Aviseringar
Rensa alla

Ingen mat på tre dagar.


FTH039
Ämnesstartare

Nu har det gått mer än två dygn. Har varit lite smått yr hela dagen och känner mig inte riktigt vid medvetande. Fett ont i magen också. Men det är inte så långt kvar nu. Vi hörs imorgon 🙂


   
SvaraCitera
FTH039
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Ät små portioner regelbundet ist ffs.

Blivande_japan:

drick vatten och ät mycket fibrer

Tror ni seriöst inte att jag har testat det?

Jag har testat att äta små portioner, stora portioner, ofta, mer sällan, mycket grönsaker, inga grönsaker, lite grönsaker, mycket protein, mycket kolhydrater, lite protein, lite kolhydrater, enligt tallriksmodellen, druckit mycket vatten, druckit lite vatten, ätit mycket fibrer, ätit lite fibrer... Det jag inte har testat är att inte äta någon mat på flera dygn. Det har gått 60 timmar nu och det känns faktiskt nästan ingenting. Det är som vanligt. Men imorgon eftermiddag ska jag börja äta igen. Jag börjar försiktigt och sen går vidare med mer mat. Får se om kroppen kan ta vara på det. Om en vecka lär det dock vara som det har varit i flera år, men jag ångrar absolut inte att jag gör det här.


   
SvaraCitera

[tard]

men okej (nej), har du testat allt annat så ....
har du för övrigt funderat på att kolla upp din mage? [smile]


   
SvaraCitera

FTH039:

Tror ni seriöst inte att jag har testat det?

Nej, eftersom du hittade på en så här korkad metod antog jag att du inte gjort det. Men om du nu har det antar jag att du inte testat att gå till läkare.


   
SvaraCitera

Sen måste du ju testa varje grej ett tag innan du ser om det ger någon utdelning.

Kan ju vara så att du är gluten- eller laktosintollerant.


   
SvaraCitera
FTH039
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Sen måste du ju testa varje grej ett tag innan du ser om det ger någon utdelning.

Kan ju vara så att du är gluten- eller laktosintollerant.

Jag har kollat upp mage hos läkare flera gånger och gjort undersökningar och olika prover och sånt. De säger att jag har IBS. Testat olika mediciner och blablabla. Har förresten
haft det här i så pass många år nu så jag har hunnit testat varje grej ett bra tag. 72 timmar utan mat var faktiskt inte alls farligt och nu har jag börjat äta igen. Få se om kroppen reagerar alls på fastan. Men som sagt så tror jag inte det.

Det blir inte automatiskt bra för att man går till en läkare. Ibland är det värt att gå sin egen väg och testa lite. Som nu. Faktiskt.


   
SvaraCitera

FTH039:

Det blir inte automatiskt bra för att man går till en läkare. Ibland är det värt att gå sin egen väg och testa lite. Som nu. Faktiskt.

"Ökad mängd av vattenlösliga fiber i kosten, brukar kunna hjälpa patienter med förstoppning som dominerande symptom. Även kognitiv beteendeterapi och regelbundet idrottande har påvisat goda resultat i internationella studier.Vid diarré som dominerande symptom kan ett minskat intag av kostfibrer samt medicin som innehåller loperamid lindra besvären.

Vid IBS rekommenderas små frekventa måltider med mindre andel fett (t ex nyckelhålsmärkt mjölk, ost, kött, pålägg). Man bör vara extra noggrann när man tuggar maten, eller välja lättuggad mat. Många upplever bekymmer med stekt mat, råkost, nötter, frön. Kaffe, alkohol och kryddor stimulerar tjocktarmen och det kan finnas anledning pröva att minska på sådant. Vissa får mer besvär av fibrer, liksom av mjölk- och mejeriprodukter, grönsaker, frukt och sädesprodukter, Man kan pröva att skala frukten och riva eller hacka grönsaker och pröva finmalda fiberprodukter framför bröd och flingor med stor andel hela korn.

Om gasbesvär är dominerande bör man tänka på att fett i kosten ytterligare kan öka dessa problem. Kolsyrad dryck och tuggummi bör undvikas."

Har du testat och tagit hänsyn till allt detta under en längre period?


   
SvaraCitera
FTH039
Ämnesstartare

RyalNotch:

Har du testat och tagit hänsyn till allt detta under en längre period?

Jag har nog faktiskt det, framför allt med tanke på att det är just dessa råd jag fått från olika läkare. Men det är faktiskt svårare än så tyvärr, som sagt. Men tack för att du försöker hjälpa, och om inte magen blir något bättre nu så kan jag ju testa olika saker på nytt, trots att det är meningslöst.


   
SvaraCitera

FTH039:

Det blir inte automatiskt bra för att man går till en läkare. Ibland är det värt att gå sin egen väg och testa lite. Som nu. Faktiskt.

nej, men inte blir det bra för att man hittar på någon egen helt ologisk/korkad idé


   
SvaraCitera
FTH039
Ämnesstartare

Blivande_japan:

nej, men inte blir det bra för att man hittar på någon egen helt ologisk/korkad idé

Hur vet du det?


   
SvaraCitera

FTH039:

Hur vet du det?

[rolleyes]


   
SvaraCitera
FTH039
Ämnesstartare

Och som jag sa i början, och flera andra gånger, så blir det kanske ingen skillnad. Men så ologisk är faktiskt inte idén heller. Kroppen kommer ju nu i början i alla fall ta vara på det jag får i mig bättre än innan. Det ÄR logiskt, nu när den har saknat näring i flera dagar och vill ta åt sig så mycket som möjligt.

Och tre dygn är faktiskt inte så mycket. Jag var inte korkad på något sätt. Levt billigare också.


   
SvaraCitera

FTH039:

De säger att jag har IBS

Välkommen till klubben! IBS är ingenting man kan göra något åt helt och hållet. Det är någonting man får lära sig leva med. Jag klarar till exempel inte av potatis eller pasta. Testa dig fram och se vad det är som fungerar mindre bra.
När du väl får ont i magen måste du gå på toa direkt, annars blir det bara ännu värre. Drick mycket vatten!


   
SvaraCitera

hoppas du dör av det

ne, hoppas inte alls det. men vafan, äru dum lr? [smile]


   
SvaraCitera
FTH039
Ämnesstartare

malber:

Testa dig fram och se vad det är som fungerar mindre bra.

Det borde ha framgått vid det här laget att jag har testat det mesta.

trubdruider:

hoppas du dör av det

ne, hoppas inte alls det. men vafan, äru dum lr? [smile]

Jag har en fett tråkig kropp och dör gärna snart om den inte blir bättre.
Jag är inte dum. Jag är rätt smart. De senaste dagarna har min mage känts bättre än vad den gjort på länge. Och nu fortfarande.
MEN som sagt, jag RÄKNAR inte med att magen ska bli permanent bättre. Att jag utförde den här idén kommer i alla fall vara något jag är glad över.


   
SvaraCitera