte sant

Gör man visst ju?!


   
SvaraCitera

Spottar du ut maten efter att du har ätit den...?

Det kallar jag för ätstörning. Det är liksom inte normalt att spotta ut det man precis har ätit.

Man behöver inte bara se ut som ett skelett för att ha en ätstörning. Det handlar också om hur man tänker och om man har en orealistisk uppfattning om sig själv och ett osunt förhållande till mat, som Tula skrev och du verkar ha en ätstörning eftersom att du tror att 50 kg till 160 cm är övervikt, samt att du spottar ut maten och trots att du har en normalvikt, to.m gränsen till undervikt, så vill du gå ned i kilo.
Oo, varför är det oftast vi som har sånna här tankar?! I vår ålder? 🙁 ( iofs. Jag tror jag vet varför... J''vla skönhetsideal! [mad], bland annat...)

Jag har själv varit där och jag ångrar mig, för att jag förstörde min fina kropp som jag hade innan jag gick ned i vikt.
Att få en ätstörning kan också bero på olika saker, som i mitt fall en tragedi. Men det är inte bra! Ät bra, rör på dig, that´s it!
Du kommer att ångra dig sååå mycket annars. Det är inte sunt att vara smal som ett skelett. Och då tänker väll att du ska inte se ut som ett skelett, men det kommer du att göra så småning om i alla fall om du inte slutar upp med dessa tankar om mat och träning! Jag sa så också, att jag inte skulle bli som ett skelett, men jag blev det i alla fall, och det värsta är att man inte märker det eftersom att man har en så förvriden bild av sig själv så att det inte är sant, sedan när man äntligen inser att '' Oj, det här är farligt det jag håller på med'' så är man nästan död! Man förstör sin kropp på så många sätt så det är inte klokt och det tar jätte lång tid att bygga upp det man en gång hade igen. Sluta nu, annars kommer du falla ner i ett svart hål, som du inte kommer att kunna ta dig upp ur utan hjälp! Du kommer att bli så upplsukad av dessa tankar så att du tillslut kommer att isolera dig från dem som bryr sig om dig. Tänk på alla som bryr sig om dig! De kommer att få lida något oerhört också! [sad]

Oj oj oj, vad jag skrev... Det liksom bara flög ur mig... [blush]
ps. Jag skrev utifrån egna erfarenheter... Heheh... ds.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tessaan:

Om man har en ätstörning så väger man jätte lite och har ett BMI på 13 och man ser revbenen, ryggraden osv.

När jag låg inlagd akut för några år sedan var det jag och en annan tjej som var anorektiker på avdelningen, sedan fanns det en kille med hetsätningsstörning. Gissa hur han såg ut.

tessaan:

Bästa tipsen att gå ner? Träna gör jag, men palla käka nyttigt om det kommer ut igen?
Och många tänker väl '' Ah, hon ha någon ätstörning'' Men nej det tycker jag inte, spottar bara ut maten efter maten?

Det låter som en ätstörning, hörrdu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tessaan:

Om man har en ätstörning så väger man jätte lite och har ett BMI på 13 och man ser revbenen, ryggraden osv.

det finns flera olika sorters ätstörningar. inte bara anorexia som alla hört talas om.
lär dig innan du drar slutsatser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tessaan:

Gör man visst ju?!

Det kan vara så, men bara för att man har en ätstörning betyder det inte att man måste se ut på det viset. En ätstörning är när man mår dåligt över mat och sitt ätande


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tönten:

inte bara anorexia som alla hört talas om.
lär dig innan du drar slutsatser.

Ja vet väl de, bullemi, orotorxi (stavning?) t.ex


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tessaan:

Ja vet väl de, bullemi, orotorxi (stavning?) t.ex

varför skriver du då att alla som har en ätstörning väger jättelite och benen syns?


   
SvaraCitera