Aviseringar
Rensa alla

Ingen lag mot narkotika - mindre våld?


Ämnesstartare

Många missförstånd i den här tråden.

Vad sägs som att faktiskt pröva att titta på ett land som dekriminaliserade alla droger för tio år sedan? Dvs Portugal.

Forbes: Ten years after decriminalization, drug abuse down by half in Portugal
http://www.forbes.com/sites/erikkain/2011/07/05/ten-years-after-decriminalizatio...

Time: Drugs in Portugal: Did decriminalization work?
http://www.time.com/time/health/article/0,8599,1893946,00.html

The paper, published by Cato in April, found that in the five years after personal possession was decriminalized, illegal drug use among teens in Portugal declined and rates of new HIV infections caused by sharing of dirty needles dropped, while the number of people seeking treatment for drug addiction more than doubled.
"Judging by every metric, decriminalization in Portugal has been a resounding success," says Glenn Greenwald, an attorney, author and fluent Portuguese speaker, who conducted the research. "It has enabled the Portuguese government to manage and control the drug problem far better than virtually every other Western country does."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Forbes: Ten years after decriminalization, drug abuse down by half in Portugal

Står där något om våldsbrott? MVH Latmask


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Står där något om våldsbrott? MVH Latmask

Nej, men att den totala graden av användande har sänkts. Ser ingen logik i att våldet skulle öka i och med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Nej, men att den totala graden av användande har sänkts. Ser ingen logik i att våldet skulle öka i och med det.

Tänkte bara på att det var TS huvudargument. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Tänkte bara på att det var TS huvudargument.

Ah, läste inte TS inlägg så noga, reagerade mest på Knarko. [blush]

Anyhow, slutsatsen är att det internationella "kriget mot droger", och inte minst Sveriges jämförelsevis hårda narkotikapolitik, verkar vara ganska kontraproduktiv och slösar med både liv och samhällsresurser som kan användas bättre. Istället för att tvinga människor till farliga miljöer för att få tag på knark och dessutom betala för fängelse och rättssystem så kan pengarna läggas på att hjälpa människor som har problem istället. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Istället för att tvinga människor till farliga miljöer för att få tag på knark och dessutom betala för fängelse och rättssystem så kan pengarna läggas på att hjälpa människor som har problem istället.

Jo, jag håller helt med. [blush] Försökte bara skapa diskussion genom att argumentera emot lite. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

genus:

FÖR legalisering av icke-syntetisk narkotika

Varför bara icke-syntetisk? Om du jämför risken att bli förgiftad mellan t.ex. LSD och många hallucinogena svampar så ska du nog se att det syntetiska alternativet ofta är säkrare.

Hela den här glorifieringen av icke-syntetiska droger känns lite stoner-fasoner över. "The Herb is from the earth!", inget "naturligt" är farligt etc. I grunden handlar det om ren kemi, där vi väljer mellan att antingen inmundiga exakt de molekyler vi är ute efter eller att dricka träsk-té med gud-vet-vad i. [crazy]

Ensamvargen:

Jo, jag håller helt med. Försökte bara skapa diskussion genom att argumentera emot lite.

Hajar!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skulle gärna se att tex Cannabis legaliserades, man ska inte behöva riskera sitt jobb osv bara för att man vill ägna sig åt en ofarlig, folklig aktivitet. Det finns inte någon som är en mindre fara för samhället än någon som precis rökt en spliff.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

:S Nej? H*n frågade om FYSISKT beroende. Psykist beroende däremot, i allra högsta grad.

Abstinens är både och 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Abstinens är både och 😛

Men man blir inte FYSISKT beroende och man får ingen fysisk abstinens heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Men man blir inte FYSISKT beroende och man får ingen fysisk abstinens heller.

Visste inte att det var ens mentala delar som var det enda som påverkades av att använda (alkohol och) droger...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Visste inte att det var ens mentala delar som var det enda som påverkades av att använda (alkohol och) droger...

Men... [zzz] Vem av oss har rökt mest cannabis tror du? Man får inte fysiska abstinensbesvär som ex. illamående eller så, man blir jävligt sugen men det är ju inte fysiskt utan snarare psykiskt. Sedan kan man säkerligen trigga fysiska abstinensbesvär själv, men det har ju ingenting med cannabis i sig att göra.


   
SvaraCitera

Rymdpirat har sagt typ allt jag ville säga, redan.

Knarko:

Tar ett större antal år innan det blir "normalt" igen om man slutar bruka cannabis.

Vet att detta stämmer (delvis), men det gäller primärt korttidsminne, och sen vet jag inte om det tar "ett större antal år".

Har du en källa på att det tar flera år, ens mer än ett?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Penstrokes:

korttidsminne

vilket jag sa, kallade det dock närminne då jag har för mig att det är samma sak.

Penstrokes:

Har du en källa på att det tar flera år, ens mer än ett?

Bara vad jag hört och läst från folk som arbetar med folk som varit/är brukare/missbrukare av cannabis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

genus:

legalisering av icke-syntetisk narkotika

Kokain och opium är båda icke-syntetiska droger!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

För övrigt: Tror att en legalisering av cannabis skulle vara gynnsamt då det bryter hela "gatewaydrog"-grejen, det är relativt socialt accepterat inom stora kretsar redan (till skillnad från heroin), och det skulle konkurrera med alkoholbruk, en drog som är långt mer skadlig och beroendeframkallande.

Samt, de länder som avkriminaliserat cannabis har vad jag vet haft rätt goda resultat.

Tror inte på en legalisering av våldsdroger, eller tyngre droger över huvud taget.


   
SvaraCitera