Aviseringar
Rensa alla

Inkomstskillnader mellan könen


Ämnesstartare

För dem som ojar sig kan jag meddela att statistiken inte är viktad. Dvs, den tar inte hänsyn till din kompetens, hur långa arbetsdagar eller vilka tider du tar, eller inom vilken sektor du jobbar.

Den egentliga löneskillnaden män och kvinnor emellan i Sverige är som högst ett par procent när man tagit med alla nödvändiga variabler. Inte runt 30% som den grafen visar, för de som nu trodde det.

Möjlig förklaring; Män är äldre, bättre utbildade och tjänar mer pengar - det är naturligt att de är dem som får börja jobba även efter det att barnet vuxit till sig. Kvinnor väljer på så vis sin partner "icke-jämställt". Pengar luktar.

Mer frågetecken;
1)Stannar en familjebildning vid ett barn? Tar statistiken hänsyn till om fler barn föds under perioden om 15 år?
2) Är medelvärde det säkraste måttet att beräkna lönedifferensen i det här fallet? Statistiken vill ge sken av att det är en dimension mellan män och kvinnor. Hur många pappor har 35k att röra sig med egentligen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Czar:

Kulturmarxisten, nu gav du en grumlig bild om lönen.

Som jag sagt, så har detta inte med lön utan med inkomst totalt sätt. Inklusive bidrag och avdrag, kapitalinkomst ect ect. Sedan är det inte det relevanta här lika lön för lika arbete, utan att en typ av arbete inte klassas som värt något, eller lika mycket. Vår bild av vad som är en del av nationalekonomin och vad som inte är en del av nationalekonomin. Om någon inte var hemma och tog hand om barn, lagade mat, städade ect så skulle inte männen kunna jobba så mycket som de gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vehnk:

Den egentliga löneskillnaden män och kvinnor emellan i Sverige är som högst ett par procent när man tagit med alla nödvändiga variabler. Inte runt 30% som den grafen visar, för de som nu trodde det.

Jag har inte pratat om löneskillnader alls, utan om inkomstskillnader. Varför värderas saker som är traditionellt manligt som mer produktivt än det som kvinnor traditionellt gör? Vi har en sida av ekonomin, som ekonomer inte ens tittar på.


   
SvaraCitera

kulturmarxisten:

...inkomster totalt vilket såklart inkluderar lön

Och då är det inte så att det fortfarande är konstigt att kvinnor får lägre inkomst än män?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vehnk:

Är medelvärde det säkraste måttet att beräkna lönedifferensen i det här fallet? Statistiken vill ge sken av att det är en dimension mellan män och kvinnor. Hur många pappor har 35k att röra sig med egentligen?

Är ser vi effekten av föräldrarskap på barnledighet (antar jag) i Europa.

Image


   
SvaraCitera

Ser det bara positivt med att fler pappor tar föräldraledigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ZHUCHENG-SHANDONG:

Och då är det inte så att det fortfarande är konstigt att kvinnor får lägre inkomst än män?

Det är minst lika konstigt, min poäng är att att jag förutsåg motargumenten, ville peka på att de var irrelevanta. Lika lön för lika arbete är en helt annan diskussion. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ZHUCHENG-SHANDONG:

Ser det bara positivt med att fler pappor tar föräldraledigt.

Nej nej, plus är att man jobbar mera. [crazy]


   
SvaraCitera

kulturmarxisten:

Det är minst lika konstigt, min poäng är att att jag förutsåg motargumenten, ville peka på att de var irrelevanta. Lika lön för lika arbete är en helt annan diskussion.

Men en lön är ju inte all inkomst man får om man är föräldrapenning, man får ju barnbidrag och föräldrapenning också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ZHUCHENG-SHANDONG:

Men en lön är ju inte all inkomst man får om man är föräldrapenning, man får ju barnbidrag och föräldrapenning också.

Ja precis, allt det är inräknat. Varför säger du men?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror det fortfarande är generellt större skillnader mellan olika individer inom könen än det är mellan könen.


   
SvaraCitera

kulturmarxisten:

Ja precis, allt det är inräknat. Varför säger du men?

För att jag brukar göra det rätt ofta. Ursäktar om det stör dig, ska försöka tänka på det mer i fortsättningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

och vadå fattante hur kan man tjäna pengar innan man e född?[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

tror det fortfarande är generellt större skillnader mellan olika individer inom könen än det är mellan könen.

Vi pratar här om skillnaden mellan kvinnor och män som skaffar barn, inte alla kvinnor och alla män.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

och vadå fattante hur kan man tjäna pengar innan man e född?

hahah, precis, det är alltså inkomsten innan personens första barn är född.


   
SvaraCitera