Aviseringar
Rensa alla

Inneboende & folkbokföring


Ämnesstartare

Hej hallå!!

Ska snart flytta till annan ort för att studera och ska bo som inneboende. Min hyresvärd har tidigare (för flera år sedan) haft problem med en inneboende som när hyresvärden skulle flytta försökte hävda eftersom att hon var folkbokförd på adressen hade hon en rättighet att flytta med till nästa boende. Vilket jag absolut inte skulle göra och vi har kommit överens om uppsägningstider i kontraktet och allt sådant. Och därför vill min hyresvärd helst inte att jag ska folkbokföra mig på adressen. 

För mig spelar det egentligen ingen större roll vart jag är folkbokförd (kvar hemma hos mina föräldrar eller på nya orten) mer än att jag vill såklart inte att det blir problem. T.ex. min försäkring (har tecknat en studentrabatterad hemförsäkring för adressen på studieorten och försäkringskillen sa att jag inte måste vara folkbokförd där) eller annat som kräver att jag kan bevisa att jag bor på denna plats. Känner att jag behöver ha mer kött på benen för att veta om jag ska diskutera folkbokföringen något mer eller inte. 

SÅÅÅ till frågan - Ni som har studerat på annan ort och fått flytta runt mycket (kanske bott i olika boendeformer) hur gör man med folkbokföringen? Adressändring för annan post? Eftersända post? Har så himla dålig koll själv eftersom jag aldrig bott själv tidigare


   
Citera
gehalt

jag ska oxå flytta för  att studera i annan ort. men jag kommer ha kvar min adress och så vidare där jag bor nu. tror inte det spelar någon roll alls.


   
SvaraCitera
23an
 23an

Vill minnas att när jag beställde saker eller skulle få post till mig att adressen till mig skulle vara:
namn efternamn
Co Skolans namn (den man bor inneboende hos i ditt fall då)
Adressen

Jag bodde på studentboende men hade kvar min folkbokföring i min hemstad många mil bort. Men dubbelkolla med posten eller adressändring om det funkar för att vara helt säker. Kanske inte funkar om man är inneboende.


   
SvaraCitera