Aviseringar
Rensa alla

Ingen tanke är unik, sant eller falskt?


Ämnesstartare

"Inga tankar är unika"

Ett ordspråk, som jag inte håller med om. jag skulle vilja påstå att "skelettet" (ledsen om felstavat) kan vara lika, men en tanke kan inte vara lik den andra.

Vi människor kommunicerar via språk och rörelser. Vi sätter ord på allt och har kommit på hur man kan säga typ allt. Dessa språk vi har, kan inte beskriva en tanke. (med tankar menar jag då allt som pågår i vårt huvud)

ex : en person ska berätta om sin dröm. Han säger att det fanns en man med en grå rock och svarta gamla stövlar och han hade 5 ögon varav tre var gjorda av emalj och håret var färgat i neongrönt.

Han kan beskriva i oändliga tider olika detaljer, men personen han berättar för kommer aldrig att få en bild av hur mannen såg ut.

Säg att vi kan skicka en tanke mellan oss. Så att om vi tanken om mannen med den grå rocken och skickar den till en annan så kommer det väl funka, för då får han ju exakt den tanken i huvudet. Men detta kommer då leda till att personen som motar tanken associerar och skapar kopplingar till mannen och i slutändan kommer han inte ha samma man i huvudet. Vi alla bär på våra erfarenheter och upplevelser, och om vi skulle skicka en tanke från en till en annan skulle vi göra vår egen tolkning av bilden. Detta är oundvikligt.

Så, jag kan konstatera att ingen tanke har förut blivit tänkt när du funderar, för ditt liv har ingen annan levt

eller vad tror ni??


   
Citera
Ämnesstartare

jag tror att våra tankar beror mycket mer på vilken "hinderbana" vi ställs inför än på våra erfarenheter, så att skillnaden på tankar blir ganska obetydlig för två människor med samma grej framför sig


   
SvaraCitera

ennie:

så att skillnaden på tankar blir ganska obetydlig för två människor med samma grej framför sig

Tänk om de har minnet av det bakom sig framför sig. Vet inte om sådana minnen ofta är likadana [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fejlarn:

Tänk om de har minnet av det bakom sig framför sig. Vet inte om sådana minnen ofta är likadana [tard]

ja fast de har ju mer framför sig, mer som inte är minnen


   
SvaraCitera

ennie:

ja fast de har ju mer framför sig, mer som inte är minnen

Ja, men vad är det man ska räkna som något som man har framför sig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fejlarn:

Ja, men vad är det man ska räkna som något som man har framför sig?

?? [tard]


   
SvaraCitera

ennie:

med samma grej framför sig

[tard] wats dis

ennie:

?? [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fejlarn:

[tard] wats dis

ja det är lite svårt att veta vad jag menar där. men många grejer upplever många människor, typ lady gaga sånger, att man ska jobba när man e vuxen, ... menade människor som är i något samarbete.


   
SvaraCitera

Ordspråket blir ju falskt om man är väldigt petig, såklart, eftersom två tankar aldrig är exakt likadana. Men om man fokuserar på väsentliga delar, och bortser från extremt krångliga, abstrakta tankar (som mannen med fem ögon), så är det nog väldigt svårt att hitta en unik tanke.


   
SvaraCitera

Allt är olika, två saker kan inte vara samma sak. Det skiljer sig, är det likadant i minsta detalj är det samma sak.


   
SvaraCitera
leafar

PlasticNeon:

eller vad tror ni??

Om man ska tro Platons idélära(vilket jag inte gör) så kan man jämföra den gemensamma tanken med allmänbegreppen. Och i så fall är man nog ganska nära sanningen när man säger att "Inga tankar är unika".

Själv tror jag mer på det du skriver om att varje tanke är unik såtillvida att den baseras på en unik uppsättning minnen och idéer om hur världen är beskaffad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

givetvis är det falskt[party] om jag tex tänker

"wupidupidunu ska jag testa om tankar är unika: IFNFCJFOE3949943FJFII445584fgujfg44kfnruKORLVKSRR. och jag heter gustav oc är född den 25e november"

så tror jag att det är ytterst osannolikt att någon annan människa har tänkt exakt samma sak[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tankar som "vad ska jag äta idag" är inte speciellt unik.

Dock om man ser till vad som faktiskt händer i hjärnan så har jag svårt att tro att en tanke har exakt samma uppbyggnad molekylärt sett som någon annan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"vad ska jag äta idag" är absolut en tanke som många tänker, men, medan man tänker det så kanske man får upp en bild av sitt kök, sina favoritmaträtter, vad man åt nyss, nya minnen av intressanta samtalsämnen vid bordet osv.... så ja som du säger är tanken inte unik på det sättet att många tänkt det, men den blir unik beroende på dina omständigheter.


   
SvaraCitera

Vad är egentligen en tanke?


   
SvaraCitera