Aviseringar
Rensa alla

Inneboende


Me89
 Me89
Ämnesstartare

Ska eventuellt flytta till kusin med familj. Viktigt att skriva kontrakt, om man blir osams eller liknande? Vad ska stå med i det?Det är trots allt hennes hem och de som bestämmer över det. Men vill bara ha lite tips på vad man kan ha med i ett kontrakt. 


   
Citera

Äsch måste man ha det? Minns att min tremänning kom hit och både här typ en månad och tog mitt rum och MIN säng men vi kom bra överens ändå.. Så släkten är trevlig ändå ^^


   
SvaraCitera

Måste man göra sånt nuförtiden...?


   
SvaraCitera
Me89
 Me89
Ämnesstartare

Ja.. alla jag pratat med tycker det. Så bra kontakt har jag inte haft med henne att vi inte skulle kunna bli osams. När hyran ska betalas, vad som ingår i hyran (vad ska hyran ligga på?) osv. Vill hon ha eventuella regler kan man väl ta de muntligt.. Inte för att jag tror det om henne men ändå! Men det viktigaste är ju det jag skrev ovan om hyran.. 


   
SvaraCitera

finn standardkontrakt att ladda ner var som helst.


   
SvaraCitera
Me89
 Me89
Ämnesstartare

Hittar inga?

V


   
SvaraCitera

Jag tycker att det är löjligt men beror ju på hur nära kontakt man har men sin släkt 


   
SvaraCitera

Me89:
Hittar inga?V

http://bostad.karservice.se/assets/Mallar-hyresjuridik/Hyreskontrakt-for-inneboende.pdf

http://www.hyresgastforeningen.se/Om_Oss/ladda_hem/Documents/Avtal_moblerat_omoblerat_rum.pdf

http://rumakuten.se/wp-content/uploads/2012/08/Hyreskontrakt-for-inneboende.pdf

där är ett par.

mrman:
Jag tycker att det är löjligt men beror ju på hur nära kontakt man har men sin släkt 

jag personligen föredrar att skissa upp ett kontrakt om jag ska låna någons toalett. något av en överdrift, men jag har seriöst tänkt tanken att jag borde ha några standardkontrakt i min edc-packning för dagligt bruk, bara utifall att. typ nda-kontrakt, skuldbrev, några varianter av hyreskontrakt, diverse avtal relevanta inom mitt aktivitetsområde utöver de allra mest uppenbara, osv. det skulle göra aspekter av mitt liv mycket mindre komplicerade. kanske bara är jag som någon gång flyttat ihop med någon på fyllan, men tro mig, det händer.


   
SvaraCitera
Me89
 Me89
Ämnesstartare

mrman:
Jag tycker att det är löjligt men beror ju på hur nära kontakt man har men sin släkt 

Vi har inte haft bra kontakt jag och hon, dels på grund av det långa avståndet, dels för åldersskillnaden. Vi kusiner har väldigt spridda åldrar och vissa av de har varit vuxna i princip hela min barndom. Det är först nu vi har börjat lära känna varandra i takt med att jag blivit äldre. 
Sedan är det faktiskt hennes hem, hon har tre barn, och en är bara ett år. Tror inte hon skulle uppskatta om jag kom inspringande berusad mitt i natten när de ligger och sover exempelvis. 


   
SvaraCitera
Me89
 Me89
Ämnesstartare

Nu var det ett drastiskt förslag men ni förstår vart jag vill komma. Hon kan ju ha förväntningar på vad jag ska göra då jag ändå får bo där. Det vill jag dock ha nerskrivet så att man vet vad som ska göras osv. 


   
SvaraCitera

Me89: Sedan är det faktiskt hennes hem, hon har tre barn, och en är bara ett år. Tror inte hon skulle uppskatta om jag kom inspringande berusad mitt i natten när de ligger och sover exempelvis.

vanligt vett brukar kunna lösa sådana situationer =) 


   
SvaraCitera
Me89
 Me89
Ämnesstartare

jo, som sagt var det ett dåligt förslag. Menar egentligen vanliga sysslor i huset. Jag vistas ju också i allmänna utrymmen som vardagsrum, kök osv. 


   
SvaraCitera